Vorstbestendig?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Vorstbestendig?

Bericht door ijsselmeer »

Ik heb nu de 2 goudvissen uit het aquarium gehaald en in de vijver (tje) uitgezet en nu mijn vraag kunnen ze in de winter met vorst in de vijver blijven, ik heb een ovale kunststof vijver met aan de zijkanten randen voor plantjes ( die ik nog moet kopen .) en ik heb er een filter met pompje op staan met zwarte ballen met sleufjes en filtermat .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Onderhoud?

Bericht door Roy H »

Het ligt eraan hoe diep die bak is. Bij strenge winters is 80 cm en dieper geen overbodige luxe. Een goudvis kan trouwens zeer goed tegen lage temperaturen hoor.
Hier zitten ze al jaren in onze opgemetselde vijver, en overwinteren nog steeds.Het enigste wat ik bij vorst doe, is er een krachtige luchtpomp inzetten zodat er altijd een open stuk is dat niet dichtvriest.
Bij vorst uiteraard wel je vijverpomp/filter uitschakelen, anders gaat hij kapot.

Onze vijver:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Excuses voor de spiegeling.
Greetings...

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Vorstbestendig?

Bericht door stylz »

De sluierstaart variant is minder winterhard, maar ja het gaat mn om diepte voor de normale goudvissen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vorstbestendig?

Bericht door amber98 »

@Roy H, hoe diep is jouw vijver? (Ligt die ook nog een deel onder de grond?) Aangezien mijn bak volledig boven de grond ligt en niet echt hoog is, ben ik na aan het denken of ik alle vissen of alleen de sluierstaarten binnen laat overwinteren.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: Vorstbestendig?

Bericht door Roy H »

Mijn vijver is 70 cm diep en ligt nog 4 baksteenrijen onder de grond,Amber.Hij staat er nu toch al bijna 6 jaar en is in al die winters nooit helemaal dichtgevroren.
Greetings...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vorstbestendig?

Bericht door amber98 »

Oke, die van mij is maar 50cm diep. Zit hout omheen en tussen het hout en de bak een dikke laag isolatie materiaal. Maar ben bang dat het toch te ondiep is. Dan maar alle vissen naar binnen van de winter

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: Vorstbestendig?

Bericht door ijsselmeer »

Ik zal de vijverbak eens op diepte meten Roy,een luchtpompje had ik sowieso wel aan gezet met vorst maar toch bedankt .

De vijverbak heeft el meer een vorst periode meegemaakt en er lag toen zeker een ijslaag in van een cm of 5 in zonder vissen wel te verstaan ik gebruikte de bak voor de modelbouw sleepboten die ik bouwde voor de diepgang van de boot.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Plaats reactie

Terug naar “De Vijver”