Vissterfte

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
PeterV73
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2013 08:28

Vissterfte

Bericht door PeterV73 »

Hallo Allemaal,

Ik wil graag eens informeren of mensen mij kunnen vertellen of in de richting kunnen wijzen wat ik moet doen met het volgende probleem. (wij zijn totaal geen visexpert).

Mijn zoontje heeft een aquarium, een bak van 1 meter lang bij 40 cm breed en 40 cm hoog.
Hierin heeft (had) hij 3 goudivssen, een shubunkin, één klein visje met van die hele bolle ogen en een heel klein algen-etertje. Hij heeft wat problemen gehad met de waterkwaliteit, dat hebben we opgelost (althans zo lijkt het) door meer zuurstofplanten en een tijdschakelaar tussen de licht installatie. Dit ging in principe prima. Echter de afgelopen 3 weken zijn er 3 vissen dood gegaan, 2 goudvissen en de vis met de grote ogen. Als we het water testen, met die strips, is de kwaliteit goed. Echter twijfel ik er aan of dit idd zo is... De bak wordt niet iedere week ververs (met een deel van het water) kan dat een probleem vormen? Er was eerst ook wat algafzetting in de bak, maar met de komst van de algeneter is dat eigenlijk niet meer teruggekomen, dat kleintje eet zich een slag in de rondte lijkt... Gisteren is de grootste goudvis (die er al een klein jaar in zat) dood gegaan, zijn staart leek geraffeld, evenals met de kleine vis met de grote ogen.. Is dit wellicht een ziektebeeld van een bepaalde ziekte die misschien in de bak zit? Wat is het beste om te doen, en wat is het advies voor frequentie van verversen van het water (zelfs als de watertest goede kawaliteit aangeeft?)... Alvast bedankt voor de tips en adviezen.

Groet,
Peter

Gebruikersavatar

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4677
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Lienden

Re: Vissterfte

Bericht door Rody »

Welkom op het forum Peter,

Dat zijn minder leuke berichten zo te zien.
De oorzaak is mij nog niet geheel duidelijk, daar heb ik nog te weinig info voor eigenlijk.
De strips die gebruikt worden zijn eigenlijk geheel onbetrouwbaar en zeggen dus eigenlijk niet zo veel, je vermoeden daarin is dus juist.
Als je het goed wilt testen zouden druppeltesten nodig zijn, eventueel kun je het ook laten doen in de winkel als ze daar druppels gebruiken.
Dan nog de vraag wat voor een filter erop de bak zit en hoe vaak er dan wel water ververst wordt, en hoeveel aangezien de dieren die erin zaten heel erg vervuilen.

Nu komt er iets wat misschien minder leuk is om te horen maar de bak die jullie hebben, hoe groot hij ook lijkt, is ongeschikt voor de goudvissen, daar is de bak echt te klein voor.
Een goudvis kan de 30 cm prima halen en dan is de berekening makkelijk gemaakt icm met de bak.
Sluierstaarten zijn wel te doen in een aquarium maar dan moet je nog vanaf 1.50 a 2 meter gaan denken.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar

Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: Vissterfte

Bericht door Mirjam »

Beste Peter,

Ik lees uit je bericht dat je vissen gerafelde vinnen hebben / hadden. Dit lijkt op een schimmelinfectie oid. Ik heb hele goede ervaringen met het tuincentrum bij ons in de buurt, daar geven ze alleen medicijnen mee als ze de vis gezien hebben. En ze zijn altijd bereid het water te testen. Zo zal het misschien niet overal aan toegaan, maar ik ben dus al een paar keer met een vis in een bakje naar ze toegegaan en heb toen goed advies gekregen. Tja dierenartsen voor goudvissen zijn dun gezaaid en erg duur. Ik hoop dat je er ondertussen uit bent gekomen en nog veel succes met de visjes!

Gebruikersavatar

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 jan 2008 13:18

Re: Vissterfte

Bericht door Koirac »

Probeer in iedergeval is iets te gaan doen met regelmatig waterverversen.
En dan denk ik al gauw aan wekelijks 20 %
Ook vijver en koi liefhebber.

Gebruikersavatar

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4677
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Lienden

Re: Vissterfte

Bericht door Rody »

Ik ben bang dat we hier geen antwoord op krijgen, sinds de plaatsing van dit topic is de TS niet meer online geweest :roll:
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”