Scholen verschillende soorten corydoras of niet ?

Gebruikersavatar

Anietake
0-200
0-200
Berichten: 116
Lid geworden op: 08 jan 2008 11:15

Re: Scholen verschillende soorten corydoras of niet ?

Bericht door Anietake »

Ik heb albino en sterbai corydoras en meestal zwemmen ze allemaal alleen rond.
Maar het komt ook voor dat alle twee de soorten in een school bij elkaar zwemmen.

Volgens mij komt het toch wel meer voor hoor dat bepaalde soorten met elkaar gaan scholen.
Maar ik dacht ook dat als ze bij elkaar blijven zwemmen dat ze zich dan niet helemaal op hun gemak voelen. Op dit forum is daar al eens een topic over geweest. Mijn corydoras zwommen namelijk in het begin altijd in een school en tegenwoordig zwemmen ze meer alleen als in een school.
Groetjes Anietake,

Gezelschapsaquarium 150x60x60

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
yvon

Re: Scholen verschillende soorten corydoras of niet ?

Bericht door yvon »

Het is inderdaad wel zo dat ze meer scholen als ze denken dat er gevaar in de buurt is, dat geldt denk ik voor de meeste scholenvissen wel.
Het aparte is dat de corydoras meestal wel met de albino's van dezelfde soort samen scholen, maar dat ik nog nooit gezien heb dat totaal verschillende soorten met elkaar schoolden, ongeacht wat de medebewoners waren.
Maar aangezien er zo ontzettend veel corydoras soorten zijn, vroeg ik me af of er bij zijn die wel met elkaar scholen, dus niet alleen maar een blokje om, maar echt in scholen blijven, ook als ze eenmaal gewend zijn in de bak.
Er worden zelfs C en CW nummers gebruikt nu, in hoeverre zijn er dan ook kruisingen bij, vraag ik me dan af ?
Ikzelf heb hier 2 corydoras trillineatus van iemand die we geruild hebben voor een aantal jonge corydoras aeneus, daar hebben we op de beurs 4 corydoras trillineatus bij gekocht dat het een groep van 6 is, echter op de zak van die kweker op de beurs stond 'trillineatus/julii', wat me ook opvalt is dat die 2 die we al eerder hadden vaak samen zwemmen en die andere 4 zwemmen dan ook weer bij elkaar.
Zo krijg ik toch het vermoeden (aangezien ze ook een klein beetje van kleur verschillen, maar er verder exact hetzelfde uitzien en de julli en de trillineatus zoveel op elkaar lijken) dat een aantal corydoras soorten met elkaar kunnen kweken en dat zelfs de gekweekte trillineatus/julii dus niet samen scholen met de zuivere trillineatus.

Ik vraag me dus echt af in hoeverre ze scholen, welke wel scholen en welke niet en of er ook kruisingen zijn en zo ja, of die dan weer scholen met de zuivere corydoras waarvan ze de helft van de genen zeg maar in zich hebben ?
Vandaar dat ik dit topic geopend heb.
Er zijn zoveel mensen met verschillende soorten corydoras, dat ik hoop dat we hier iets meer duidelijkheid kunnen krijgen wat betreft het gedrag van de verschillende soorten.
Ik zie ook vaak zat beginners die allerlei soorten corydoras bij elkaar in een bak houden, bijvoorbeeld 2 van iedere soort en dan een stuk of 12 bij elkaar.
ikzelf heb dan zoiets van mmmm geen slim plan, ze scholen beter als ze allemaal van dezelfde soort zijn, maar in hoeverre klopt dat ? ;)

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Scholen verschillende soorten corydoras of niet ?

Bericht door Kees »

Kees schreef:Kleine update, zie nu met regelmaat al dat er een paar arcuatusjes en aeneus greenstripes bij mekaar kruipen en samen blokje omgaan.
Nu weer een tijdje verder en ze blijven toch wel apart scholen de laatste tijd.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Campion
200-400
200-400
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 nov 2007 17:21
Locatie: Heiloo

Bericht door Campion »

albino's zijn gewoon de zelfde soort, dus is logisch dat die bij dezelfde soort scholen ;)

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Scholen verschillende soorten corydoras of niet ?

Bericht door Kees »

Toch heb ik hier eens 2 soorten aeneus, greenstripes en de gewone, gehad en die schoolde ook niet samen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Campion
200-400
200-400
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 nov 2007 17:21
Locatie: Heiloo

Bericht door Campion »

ja maar een albino is exact dezelfde vis alleen dan zonder pigmentcellen (foutje van de natuur), en de greenstripe en de gewone aeneus liggen verder uit elkaar, dan een albino van dezelfde soort.

Er zijn voor zover ik weet geen dier soorten (behalve de mens dan :S) die een albino buiten de groep laten, of afstoten.
Alle eigenschappen van levende wezens worden vastgelegd in het DNA (= genen). Elke eigenschap heeft een bepaalde code. Elke code bestaat uit twee delen; de zogenaamde alellen. Het ene alel wordt doorgegeven door de moeder en het andere door de vader. Deze alellen zijn niet altijd even sterk. Een dominant alel (=sterk) bepaalt altijd hoe een lichamelijk kenmerk er uit komt te zien. Een recessief alel (=zwak) komt pas tot uiting als het samenkomt met een ander recessief alel. Dus een tijger krijgt een oranje vacht als minstens 1 van de ouders het dominante alel heeft voor een oranje vacht. Het kan zijn dat twee tijgers, die een nakomeling verwekken, allebei een recessief alel voor een witte vacht hebben, terwijl ze zelf een oranje vacht hebben. Deze tijgers kunnen wel dat alel voor witte vacht doorgeven aan het jong. Als deze het recessieve alel van beide ouders krijgt, zal de vacht wit zijn.

Gebruikersavatar

Kellys
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2017 15:38

Re: Scholen verschillende soorten corydoras of niet ?

Bericht door Kellys »

Ik heb 3 soorten coridoras namelijk een panda, 2 albino en 3 bronze nu is het zo bij ons dat ze altijd samen scholen en zelfs inmiddels ook paren bij ons ik heb op dit moment jongen van een albino met bronze gekruisd niet voor gekozen maar vanzelf zo gelopen. Dus voor mensen die zich afvragen kunnen ze samen scholen en kweken ja bij ons in elk geval wel

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Scholen verschillende soorten corydoras of niet ?

Bericht door amber98 »

Kellys schreef: 07 jul 2017 15:43 Ik heb 3 soorten coridoras namelijk een panda, 2 albino en 3 bronze nu is het zo bij ons dat ze altijd samen scholen en zelfs inmiddels ook paren bij ons ik heb op dit moment jongen van een albino met bronze gekruisd niet voor gekozen maar vanzelf zo gelopen. Dus voor mensen die zich afvragen kunnen ze samen scholen en kweken ja bij ons in elk geval wel
De albino is waarschijnlijk een kweekvariant van de bronzen zoals jij ze noemt. Dus die kunnen inderdaad onderling voorplanten ;) dit is wel een topic van 2008 dus ik denk dat de oorspronkelijke onderwerpstarter niet meer opzoek is naar het antwoord.

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”