Nieuwe Betta op sterven

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Erik1974 »

Zaterdag einde van de middag hebben we een Betta man gehaald, mijn vrouw wilde ook weer een bakje dus deze netjes in laten draaien, 3 weken, waterwaardes waren en zijn goed, geen nitriet of ammonia.
Zondag ochtend zagen we een scheur in zijn buikvin, deze was s'avonds al helemaal in rafels en het zat nu ook in zijn rugvin.
Vandaag ziet hij er echt vreselijk uit en hangt alleen maar onder het oppervlak en ik denk niet dat hij het gaat halen.

Gisteren hebben we i.i.g de stroming in de bak zo min mogelijk gezet zodat hij geen moeite hoeft te doen om te zwemmen, de temperatuur staat op 25 graden. We hebben nog 2 extra cattapa bladeren toegevoegd (zat er al 1 in tijdens het indraaien) en een kuur Colombo Bactyfec gestart. Het helpt alleen niks.
Hebben we nu een zieke Betta gekocht of gaat er toch aan onze kant iets niet goed? Hij zit in een aqua30 zonder medebewoners. We hebben alles nog wel zo goed uitgezocht m.b.t. het houden van Betta's en nu gaat het toch mis.
Een foto lukt nog niet, het is te donker om een foto te maken, ook met het licht in de bak aan lukt het niet, maar zijn vinnen hangen helemaal in rafels.

Een beetje zoals op de foto zoals op deze pagina:
http://www.bettafishcenter.com/Fin-Rot.shtml

Edit: hij zat nu op een andere plek waar ik wel een foto kon maken:
[album]4842[/album]

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Tim »

dan moet het gaat wel een zieke vis zijn geweest toen jij hem hebt gekocht. ik had met me eerste betta dat hij de volgende dag dood was zonder iets aan te zien... water waardes ook goed.. was waarschijnlijk ook een zieke betta..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Erik1974 »

We zijn er ook wel bang voor, maar hij zag er goed uit in de winkel en was actief. Ook zaterdagmiddag was hij de bak aan het verkennen, hij werd pas ziek nadat hij in dit bakje kwam. Het zou niet fijn zijn als deze dood gaat en met een volgende precies hetzelfde gebeurt.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Tim »

hoe heb je de water waardes getest?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door stylz »

Aqua026 schreef:hoe heb je de water waardes getest?
Meestal heeft waterwaardes testen nul zin, hooguit als je nitriet gaat vinden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Erik1974 »

met druppels getest.

Het gaat nu hard achteruit, als er vanmiddag nog geen verbetering en alleen maar verslechtering optreedt gaan we hem uit zijn lijden verlossen, dit is niet aan te zien.

Ik zit nu na te denken of het iets is wat we zelf veroorzaakt hebben, kunnen Betta's tegen Profito? Dit is nl. wat ik tijdens de opstart heb gebruikt voor de planten, sinds de Betta er in zit niet meer toegevoegd omdat ik een zieke vis i.i.g. niet extra wil belasten (je weet maar nooit). Het hout is ook in dezelfde winkel gekocht, en zit er al in sinds het indraaien en hebben we een keer of 4-5 gespoeld (5 dagen in een emmer en elke dag nieuw water er in).

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Tim »

aan de profito kan het niet liggen. lijkt me niet dat je de hele fles er in gegooid hebt... betta's zijn geen extreem gevoelige vissen ofso. aan het hout kan het ook niet liggen..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Erik1974 »

Ja dacht ik ook hoor, ik heb 0,5 ml per dag toegevoegd. Dan moet hij toch al wat gehad hebben en door de stress van het verhuizen heeft het toe kunnen slaan.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Tim »

precies dat denk ik ook
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Linda »

Het lijkt op vinrot...Je zou een zoutbadje kunnen proberen.
Je moet een bakje aanmaken met aquarium water, hier in los je 20 gram per liter zout op, goed oplossen, dan vang je de vis uit en plaatst de vis in het bakje, maximaal 15 min, zorg voor voldoende zuurstof dmv beluchten.
Vis uitvangen en weer in de bak doen, de vis gaat dan als een gek een nieuwe dikke slijmhuid aanmaken en daarmee schimmel en andere ziektes te lijf.
Langer dan 15 minuten moet je dit niet doen want dan raakt de vis osmotisch in de war en das niet goed voor je vis, 15 min is geen probleem.
Met dank aan Stylz in een ander topic :mrgreen:
Let op! Gebruik jodiumvrij zout!!!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Erik1974 »

Helaas, de Betta is al dood. De verspreiding ging zo snel, in een paar uur tijd zat hij helemaal onder de schimmel :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Erik1974 »

Hoe nu verder met dit bakje? Grote kans dat de Betta iets besmettelijks had (vinrot is dat i.i.g. wel), hoe moet ik nu met het bakje omgaan om te zorgen dat er geen besmetting kan plaats vinden zodra we er weer een visje in doen?

Gebruikersavatar

mard0
0-200
0-200
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 dec 2015 17:04
Locatie: Oudenbosch

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door mard0 »

Jammer dat het zo heeft moeten aflopen. Hoop voor je dat het niet verder verspreid.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door amber98 »

Wat naar :( let de volgende keer goed om, met een klein beetje gerafelde vinnen of een hapje eruit laat ik liever zitten in de winiel, (zo ben ik de vorige keer zonder betta thuis gekomen omdat van de 40 die hij had er 5 waren die ik leuk vond en ze alle 5 niet volledig vertrouwde of ze wel gezond zouden zijn) door de stress kan een ziekte snel de macht nemen.
Ik zou een aantal weken het bakje zonder vissen laten draaien en goed verversen, zonder vis kan een mogelijk besmettelijke ziekte niet toeslaan en sterft het.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Nieuwe Betta op sterven

Bericht door Erik1974 »

Ja het ging ook zo enorm snel dat we dit onmogelijk hadden kunnen genezen, binnen 48 uur van een gezonde uitziende vis naar een dode vis.

In de winkel hebben we nog wel gekeken naar gedrag en hoe de vis er uit ziet, 1 hebben we dus ook niet gekozen omdat deze een beetje vreemd gedrag vertoonde, deze zagen we niks aan, maar ze hebben zo veel vin dat het moeilijk te zien is of er een plekje of scheurtje in zit.

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”