Nieuwe kempvis

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MonicaHiemstra
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2017 09:33

Nieuwe kempvis

Bericht door MonicaHiemstra »

Goedendag allemaal,

Gisteren heb ik een betta man (halfmoon) gekocht om mijn aquarium wat op te vrolijken. Alleen er zit niet zo veel leven in de betta. Hij ziet er niet ziek uit.

Hij ligt maar wat op de plantjes en op de bodem en soms drijft hij wat voor het filter. Mijn waterwaardes zijn goed en de temperatuur is 25 graden. Ik heb een juwel Rio 125.

Hij heeft gisteren nog wel wat gegeten.

Weten jullie wat ik kan doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet Monica Hiemstra :vis:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe kempvis

Bericht door amber98 »

Zo te zien heb je geen drijfplanten? Dit is een must voor bettas net als weinig stroming. Bij bettas is het verder normaal dat ze weinig zwemmen en veel uitrusten. Door hun karakter en hun zware vinnen doen ze niet veel ;)

Ik wil je wel waarschuwen dat de vis beginnende vinrot heeft (veel voorkomend bij bettas). Hoewel het nog niet zo ver is dat hij hierdoor ander gedrag gaat vertonen, kun je hem beter wel zo snel mogelijk gaan behandelen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MonicaHiemstra
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2017 09:33

Re: Nieuwe kempvis

Bericht door MonicaHiemstra »

Hallo, bedankt voor je bericht. Hoe moet ik dit behandelen? Ik heb niet een ander aquarium.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MonicaHiemstra
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2017 09:33

Re: Nieuwe kempvis

Bericht door MonicaHiemstra »

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MonicaHiemstra
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2017 09:33

Re: Nieuwe kempvis

Bericht door MonicaHiemstra »

Hallo leden,.

Ik heb gelezen ergens in dit forum dat bettas vinrot niet overleven? Is dat waar?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe kempvis

Bericht door amber98 »

De meeste betta's overleven vinrot inderdaad niet als er niet optijd behandeld word. Elke dag is een dag teveel en kan een negatief resultaat hebben na de behandeling. Jouw vis heeft beginnende vinrot en een behandeling kan nog op tijd zijn (binnen een week kan een vis erg verslechteren).

Je kan de hele bak (!) behandelen met sera baktopur. Licht hoeft niet uit, haal wel eventuele actieve koolstof eruit. Verder elke dag een zoutbadje. Dit wil zeggen dat je hem zo'n 10 minuten elke dag in een bakje water doet met toegevoegd zout. Dit zout kan aquariumzout zijn of keukenzout ZONDER jodium. Uit mijn hoofd was de verhouding volgens mij 20g zout op 1L water. (Te vinden op internet) na het badje weer terug in het aquarium. Eventueel kun je catappabladeren kopen en deze in het aquarium doen voor een extra boost. Catappabladeren zijn in het algemeen goed voor bettas en kun je dus ook permanent gebruiken. Voor meer informatie en dosering, kun je deze bladeren opzoeken op Google En eventueel bestellen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MonicaHiemstra
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2017 09:33

Re: Nieuwe kempvis

Bericht door MonicaHiemstra »

Bedankt voor je bericht. Ik heb de betta weer terug gebracht naar de dierenwinkel. Want hij was al zo toen ik hem kocht. (vrijdag) die deden er niet moeilijk over. Ik kijk voortaan beter naar bettas.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe kempvis

Bericht door amber98 »

Dat is inderdaad ook een keuze, hoewel dezr vokr de betta geen fijne optie is. Let wel op dat je het aquarium betta proof maakt voordat je een nieuwe koopt. Dit wil zeggen voornamelijk veel drijfplanten en de stroming aanpassen (juwel filters zijn te sterk)

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”