Nieuwe filter kopen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jomobiel
0-200
0-200
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2013 21:01
Locatie: Nuenen

Nieuwe filter kopen

Bericht door jomobiel »

Hallo,

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Wil dit jaar een grotere filter op mijn vijver zetten.

Heb nu een droog opstelling van filter en pomp in de schuur, héél fijn in de winter, en wil dit ook zo houden.
Echter de capaciteit is niet meer voldoende.
De vijver ligt er nu ongeveer 5 jaar en ik moet mijn huidige filter te vaak schoon maken om hem goed draaiende te houden.
Vijver heeft een inhoud van 13 000 liter en is 120 cm diep voor het grootste gedeelte.
Zitten vrij veel vissen in, waaronder 5 grote koi.

Mijn vraag is nu;
Wat is een goede vijver filter, want er is zoveel te koop, en hij moet ook een behoorlijke over-capaciteit hebben...

Wil graag hulp bij mijn aanschaf van eventueel zelf gebruikers.
What Dreams May Come

Gebruikersavatar

Noomii
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 16 jun 2012 19:35
Locatie: Oss

Re: Nieuwe filter kopen

Bericht door Noomii »

Je zou eens kunnen vragen en kijken bij spierings vis in oss.

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Nieuwe filter kopen

Bericht door Floor »

Wat mij betreft is er niets beter dan een zeeffilter van 300 micron met daar achter een beadfilter en daarachter een bioloog of plantfilter.

Ook mogelijk is een (zo groot mogelijke) vortex met daar achter een meerkamer filter. Met een groot voorfilter waar het water erg traag doorheen stroomt is 1 kamer met japanse matten en 1 kamer met biomateriaal genoeg. Je moet dan zo groot mogelijke kamers hebben met een aftap aan de onderkant.

Mijn vijver is 15m x 5m x 2m best wel groot dus.
Hier filter ik al jaren met twee 50cm breede zeeffilter van 300 micron met daarachter een beadfilter.
De voorfilters worden gevoed door twee bodemdrains.
Als laatste is er ook nog een bioloog/ plant filter van ongeveer 5 kub.

Het is een grote vijver met een relatief duur systheem maar het is wel erg makkelijk en het hele systheem; 2 voorfilters en de beadfilter beslaan nog geen 2 vierkante meter.

Nu ben ik er van overtuigd dat een goede vortex met een kamerfilter even goed kan werken als mijn opstelling.
Een goede voorfiltering is van het grootste belang! neem dan dus de grootste vortex die je jezelf kan veroorloven!
'You can be what ever you resolve to be'

Plaats reactie

Terug naar “De Vijver”