Kempvis aangevreten vinnen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Beste visliefhebbers, ik heb een probleem, altanhs mijn kempvis heeft een probleem....
Het heeft een korte inleiding nodig. Ik had een prachtige halve maan kempvis gekocht. Deze zou prima bij mijn andere niet-sluiervissen kunnen. Omdat ik zag dat hij zich wel wat zielig gedroeg (zijn vinnen zaten er nog helemaal aan) heb ik er toen drie vrouwtjes bijgekocht, maar de volgende dag was hij helaas kaal gevreten.... Ik kon hem niet meer redden door hem apart te zetten :cry:
Toen ben ik naar diverse ander aquaria zaken gegaan om een en ander te vragen, want ik snapte niet hoe het kwam. Ik dacht dat hij ziek zou zijn geweest en daardoor kaal gevreten....

Ook de andereverkopers vetelden mij dat het waarschijnlijk was dat de vis ziek was geweest en daarom aangevallen. Uiuteindelijk heb ik nu een nieuwe kempvis gekocht, een dag of vier geleden. Het ging goed en hij is zo prachtig om te zien, een d.blauw lijf en d.rode vinnen, ook een halve maan. Een genot om naar te kijken, maar dat was voor lange duur. Als ik beneden kom tel ik altijd mijn vissen en kijk ik of het allemaal nog leeft. Ik kon mijn maanvis niet vinden. Hij zat verstoot in de stronk en toen ik hem te voorschijn had waren bijna al zijn vinnen weggevreten !

Ik heb hem direct in een guppen kweekbakje in het aquarium apart gezet, maar hij was aan het doodgaan. Hij lag op zijn zij en kon nauwelijks zwemmen. Toen heb ik hem in een inimini netje (= voor garnaaltjes) gedaan en deze zo in het kweekbakje gehangen met plakband aan het aquarium vast, zodat hij rechtop hing en makkelijk aan het oppervlak lucht kon happen. Bijna 2 dagen zo gehouden en nu ben ik best blij want hij kan weer los zwemmen en hij heeft een heel klein beetje gegeten !

Tuurlijk wil ik hem niet in dat bakje laten zitten, maar voor nu om te herstellen moet het even want mijn extra aquariumpje wat ik nog heb, daar doet het licht het niet van, dat wil ik eerst maken.

Maar goed, hoe nu verder ? Groeien zijn vinnen weer aan ? Kan hij straks apart in een aquarium met de drie vrouwen die ik heb ? Op het ene google bericht lees je dat ze niet met vrouwen kunnen en ergens anders weer wel.

Ik zou het het mooist vinden als hij straks samen met zijn vrouwen kan, zonder andere vissen, want ik wil dit echt nooit meer meemaken, verschrikkelijk is dit..... Doet me veel verdriet.

Wie heeft tips of advies zodat ik straks weer een gelukkige, prachtige kempvis heb ??

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Breakytom »

Hallo,

Mijn verstand van kempvissen is beperkt, maar het is zo ver ik weet het best om kempvissen solitair te houden dus zonder soortgenoten. Ik weet niet hoe erg de vinnen weggevreten zijn maar zo te zien is het niet best. Er is nu ook een grote kans dat je mannetje vinrot krijgt en dood gaat, maar ik weet niet wat je hier tegen kan doen. Ik denk dat andere leden van dit forum je beter op weg kunnen helpen.
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Dankjewel Tom, op dit moment gaat het goed met de kempvin, hij eet en zwemt rond in een baby guppen tankje aan het raam van het grote aquarium.
De sluiers zijn alweer een beetje gegroeid. Ik sta er versteld van hoe snel dit gaat! Voorlopig blijft hij apart zitten, maar nu is dat nog even een klein bakje, hij gaat in zijn eentje naar een groter bakje van zo'n 40 liter water. Nu wil ik heel graag weten of er vrouwtjes bij hem kunnen als hij weer gezond en genezen is. Hopelijk kunnen anderen mij adviseren, want ik zou het ontzettend zielig vinden als ik hem alleen moet laten zitten en ik had juist ook graag jongen willen hebben :( We gaan het afwachten, voor nu doet hij het wonderbaarlijk goed, gelukkig :)

Gebruikersavatar

kayleeD
200-400
200-400
Berichten: 338
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:33

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door kayleeD »

Weet je zeker dat de 3 vrouwtjes echte vrouwtjes zijn en dat er niet toevallig een plakat man in zit?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Linda »

Hoi hoi.
Hoe groot is het aquarium waar je betta's inzitten en wat zit er verder nog bij?
Heb je misschien een foto van de bak en je bewoners?

Wat Kaylee al vroeg, weet je zeker dat het drie dames zijn? Sommige mannen (plakat staartvorm) worden aangezien voor vrouwen.
Al weet ik uit ervaring dat vrouwen ook enorme kenau's kunnen zijn. Ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt als jij. Gelukkig heeft mijn betta het toen overleefd. De dames heb ik teruggebracht naar de winkel.
Het is belangrijk dat de bak groot genoeg is voor de betta's om evt te kunnen schuilen van elkaar. Meestal is het zo dat de vrouwen moeten schuilen van de man, maar soms is het ook andersom.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door emeraldking »

Het zou idd zomaar plakatmannen kunnen zijn doch het komt ook zo vaak voor dat binnen de groep bettavrouwen die aangeleverd worden door de groothandel vrijwel zeker zich ook jonge mannen onder hen zullen bevinden. Jonge mannen lijken immers tot een bepaalde fase op een vrouw. Doch het mannelijk gedrag is wel eerder vast te stellen. Afgezien van het feit dat ik bekend sta om mijn levendbarenden, heb ik zo'n 15 jaar ook betta's gekweekt. En geloof me dat ook ik wel eens te laat zag dat er nog wat jonge mannen tussen de vrouwen zich begaven.

Er is wel een manier om meerdere mannen in één bak te houden maar dan zou je een vrij grote bak moeten hebben opdat zij hun eigen territorium kunnen gaan afbakenen. Af en toe zullen ze dan wel de hele bak doorkruizen doch is er dan minder kans dat ze in elkaar grijpen of dat ze enkel elkaar zitten te imponeren annex af zitten te troeven door om elkaar heen te gaan draaien met opgezette vinnen. Er is pas sprake van vechten als ze daadwerkelijk in elkaar grijpen. Of de temperatuur redelijk omlaag halen van het water want dat gaat het metabolisme omlaag en zijn ze minder actief en zullen zij zich ook niet echt uitleven op elkaar.

Ik moet Linda bijval geven want idd kunnen vrouwen ook nog wel eens zich agressief opstellen.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Allemaal hartstikke bedankt voor de info. Sorry dat ik zo laat reageer, ik kreeg geen notificaties.......

Mijn man heeft het overleefd !!!! :D zijn vinnen groeien in razendsnel tempo aan en hij eet perfect. Hij ziet er goed uit en heeft niet iets van vinrot o.i.d.

De bak waar hij in zat, daar zaten black mollies (vrouwen) in, 1 vrouwengup, en een stel vissen waar ik helaas de naam niet van weet, wel een man en een vrouw. De man heeft gelige vinnen op zijn kop, wat lijkt op antennetjes die zwabberen, ze hebben beide blauwe ogen en het vrouwtje heeft niet veel kleur.

Maar nu, ik heb de kempvis man in een apart aquarium gezet, helaas is dat niet zo groot, maar 30x30x30 cm. ongeveer, dat is te klein, maar ik heb geen ruimte voor een grotere bak. Dit is eigenlijk de bak voor babyvisjes. Maar goed, hij zit er in en zwemt heerlijk rond, wat is hij mooi <3 blauw lijf met rode vinnen, halve maan, als het weer volgroeid is tenminste ;)

Kan ik er nu de 3 vrouwen bijzetten? Of kan er maar 1 vrouw bij? Of misschien geen, maar dat zou ik heel zielig vinden.... Er was wel constant 1 vrouw die in de grote bak bij hem zwom, hij zat in zo'n kwaambakje aan het raam om aan te sterken. Die vrouw was volgens mij wel geïnteresseerd. Ik weet niet zeker of ik 3 vrouwen heb gekocht, de winkel waar ik ze kocht zei van wel, maar ik heb er helaas nog niet veel verstand van.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Ik weet welke vissen er nog in mijn grote bak bijzitten, dat is een stelletje, man en vrouw, Pondetta. :lol:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Linda »

Betta's kunnen prima in een wat kleinere bak huizen hoor :)
De mijne zit in een bak van 20 liter (26 bij 26 breed en 30 hoog) samen met wat boraras brigittae. Het voordeel van de kleine bak, en dit geld mn voor de betta's met lange vinnen, is dat ze niet een heel end hoeven te zwemmen om hun territorium te verdedigen..
Fijn dat hij aan het genezen is :D
Wij wachten geduldig op de foto's. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Afbeelding
Dit is mijn mooie man..... De vinnen waren tot bijna tegen de buik afgevreten !
Zoals jullie kunnen zien is het mooi aan het groeien. Hij kan nu tenminste weer zwemmen ! :D

Ik heb ook van mijn 3 vrouwen foto's gemaakt en ik hoop dat het ook echt vrouwen zijn.....zo zijn ze mij in ieder geval verkocht :)

Vrouw 1
Afbeelding

Vrouw 2
Afbeelding

Vrouw 3
Afbeelding


Nu ben ik echt benieuwd of het vrouwen zijn. Ik twijfel over de rode, vrouw 2......

De vrouwen zitten nu nog in de grote bak, daar blijven ze totdat de man alles weer terug heeft van zijn vinnen. Nu heeft hij zijn energie even nodig om te herstellen. :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Vrouw 2

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Vrouw 3

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yvette67
0-200
0-200
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:06

Re: Kempvis aangevreten vinnen

Bericht door Yvette67 »

Nu ben ik echt benieuwd of het vrouwen zijn. Ik twijfel over de rode, vrouw 2......

De vrouwen zitten nu nog in de grote bak, daar blijven ze totdat de man alles weer terug heeft van zijn vinnen. Nu heeft hij zijn energie even nodig om te herstellen. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Labyrintvissen”