Beginnende bettahouder

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Beginnende bettahouder

Bericht door saar »

Hallo!

Binnenkort haal ik een aqua 30 op en zodra die ingedraaid is zal ik als eerst wat vuurgarnaaltjes (waarschijnlijk) erin doen, om alleen even een garnalen bakje te hebben. Dan wil ik na een tijdje graag een betta splendens man gaan houden. Is er een kans dat een deel van de garnalen dan overleeft, omdat ze tegen die tijd waarschijnlijk al veel hebben vermenigvuldigd? (Ik weet dat het aan de betta zelf ligt of die ze überhaupt pakt)

Bij het aquarium zit als het goed is een Superfish Aqua-flow 100 filter. Ik lees veel over turffilters, maar is deze ook geschikt? (Ook voor de garnalen) Kan ik eventueel wanneer nodig op een andere manier turf inbrengen? En qua waterwaardes, moet ik nog iets speciaals doen of zijn de nodige waardes wel goed na het indraaien? Ik ga sowieso van die testjes kopen om het in de gaten te houden. Ben zelf niet heel wijs wat betreft waterwaardes.
Ik probeer zoveel mogelijk me in te lezen maar elke site verschilt qua informatie, dus ik vraag het toch maar even na :?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door amber98 »

Over turf filteren is niet per se nodig bij een betta of vuurgarnalen. De waardes van het kraanwater zijn vaak al goed genoeg (zeker de betta kan gewoon op die waardes)

Wat de combinatie betreft, de ene betta eet ze niet, de andere eet alleen de jonkies en weer een andere eet binnen enkele weken gerust een groep van 200 garnalen op. Je moet dus bedenken of je dat risico wil nemen. Over het algemeen kun je beter de plakatmannen (kortvinnige) vermijden en mensen zeggen ook dat rode bettas vaak agressiever zijn. Je kunt door even de betta die je wil in de winkel observeren al veel van zijn karakter zien.

Nog een tip, als je een betta wil kopen, Let r dan heel erg op dat de vinnen mooi zijn. De laatste tijd zijn er veel bettas die last hebben van vinrot. Een klein hapje of scheur kan al een teken zijn dat hij beginnende vinrot heeft.

Voor garnalen houden de meeste mensen een langere tijd aan om in te draaien, ik geloof ergens tussen de 4 en 6 weken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door saar »

Heel erg bedankt voor de tips!
Ik wil sowieso eerst gewoon een garnalen bakje, zodat ik eerst daarvan kan genieten mocht ik een moordlustige betta krijgen :p En anders wilde ik sowieso japonica's bij hem doen, misschien zelfs meteen al, want die konden wel samen met vuurtjes toch? Maar goed het risico wil ik dus wel nemen.

En phoe 4-6 weken, dat wordt lastig volhouden :lol:
En ik zal zeker letten op hoe de betta eruit ziet, ga ook niet overhaastig eentje aanschaffen :mrgreen:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door amber98 »

Japonicas kunne bij vuurgarnalen. De kans is kleiner dat hij ze opeet, maar ook japonicas verdwijnen soms bij bettas. Verder gok ik dat je de standaard dingen zoals drijfplanten enzo wel weet?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door saar »

Ja ik heb al best veel opgezocht (: Echter zal ik tegen de tijd dat ik een betta neem (paar weken ervoor dus) weer verder inlezen, zodat ik tegen die tijd precies weet hoe ik de bak moet inrichten en zo.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door amber98 »

Oké, bettas hebben niet heel veel eisen aan de inrichting, dus dat gaat vast goed komen ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door Linda »

Ik heb zelf ook een betta met vuurgarnalen, hara jerdoni en boraras brigittae. Hij is een Veiltail dus niet snel genoeg om ze te pakken te krijgen. En je moet een beetje mazzel hebben qua temperament..Zorg iig voor veel mos waar je garnalen zich kunnen verschuilen, voortplanten en opgroeien.
Betta's hebben wel een paar kleine eisen qua inrichting...
Pas op met scherpe stenen/ornamenten hier kunnen de vinnen aan scheuren en zet er lekker veel planten/hout/stenen in. Betta's zijn nieuwsgierige vissen en vinden het leuk om door holen heen te zwemmen. :D
Ook erg leuk om te zien trouwens, een betta die zijn "rijk" verkent!

Hou het water "schoon"
Bij vervuiling kunnen de vinnen gaan rafelen en scheuren..Dus 2-3 keer pw een waterwissel van zo'n 10% (ikzelf doe het drie keer per week maar mijn bak is maar 20 liter ;) )

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door saar »

Ik wil het liefst een halfmoon, is die ook traag genoeg?
Scherpe dingen ga ik inderdaad zoveel mogelijk vermijden :P Las al iets over dat je het kon testen door een panty er langs te halen, maar ik wil sowieso alleen echte planten en de stenen en het hout probeer ik zoveel mogelijk in winkels te kopen ipv online, dan kan ik het gelijk testen (: Helpt het ook om de inrichting af en toe te veranderen, om het leuk te houden voor de betta? Dan heb ik reden om stiekem nog meer dingetjes aan te schaffen :mrgreen:

Ik heb een lijstje gemaakt met plantjes die ik wel mooi vind. Als het goed is matchen ze met wat de betta nodig heeft (temperatuur, ph en zo), maar ik wilde het toch even navragen en of ze überhaupt goed te doen zijn. Weet nog niet welke ik dan ga nemen maar het is in ieder geval fijn om meerdere keuzes te hebben (: Het gaat om deze plantjes:

- Rotala Yao Yai
- Pogostemon Yatabeanus
- Eleocharis sp. Montevidensis
- Hygrophila Difformis
- Hedyotis Salzmannii
- Cryptocoryne Wendtii
- Limnobium Laevigatum, hier stond bij dat die veel licht nodig heeft, maar krijgt hij dat al omdat het een drijfplant is en dus recht onder het licht zit of moet daar iets speciaals aan gedaan worden?
Mos en zo staat sowieso op mijn lijstje voor de garnaaltjes :D

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door Linda »

De inrichting af en toe veranderen wordt zeer gewaardeerd door betta's ;)
En halfmoons zijn inderdaad al niet snel genoeg voor garnalen. De bleuwe in mijn avatar is ook een halfmoon. Ondertussen overleden helaas.
Ga je co2 toevoegen in je bak? Sommige van je planten waarderen dit namelijk wel..
De cryptocorynne is altijd goed. Zolang je een kleibol oid bij de wortels steekt. Het zijn vrij makkelijke planten.
De Limnobium Laevigatum of kikkerbeet is een erg leuke drijfplant en heeft inderdaad genoeg aan het licht wat erboven hangt hoor. Ze wortels worden wel heeeeeeel lang.
Ik ben nu zelf aan het kijken of braziliaanse klimop goed kan fungeren als drijfplant :D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door amber98 »

Linda schreef: Ik ben nu zelf aan het kijken of braziliaanse klimop goed kan fungeren als drijfplant :D
Ben ik hier ook aan het proberen, maar het wil nog niet :?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door saar »

Oké bedankt! Is co2 toevoegen een beetje makkelijk? Mn lijst is ondertussen alweer uitgebreid, dus ik zal nog even beter onderzoek doen naar de planten apart zodat het misschien niet nodig is (:
En kleibollen, zijn die makkelijk te verkrijgen?
En de laatste vraag, kan ik de wortels bijknippen als ze te lang worden? Mn bak is natuurlijk niet heel hoog :mrgreen:

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door tobyderks »

Co2 toevoegen is opzich niet zo moeilijk als je je een beetje inleest. MAAR weet wel dat een co2 systeem best duur is (als je een goede wilt)
Ikzelf gebruik geen kleibollen, maar tabletjes. Deze werken net zo goed. Tabletjes zijn erg makkelijk te krijgen, kleibolletjes weet ik niet.
ik zou niet weten of je ze bij kan knippen, maar ik laat die van mij zo, voor de zekerheid :$

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door Linda »

amber98 schreef:
Linda schreef: Ik ben nu zelf aan het kijken of braziliaanse klimop goed kan fungeren als drijfplant :D
Ben ik hier ook aan het proberen, maar het wil nog niet :?
Ik zal straks even een foto plaatsen in mijn eigen topic hoe de Braziliaanse er nu bij drijft ;)
saar schreef:Oké bedankt! Is co2 toevoegen een beetje makkelijk? Mn lijst is ondertussen alweer uitgebreid, dus ik zal nog even beter onderzoek doen naar de planten apart zodat het misschien niet nodig is (:
En kleibollen, zijn die makkelijk te verkrijgen?
En de laatste vraag, kan ik de wortels bijknippen als ze te lang worden? Mn bak is natuurlijk niet heel hoog :mrgreen:
Co2 is niet zo moeilijk toe te voegen. Dit kan met behulp van een co2set uit de winkel, bio co2 en easy carbo. Je zou even kunnen neuzen op het forum over de verschillende mogelijkheden. Eventueel kun je er zelf een topic over openen ;)
Kleibollen zijn heel makkelijk te verkrijgen. Je kunt ze bv hier bestellen. Maar in de winkels hebben ze ook wel eens andere varianten.
De wortels van kikkerbeet kun je inderdaad gewoon inkorten hoor :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door saar »

Oké heel erg bedankt voor de tips! Aangezien ik 18 ben (dus geen geweldige loonstrook) ga ik toch zo goed mogelijk kijken naar planten die geen co2 toevoeging nodig hebben :D
Ik denk dat ik zo wel genoeg informatie heb. Nog een weekje wachten en dan krijg ik mijn broer zn oude kamer, dus dan kan mn bakje eindelijk indraaien! Hou jullie wel op de hoogte als het zo ver is :mrgreen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Beginnende bettahouder

Bericht door stylz »

Je moet dan kijken naar planten die weinig licht vragen, bv anubia's, crypto's enz, beide doen het ook met CO2 toevoeging, maar kunnen ook bij weinig licht groeien.
Wel zaak dat als je zonder CO2 toevoeging gaat, dat er ook echt weinig licht op je bak staan.
Je ogen zijn geen beste meter voor planten licht, maar het moet echt redelijk donker zijn, het gemiddelde fabrieks aquarium heeft er veel te veel licht op staan.
vaak is halveren van de standaard verlichting aan te raden, das dan ook weer fijn voor de energie rekening :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”