Vis verstopt in holletje

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Vis verstopt in holletje

Bericht door loes1963 »

Hallo Allemaal, ik was al een week lang een vis kwijt, een aantal weken geleden.
Het gaat om deze variant,
Afbeelding

Nu heb ik hem gevonden , hij/ zij zit nu al een week in dit holletje,

Afbeelding

Ze leeft nog wel...komt absoluut niet tevoorschijn , is heel erg fel naar andere vissen toe.
Ik was zojuist een plantje aan het verwisselen achter het holletje en zelfs op dat moment kwam ze er niet uit.Kan dit beteken dat ik jonge visjes ga krijgen? :D
Mea culpa

Gebruikersavatar

Goerami
0-200
0-200
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:47
Locatie: zeeland

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door Goerami »

is het deze misschien hyphessobrycon callistus. het is in ieder geval een kaperzalm. maar
volgens mij hoort dit gedrag niet. is hij in een groepje? kan dat hij schuw is geworden. dit gedrag is mij
niet bekent. kijk anders wat hij doet, kan wel heel veel stress geven dus pas hier ook mee op
Cichliden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door loes1963 »

Volgens mij is het een rode minor.ik heb een groepje van 3.Ze zijn heel vreedzaam,zitten meer achter mekaar aan dan achter de andere vissen.Ik kan er niet veel informatie over vinden op internet, wat kweken betreft.
Mea culpa

Gebruikersavatar

Goerami
0-200
0-200
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:47
Locatie: zeeland

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door Goerami »

staat in een oud boekje:filtering over turf(heb je dat?). het is een vrijlegger, en eet eitjes plus de jongen op.
als dit klopt zijn het zowiezo geen eitjes. die zou ze dan niet beschermen ofzo. maar opeten en weg zwemmen.
dus deze mogelijkheid valt af met 99% zekerheid
Cichliden

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door Rickpad »

Het zijn zeker geen eitjes dat ie daar aan het leggen is. Het is namelijk geen holenbroeder. Deze vis legt de eitjes random door de bak heen. Als ie dan de eitjes weer vind eet ie de eitjes inderdaad weer op.

Je zegt dat je er slechts 3 van hebt. Dit zou de oorzaak kunnen zijn. Deze soort hoort in een echte school te worden gehouden. Denk dan aan minimaal 10 stuks. De vis word nu dus schuw en gaat zich verstoppen door te weinig soortgenoten.

Gebruikersavatar

Goerami
0-200
0-200
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:47
Locatie: zeeland

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door Goerami »

ja klopt en niet al te felle bodemgrond zoals wit grind. dit reflecteert en daar worden vissen een beetje ... van.
maar als ik goed kijk is het zwart dus daar ligt het probleem niet
Cichliden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door loes1963 »

Gisterenavond kwam de vis opeens weer tevoorschijn en zwemt weer vrolijk rond. wel een stuk magerder geworden.
IK wist niet dat deze vissen in een groep leven, dat had de verkoper ook niet verteld. ZAl binnenkort er nog een aantal bijkopen. Maar kan eigenlijk niet geloven dat het stress is geweest. Ik zie nl niks van stress in mijn bak.
Mea culpa

Gebruikersavatar

Goerami
0-200
0-200
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2013 18:47
Locatie: zeeland

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door Goerami »

gelukkig :lol: . maar ja de verkoper is ook vaak op het geld gesteld (zeker als het maar een klein gedeelte is van de winkel). er staat dan vaak een pipo die er geen verstand van heeft en vaak zie je wel dat er een paar vissen daar met een soort ziekte of afwijking zitten. maar er zijn ook goeie verkopers , bij degene die is ze haal wel. hij is echt gastvrij :lol:
Cichliden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door loes1963 »

Waar ik mijn vissen haal, is een drukke winkel, en die man heeft verstand van zaken hoor. Maar hij heeft het altijd erg druk, omdat hij alles alleen doet. Je moet dus echt even de tijd nemen als je daar naar toe gaat. :-) misschien is hij het gewoon vergeten.
Mea culpa

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door Rickpad »

Het verstoppen in een holletje is een teken dat er iets niet goed zit. En in dit geval waarschijnlijk stress.
Dat ie magerder is kan goed kloppen als ie daar een mooie tijd heeft gezeten.

Helaas is het wel zo dat dierenwinkels het vaak mis hebben met het vertellen van dit soort dingen. Natuurlijk is het ook lastig om van alle soorten van alles af te weten als je nagaat dat fishbase meer dan 30 000 soorten geregistreerd heeft staan.
Echter bepaalde dingen had hij moeten weten. Dus dat deze soort in een school moet worden gehouden eigenlijk ook.

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door Rita M »

ik wist niet zo veel van de vis en ben em eens gaan googlen, leuke info gevonden zeg;
Hij moet dus inderdaad in een flinke school gehouden worden en oudere en eenzame dieren kunnen soms een onverdraagzame aard ontwikkelen. Als grote zwerm zijn ze af en toe een soort kleine piranha's die zwakkere dieren aanvallen en aanvreten. Meestal is dit gedrag te wijten aan het feit dat er niet genoeg wordt gevoerd. Normaal gezien zijn ze goed geschikt voor het gezelschapsaquarium.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400
Berichten: 295
Lid geworden op: 28 jul 2013 12:51
Locatie: Vlissingen

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door loes1963 »

Ja ik had ook al zoiets gelezen....het zijn inderdaad visjes die erg van eten houden en ook echt een dik buikje krijgen van eten. Echter...ik vind ze heel vreedzaam eigenlijk. Alleen toen die ene vis in dat holletje zat mocht er geen ander bij in de buurt komen. Maar nu zwemt hij weer vrolijk in het aqua. En ik heb echt nog niet gezien dat ze andere vissen aanvallen...wel had ik een poos geleden jonge guppys en daar zaten ze behoorlijk op te azen. Vraag me nu af, of het wel verstandig is om een grote groep in mijn bak te zetten....ik zit nl er niet op te wachtten om een soort van piranha's in mijn bak te hebben. :-) straks heb ik dan echt stress in mijn bak en allemaal aangevreten vissen.
Mea culpa

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Vis verstopt in holletje

Bericht door Rita M »

Ik vind dat het artikel heel duidelijk maakt dat dit alleen gebeurt bij hongerige ondervoede vissen, wanneer jij ze gewoon goed voert zal er wel met regelmaat een baby gup gepakt worden (aard van het beestje) maar verder niks hoor. Mij lijkt het spectaculair zo'n mooie groep in de bak.

Plaats reactie

Terug naar “Karperzalmen en barbelen”