Onze vijver

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Onze vijver

Bericht door riny »

Dit keer eens een vijverrondje, mijn aquarium komt een andere keer wel ter sprake.

De vijver is handgegraven (dank broer en zoon) en is 3,5 * 2,5 * 1,2.
De vijver heeft ongeveer 2 jaar in meer of mindere mate last gehad van zweefalg. Vooral het eerste jaar was erg. In het tweede jaar heb ik daarom extra aarvederkruid en hoornblad toegevoegd. Dit was helaas midden in het seizoen, dus voor dat jaar hielp het niet helemaal.

Maar dit jaar is het water glashelder.

Aan de rechterkant is een plateau van ongeveer een halve meter breed waar maar een laagje van ongeveer 10 cm water staat. Aan de achterkant is een plateau over de hele breedte. Deze is ongeveer 50 centimeter diep en ook zo breed. In beide staan planten. In het hele ondiepe deel staan de planten met hun wortels bloot in grind. In het iets diepere deel staan de planten wel in mandjes. Hier staan de grotere planten.

Er zit een variatie van vis in (zie lijst). Aantallen, geen idee. Het zijn in elk geval enkele generaties.
De vissen worden 3 keer per week gevoerd. Dan krijgen ze korrels. De rest van hun eten scharrelen ze zelf bij elkaar. Genoeg aan prooidiertjes in deze vijver. Er zitten torren, kevertjes, vliegjes en libelles in. Ook hebben we enkele kikkers in de vijver. Dat ze er nog zijn verbaasd me, de eitjes en kikkervisjes zie ik nooit, waarschijnlijk doordat ze opgegeten worden door de vissen.

Ik had bij een vorige vijver een redelijk doorstroomfilter (oeverfilter) staan. Echter dit was een lelijk ding. Omdat ik echter er van overtuigd ben dat vijvers met voldoende beplanting eigenlijk geen filter nodig hebben, wilden wij iets anders. Zo kwamen wij een kruik tegen die als filter voor kleine vijvers verkocht wordt. Omdat we die nu toch hebben heb ik deze nu gevuld met sponzen. Het filter dient echt alleen ter ondersteuning van de planten en niet andersom, zoals sommigen wel doen.

Verder ben ik een luie vijveraar. Ik doe nauwelijks iets aan onderhoud. Het teveel aan aarvederkruid, hoornblad, en watermunt haal ik er 1x per maand uit. Snoeien van afgestorven bladeren en bloemen doe ik niet of nauwelijks.

Techniek:
  • pomp netto ~ 700 l/u, merkloos
  • doorstroomfilter, kruik, gevuld met sponzen.
  • fontein, merkloos
  • luchtpomp, ~ 200 l/u, VT AP30
Bewoners:
  • Goudvissen
  • Goudwindes
  • Goudvoorns
  • Shubunkins
Planten oa:
  • Aarvederkruid, veel
  • Hoornblad, redelijk veel
  • Lelie, 1 groot, 1 klein
  • Watergentiaan
  • Moeras-vergeet-mij-nietje
  • Witte aronskelk, 1x
  • Watermunt, veel
  • Engelse watermunt, veel
  • Bonte Pijptorkruid, veel
  • Lidsteng
  • Irissen
  • Kalmoes, 1x
  • Snoekkruid, 3x
  • Zwanenbloem, 1x
  • Dotterbloem, 1x
  • Lobelia, 1x
Wat foto´s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Onze vijver

Bericht door riny »

Oeps.... ik zie dat er een subforum is over vijvers.... sorry. Mag eventueel verplaatst worden...
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Onze vijver

Bericht door amber98 »

Heb hem even verplaatst.
Leuke vijver! Heb hier 3 vijvers zonder filter gehad en nu weer een vijverbak zonder filter, wat perfect gaan. Alle waardes zijn het hele jaar goed ;) Ben dus ook voorstander van vijvers zonder filters.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Onze vijver

Bericht door Linda »

Erg mooie vijver!
Wij hebben de onze van de week dicht gegooid. De twee vissen die er nog inzaten zijn naar een vriendin van mij. Er komt nu een hoop aarde in zodat ik er fruit/groente kan kweken :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Onze vijver

Bericht door riny »

Bedankt voor de leuke reacties.

@linda, Jammer dat de vijver gedempt is. Maar gelukkig heb je jouw vissen een goed tehuis kunnen geven.

Even laten zien, het verschil tussen vorig jaar en dit jaar. Vorig jaar:
Afbeelding

En dit jaar:
Afbeelding

Je kunt goed zien dat de vijver nu kraakhelder is. Dit alleen door de planten. Het filter is niet veranderd.

Het fonteintje draait trouwens alleen tussen 12.00 en 23.00 uur. Dit omdat deze er in staat voor de sier. Ja en het verzorgt een beetje extra stroming zo af en toe.
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Onze vijver

Bericht door Linda »

Dat is echt een verschil!
Mooi zeg :)

Plaats reactie

Terug naar “De Vijver”