Combinatieschooltje?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Combinatieschooltje?

Bericht door karinD »

Ik heb sinds ik ze heb, wat uitval gehad bij mijn Maculata. 1 aan die mysterieuze ziekte waardoor ik maar even een weekje of 2, 3 afwacht met nieuwe vissen kopen, en 2 zijn een paar maanden geleden doodgegaan, geen idee waardoor.
Maar nu loop ik dus tegen het probleem aan, dat het tuincentrum waar ik de maculata's gekocht had, deze niet meer heeft. En voor 3 stuks gaan ze ze niet bestellen...
Misschien dat ik ze bij een andere winkel wel kan bestellen, maar geen van de winkels waar ik wel eens kom heeft ze op voorraad.
Dus vroeg ik me af, of ik mijn schooltje ook kan aanvullen met een andere soort boraras, bijvoorbeeld de brigittea. Sluiten die zich aan bij de maculata's, of vormen ze alleen samen een schooltje en zijn ze dan, met hun drietjes, niet gelukkig? Of kan ik, omdat mijn nitraat en mijn fosfaat 0 zijn en mijn Co2 ook veel te laag, een iets groter schooltje nemen zodat ze wel gelukkig zijn?
Of is het beter toch te gaan zoeken of ze ergens wel nog maculata's willen bestellen voor me?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door stylz »

karinD schreef:Ik heb sinds ik ze heb, wat uitval gehad bij mijn Maculata. 1 aan die mysterieuze ziekte waardoor ik maar even een weekje of 2, 3 afwacht met nieuwe vissen kopen, en 2 zijn een paar maanden geleden doodgegaan, geen idee waardoor.
Maar nu loop ik dus tegen het probleem aan, dat het tuincentrum waar ik de maculata's gekocht had, deze niet meer heeft. En voor 3 stuks gaan ze ze niet bestellen...
Misschien dat ik ze bij een andere winkel wel kan bestellen, maar geen van de winkels waar ik wel eens kom heeft ze op voorraad.
Dus vroeg ik me af, of ik mijn schooltje ook kan aanvullen met een andere soort boraras, bijvoorbeeld de brigittea. Sluiten die zich aan bij de maculata's, of vormen ze alleen samen een schooltje en zijn ze dan, met hun drietjes, niet gelukkig? Of kan ik, omdat mijn nitraat en mijn fosfaat 0 zijn en mijn Co2 ook veel te laag, een iets groter schooltje nemen zodat ze wel gelukkig zijn?
Of is het beter toch te gaan zoeken of ze ergens wel nog maculata's willen bestellen voor me?
ik zou gewoon ergens 20 Maculata's bestellen ook gezien je water waardes.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door karinD »

20? Ik heb er nog 9 zitten. Samen met mijn 8 cory Pygmaeus maakt dat toch al 17 vissen. Is 20 erbij dan niet veel te veel? Of zou dat geen kwaad kunnen? Geeft wel meer Co2 en meer nitraat in het water, dat wel.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door Fabian »

Of 15 ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door stylz »

18 :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door timothymeertens »

meer vissen = meer co2.euh klopt niet.1cm volwassen vis per liter water .

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door stylz »

timothymeertens schreef:meer vissen = meer co2.euh klopt niet.1cm volwassen vis per liter water .
klopt wel meer vissen is meer adem halen dus meer CO2, meer nitraat en ook meer fosfaat, ik denk dat het prima gaat die visjes er bij, ze zijn ook nogal klein.

Vissen zijn goed voor de groei, het is bewezen dat koralen harder groeien als en een school visjes in gaat wonen.

20 :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door karinD »

Koraal heb ik niet, hoor. Dat hebben ze nog niet uitgevonden voor zoetwater aquaria. Ja, van steen en plastic. Maar dat gaat heus niet groeien als er een schooltje vissen intrekt :P

Toch 20 erbij? Ik heb het idee dat het dan wel heel erg vol gaat worden met 29 maculata's. Misschien 15 erbij en een paar cory's er nog bij?
Je weet toch wel dat ik maar 60 liter heb? 1cm vis per liter water, dan zit ik met 12 maculata's en 8 cory's aan de max, als ik uitga van 50 echte liters. Dan zou ik dus met 20 extra vissen bijna het dubbele hebben straks!

Wat dachten jullie van 14 visjes erbij, is 25 in totaal?
Laatst gewijzigd door karinD op 02 feb 2014 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door karinD »

Haha, daar heb je mijn man weer, hoor. "Kunnen er niet een stuk of wat Galaxy's bij?" Mijn man is verlieft op de galaxy :headbonk:

Dus bij deze: kunnen er niet een stuk of 10 galaxy's bij? Of moet ik daarmee echt bang zijn dat ik geen babygarnaaltjes meer over houd, omdat die meer tussen de planten zitten dan de maculata's?
Of is het echt gewoon mooier om het bij mijn 2 schooltjes te houden en er geen derde soort bij te nemen?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door stylz »

Ja hoor dat kan best ik heb boven galaxys en Boraras brigittae met nog Dario dario door elkaar zitten in een 70 liter zitten met daar bij ook nog corry's
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door karinD »

Ok, dan ga ik er even over nadenken wat ik precies wil: een schooltje Maculata men een schooltje galaxy, of gewoon 1 groot schooltje Maculata.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door karinD »

Ik heb inmiddels (donderdagavond) een schooltje van 8 galaxy's gekregen. Dat krijg je ervan, als je tegen iemand zegt dat je twijfelt tussen het zoeken naar een paar maculata's erbij, of een schooltje galaxy's :D

Toen ik ze net overgezet had, waren ze allemaal achter de planten verdwenen. Ze hadden de maculata's ook meegenomen, dus ik zag niet 1 vis. Na een uurtje ofzo, heb ik een heel klein beetje eten gegeven en toen kwamen de maculata's gelijk tevoorschijn, even later gevolgd door de galaxy's.
Het heeft even geduurd voor de maculata's zich weer heer en meester voelden, want die bleven een beetje achterin hangen terwijl de galaxy's onderin druk de boel aan het verkennen waren. Maar gister toen ik uit werk kwam (de bak is nog donker voor ik weg ga), zaten de maculata's weer gewoon bovenin overal en nergens, en de galaxy's zwommen rustig in de onderste helft rond. Niet als schooltje, ze zoeken elkaar soms wel op, maar ze scholen niet echt. Dat lijkt mij een goed teken :lol:

Ze zijn enorm actief, ze zijn razendsnel als ze op zinkende vlokjes aan het "jagen" zijn. Donderdag waren ze heel flets, vrij licht van kleur en bijna geen stippen te zien, maar ze zijn al een stukje donkerder geworden en gaan er inmiddels al een beetje uitzien zoals op de foto's in boeken :vis:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

dickportugal
1000+
1000+
Berichten: 2389
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:26
Locatie: Tabua Portugal

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door dickportugal »

Dat vraagt om foto's

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door karinD »

Die heb ik nog niet, dus je zal nog even geduldig door moeten vragen 8)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Combinatieschooltje?

Bericht door stylz »

leuk, ja dat klinkt als galaxy's niet echt scholen en lekker druk altijd, die van mij scholen ook niet echt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Karperzalmen en barbelen”