jagende goudvis... ??

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gizzly
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2012 17:29
Locatie: Kerkrade

jagende goudvis... ??

Bericht door Gizzly »

Hallo allemaal!

Sinds een paar dagen hebben we een aquarium van ca. 40x15x30. met pompje, zuurstofbubbels en lamp erboven. erin hebben we 2 goudvissen, 1 huisje en een zuurstofplantje. We vinden het super leuk en wellicht volgt er nog een mooier, groter aquarium maar dan willen we natuurlijk eerst kijken hoe het nu gaat met dit aquarium. Vroeger heb ik ook goudvisjes gehad, maar dit "gedrag" heb ik nog nooit mee gemaakt.. dolf en eva hebben we ze genoemd. Dolf "jaagt" meestal achter eva en als dat niet het geval is, hangen ze onder het zuurstofplantje. dus in de bak is het of jagen geblazen, of in stilte onder het plantje hangen. iets anders zie je niet... rustig, vredig, blij in de bak zwemmen zit er niet in.. ook als we eten voeren, dan is dolf als een gek achter eva aan aan het zwemmen, bang dat hij niks te eten krijgt? is dit een soort van "haantjesgedrag"? :roll: is dit normaal? wat kan ik eraan veranderen?

Grtjs Gizzly

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Rickpad »

Ik wil je niet teleurstellen ofzo maar eigenlijk zitten de goudvissen te klein. Goudvissen zijn best grote vissen die een cm of 30 kan worden.

Misschien kan ruimtegebrek een oorzaak van de pesterijen zijn. Als je genoeg voert moet de andere vis ook zijn maaltje wel kunnen krijgen.

Je zou kunnen proberen om meer schuilmogelijkheden te maken. Het kan ook helpen om het aquarium zo in te richten dat her en der de zicht word verbroken zodat ze niet makkelijk van de ene kant van het aquarium naar de andere kant kunnen kijken.
Het mooiste is natuurlijk om een grotere aquarium te nemen of ze zelfs in een vijver te doen.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Fabian »

Sluit me bij Rick aan. De visjes zitten in dit bakje veel te klein. Goudvissen horen niet in een aquarium, maar in een vijver.
Ben bang dat je verkeerd bent voorgelicht. Winkels willen tegenwoordig alleen maar verkopen :(

Met dat jagen probeert Dolf Eva weg te jagen, zodat hij de ruimte heeft...

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door lex »

Ben het eens met Fabian en Rick. De vijver is het beste thuis voor de visjes.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gizzly
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2012 17:29
Locatie: Kerkrade

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Gizzly »

dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik heb idd her en der gelezen en was al bang voor deze reacties.. maar eerlijk is eerlijk en dat waardeer ik! dit leven gun ik ze dan ook niet en zal dan ook serieus overwegen ze in ons vijvertje buiten te doen... ik wil wel dat ze gelukkig zijn... inderdaad jammer dat je in de winkels niet fatsoenlijk geadviseerd wordt! Arme beestjes, ook hun hebben gevoel, zo blijkt nu wel weer. dan gun ik ze a happy life bij de rest van onze visjes buiten. Is deze bak ook te klein voor andere visjes? guppy's bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gizzly
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2012 17:29
Locatie: Kerkrade

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Gizzly »

dus ook voor 1 goudvis is de bak te klein neem ik aan? Of guppy's? Ons dochtertje ziet wel heel graag visjes hihi ook binnen ;)

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Fabian »

Jup. Voor 1 goudvisje is het ook te klein.
Ze zullen het zeker waarderen als ze lekker naar buiten mogen in de vijver :D

Je zou kunnen kijken voor Boraras brigittae :) Vuurgarnaaltjes of citroengarnaaltjes erbij. Wat leuke plantjes erbij en je hebt een leuk bakje ;)
Je hebt wel een verwarmingselement in je bak?

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Rickpad »

Ja je zal idd dat wat Fabian zegt er in kunnen doen.

Wel goed dat je het op die manier mee om gaat.

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Visje in het water »

Gizzly schreef:dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik heb idd her en der gelezen en was al bang voor deze reacties.. maar eerlijk is eerlijk en dat waardeer ik! dit leven gun ik ze dan ook niet en zal dan ook serieus overwegen ze in ons vijvertje buiten te doen... ik wil wel dat ze gelukkig zijn... inderdaad jammer dat je in de winkels niet fatsoenlijk geadviseerd wordt! Arme beestjes, ook hun hebben gevoel, zo blijkt nu wel weer. dan gun ik ze a happy life bij de rest van onze visjes buiten. Is deze bak ook te klein voor andere visjes? guppy's bijvoorbeeld?

Hallo,
Ik lees zo dit topic door en wil even de complimenten geven zeg. Ontzettend mooi dat je adviezen serieus neemt en het goede er in ziet.
Fijn dat ze een beter leven tegemoet gaan ;) :vis:
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gizzly
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2012 17:29
Locatie: Kerkrade

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Gizzly »

Visje in het water schreef:
Gizzly schreef:dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik heb idd her en der gelezen en was al bang voor deze reacties.. maar eerlijk is eerlijk en dat waardeer ik! dit leven gun ik ze dan ook niet en zal dan ook serieus overwegen ze in ons vijvertje buiten te doen... ik wil wel dat ze gelukkig zijn... inderdaad jammer dat je in de winkels niet fatsoenlijk geadviseerd wordt! Arme beestjes, ook hun hebben gevoel, zo blijkt nu wel weer. dan gun ik ze a happy life bij de rest van onze visjes buiten. Is deze bak ook te klein voor andere visjes? guppy's bijvoorbeeld?

Hallo,
Ik lees zo dit topic door en wil even de complimenten geven zeg. Ontzettend mooi dat je adviezen serieus neemt en het goede er in ziet.
Fijn dat ze een beter leven tegemoet gaan ;) :vis:

dank je wel! ik ben een dierenvriend en dat wil dus zeggen, groot en klein ;) ieder beestje heeft ook gevoel. Ik heb Dolf en Eva net bij de andere visjes gezet in de vijver.. mooi om te zien hoe gelukkig ze nu rond zwemmen!!! wat een verschil! Dank jullie voor jullie goeie adviezen!!!!

hier zitten ze nog in de kom:
Afbeelding

hier de kom in het water om te wennen (en dat vonden ze al leuk volgens mij!!)
Afbeelding

Free Dolf & Eva!
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gizzly
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2012 17:29
Locatie: Kerkrade

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Gizzly »

Fabian schreef:Jup. Voor 1 goudvisje is het ook te klein.
Ze zullen het zeker waarderen als ze lekker naar buiten mogen in de vijver :D

Je zou kunnen kijken voor Boraras brigittae :) Vuurgarnaaltjes of citroengarnaaltjes erbij. Wat leuke plantjes erbij en je hebt een leuk bakje ;)
Je hebt wel een verwarmingselement in je bak?

ik had hier gisteren ook op gereageerd maar is denk ik iets mis gegaan? hihi nou ja, iig zijn Dolf & Eva nu happily ever after :D en gaan nu serieus kijken wat we wel in het bakje kunnen doen. heb gespiekt naar die boraras brigittaes en die vind ik best wel grappig eigk! we hebben geen verwarmingselement maar dat wil ik wel aanschaffen als we dat nodig hebben. we gaan de komende week eens even naar een speciaalzaak in de buurt, ik wil me nu wel goed laten adviseren en niet weer beestje iets aandoen wat ze niet verdienen! :? ik wil wel gelukkige beestjes in ons bakkie hihi :)

Grtz Giz

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Fabian »

Das mooi om te horen en te zien :D
Super hoe je hier mee om gaat!

Wat betreft die aquariumwinkel... Denkt dat ze je weer allerlei dingen voor gaan schotelen die je niet nodig hebt.
Dit bakje is volgens mij ook nog niet ingedraaid, of wel? Indraaien is een periode van 3/4 weken waarbij er geen bewoners in een aquarium zit, maar wel de bodem, planten. Verder staat dan ook het filter aan. In die periode gaan er dan bacteriën in je bodem en filter zitten die zorgen voor goede filtering :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gizzly
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2012 17:29
Locatie: Kerkrade

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Gizzly »

alles goeie voorde beestjes he ;) zo hoort het :)

nee klopt, is inderdaad nog niet ingedraaid. kan ik dat wel gewoon met dit water blijven doen of kan ik er beter nieuw water in doen omdat Dolf & Eva er een paar daagjes hebben ingezeten? (5 dagen)
Ja dat kan wel zo zijn dat ze gaan voorschotelen hihi maar ik zou niet zo 123 iemand weten waarbij ik terecht kan de er ervaring mee heeft. Ik ben dus al genoodzaakt naar zo een zaak te gaan waar ik terecht kan, toch? ik kan natuurlijk ook eens gaan kijken bij BOL voor een boek of iets dergelijks waaruit ik informatie kan winnen.. hoewel je ook al heel veel via internet kan vinden..

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door Fabian »

Jup :D
Je kan hier ook heeeeeeeel veel vragen, hoor ;)
Ik zou weer helemaal opnieuw beginnen, dus ook met nieuw water. Heb je trouwens wel een goed filter?

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: jagende goudvis... ??

Bericht door lex »

Wat goed dat ze in de vijver zitten. :duim:
Je kunt idd hier heel veel vragen.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”