vijver met verwarming

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NeondeTetra
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2014 13:02
Locatie: Rotterdam

vijver met verwarming

Bericht door NeondeTetra »

Hoi allemaal ,

Mijn vraag gaat een beetje verder op het onderwerp van de chinese danio vijver . Ik heb ongeveer ook zo een plan. Wil dan een voorgevormde vijverbak van een liter 500 met chinese danio's en dat soort dingen . Maar ik had het idee om er een vijver verwarming in te plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het haalbaar ?
Om niet teveel warmte verliezen zal je de vijver s winters moeten afdekken en isoleren Zullen ze de winter doorkomen Afgelopen winter is hier niet erg koud geweest.


grtz
Albert
I am always ready to learn although I do not always like being taught.[

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vijver met verwarming

Bericht door stylz »

danio's moet toch wel boven de 15 graden houden dat is heel kostbaar in een strenge hollande winter.

Je kan ook denken aan visjes die je net boven nul kan houden zoals rainbow shiners.

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NeondeTetra
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2014 13:02
Locatie: Rotterdam

Re: vijver met verwarming

Bericht door NeondeTetra »

Das wel mooi visje , zeker het overwegen waard

Heb je nog andere suggesties ?

koi's en goudvissen en zo vind ik niet mooi. Dit is persoonlijk een ander mag best vinden van wel

Het is wel zo dat dat onze winters onvoorspelbaar zijn. En ik weet ook niet het effect van een vijver verwarming.
Als het vriest is het water op de bodem altijd warmer dan boven in ( eigenschap van water) maar als het super streng gaat vriezen kan ook ( als er geen verwarming in zit ) vorst tot op de bodem komen.

Maar so wie so een overkapping over de vijver voor in de winter. Om het energie verlies van je verwarming te beperken. En je vijver ook uit de wind te houden.
I am always ready to learn although I do not always like being taught.[

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: vijver met verwarming

Bericht door Alrik »

Dan zou ik ook kijken of je de bodem kan isoleren.
Zijnde het door bijvoorbeeld piepschuim rondom de voorgevormde vijver te leggen.
Anders verlies je ook heel veel warmte aan de grond.

Voor de rest heb ik er helemaal geen ervaring of kennis over, maar het was wel even een gedachtegang die ik wou delen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NeondeTetra
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2014 13:02
Locatie: Rotterdam

Re: vijver met verwarming

Bericht door NeondeTetra »

Die gedachten omtrent het piepschuim of glaswol heb ik ook gehad
Maar heb er nog niks zinnigs over kunnen vinden. Bij aquarium aanleg hebben ze het altijd over rondom de bak scherpzand ( bouwzand ) te doen. Ik weet dus niet of de wanden bestand zijn tegen de waterdruk als er geen of te weinig tegendruk van buitenaf is. Waarom uberhaupt bouwzand , wat is er mis met het zand wat uit het gat komt.

Ik ben een totale vijver leek.
Vragen genoeg nu nog antwoorden :lol:

Grtz
Albert
I am always ready to learn although I do not always like being taught.[

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: vijver met verwarming

Bericht door Alrik »

Dat zand verhaal weet ik dan wel weer. :)

Heeft dezelfde reden als wit zand onder tegels;
Het watert beter af > grond raakt niet verzadigd met water > tegels (of vijver) verzakken niet.
Daarnaast zorgt het bij een vijver er ook voor dat de vijver niet lek geprikt word door een kiezelsteen o.i.d. die nog tussen het zwarte zand zat.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vijver met verwarming

Bericht door stylz »

heb die open deur even niet ingetrapt, maar piepschuim of b.v. roofmate is echt een must voor een verwarmde vijver buiten, denk dat je al snel 10 cm dik nodig gaat hebben, anders is het helemaal niet bij te houden met stoken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
NeondeTetra
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2014 13:02
Locatie: Rotterdam

Re: vijver met verwarming

Bericht door NeondeTetra »

Dat zie dan weer nooit op sites van vijverpushers staan. Is wel logisch. Maar je zou toch ook steenwol aan de buiten kanten aanbrengen. Ben bang dat piepschuim breekt en dat dan het effect minder wordt.
I am always ready to learn although I do not always like being taught.[

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: vijver met verwarming

Bericht door stylz »

piep schuim of roofmate breekt absoluut niet en druk je ook niet in elkaar, steenwol wordt volledig plat gedrukt en werkt dan niet meer als isolator.
Overigens heb je roofmate ook in varianten waar vrachtwagens overheen kunnen rijden b.v. onder parkeerplaatsten op daken van gebouwen.
Zet je er een epoxy laag met matjes overheen dan kan je er zelfs met een stoomwals overheen, dat is het zelfde spul waar ze speedboten van maken, geen zorgen dus :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “De Vijver”