HELP MIJN GOUDVIS !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visjevis83
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:53

HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door visjevis83 »

Hallo,

Gisteren heb ik 2 goudvissen aangeschaft. De vissen zwemmen in een aquarium (gesloten), met plantjes en een zuurstofpomp. Sinds vanochtend 7 uur ' ligt' een goudvis op de boden van het aquarium met zijn kop in de steentjes. Dit lijkt me geen goed teken :cry: Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ?
De andere vis lijkt ook steeds minder te zwemmen en minder actief te worden. Ik ben bang dat de vissen doodgaan !
Kan iemand mij hierin adviseren wat ik moet doen ?

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door Fabian »

Welkom op het forum. ;)

Ten eerste kunnen wij met zo weinig informatie niks. Wat zijn de afmetingen van de bak? Zit er filtering in?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visjevis83
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:53

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door visjevis83 »

Er zit filtering in. De afmetingen zijn 50x30x30 cm. Het gaat om 2 sluierstaart goudvissen.

Gebruikersavatar

MartijnFish
1000+
1000+
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 jul 2011 11:44
Locatie: Hoogeveen

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door MartijnFish »

Hallo,

ik zou snel ongeveer de helft van het water verversen, misschien worden ze nu wel vergiftigd door hun eigen uitwerpselen (een te hoge No2)
Groeten, martijn

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door Fabian »

De bak heeft niet ingedraaid, als ik het goed begrijp. Er zijn dus nauwelijks tot geen bacteriën aanwezig die ervoor zorgen dat de uitwerpselen van de vissen worden omgezet in NO2 (nitriet, zeer giftig) en die weer in het niet giftige NO3 (nitraat). Je vissen worden op den duur vergiftigd. Het beste wat je kan doen, is wat Martijn al zegt, de helft van je aquarium leeghalen en er nieuw water bij stoppen.
Daarnaast is je aquarium te klein voor sluiers. Die willen een 1 meterbak, minimaal. Als je zie hierin laat zitten gaan ze vergroeien, de buitenkant groeit niet meer en de binnenkant wel. Dit is erg pijnlijk voor ze. Een grotere bak is dus echt een must.
Succes ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visjevis83
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:53

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door visjevis83 »

Bedankt voor de reacties ! Als ik het goed begrijp moet ik de bak dus voor de helft leeghalen en daarna vers water erbij doen ? En wat betreft de pomp die zoveel luchtbelletjes geeft ? Kan dit geen kwaad ? Ik hoef de pomp dus niet uit te zetten en de bak open oid ?
En wat is 'indraaien' ? Er is mij niets verteld hier over. Ik dacht toch echt een goed advies te hebben gekregen. :vis:

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door Esmee »

Tijdens het verversen wel de pomp even uit zetten. GEwoon water eruit halen en kraanwater erbij doen. Indraaien is de perioden voor de vissen erin gaan. ZO kan het filter indraaien en worden er goeie bacteriën gevormd die ervoor zorgen dat er geen nitriet plek komt. De bak moet eigenlijk 3 weken draaien met filter voordat de eerste vissen erin komen.
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door Fabian »

Wat Esmee dus heeft neergezet is dus indraaien. ;)
Ik ben bang dat je niet goed bent ingelicht bij de winkel. Je moet niet jezelf de schuld gaan geven, de meeste van ons zijn zo begonnen. Daarnaast komt het heel veel voor dat winkels alleen mar denken aan verkopen en niet aan de diertjes zelf :(

Die luchtpomp, dat ding met die belletjes dus, heeft niet erg veel nut in een goed draaiende bak. Maar in jouw geval zou ik hem aan laten. Het enigste wat dat luchtpompje doet is zuurstof in het water laten en daar houden de vissen natuurlijk van. Deksel hoef je niet open te laten o.i.d. :lol:

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door mirasja »

In zo'n kleine bak moet je iedere dag het water verversen voor minimaal de helft.
Als je echt van plan bent deze vissen te houden, dan zou ik zo snel mogelijk een grotere bak aanschaffen, omdat de vissen anders gaan vergroeien.
Mocht je op het ogenblik het geld niet hebben voor een grotere bak, maar toch je vissen willen houden, dan zou je voorlopig de vissen in de grootste maat curverbox (niet op wieltjes) kunnen doen. Dit wel met een goede filter, niet alleen een luchtpompje. Ook zou je op m*rktpl**ts kunnen kijken, daar worden regelmatig mooie bakken aangeboden voor weinig.
Voor nu moet je iedere dag minimaal de helft van het water verversen.
Koop in ieder geval wat waterpest (koudwaterbosje loodje eraf halen), daar dit plantje nitriet (schadelijk tot dodelijk voor de vis) opneemt.
Helaas worden we nog steeds verkeerd voorgelicht in de winkel.
Geloof me, jij bent niet de eerste die deze fout maakt.
Sluiers horen in een bak van minimaal 1 m., zij hebben 50 ltr. per vis nodig. Dit lijkt erg veel, maar het zijn dan ook hele grote vervuilers. En zelfs als ze zo'n grote bak hebben, dan nog dien je deze natuurlijk eerst 3 weken te laten indraaien met een filter die minimaal 3 maal de inhoud van de bak per uur filtert en dan ook iedere week minimaal 50 % van het water verversen. Als je dit kan doen voor je vissen, dan kunnen zij uitgroeien tot mooie sluiers van ca. 20 cm en hebben zij echt een viswaardig leven.
Ik weet dat dit heel overdreven klinkt, maar helaas is het de waarheid.
Kijk anders even in mijn sluierbak 1.50m, daar zwemt een zwarte vis in die 2 1/2 jaar in een kom heeft gezeten. Het arme dier kon toen ik haar kreeg niet eens zwemmen, alleen maar dobberen. Inmiddels hebben wij haar alweer bijna 1 1/2 jaar bij ons in de bak zitten en zij is gaan zwemmen als de beste, alleen de vergroeing blijft.

Ik hoop dat je dit niet negatief opvat, want ik probeer je alleen maar te laten zien dat een bakje van 50 cm niets is voor sluiers, maar helaas vinden de verkopers geld belangrijker dan een goudvissenleven.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visjevis83
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:53

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door visjevis83 »

Jeetje, hier schrik ik echt heel erg van ! De verkoopster uit de dierenwinkel zei zelfs dat dit aquarium eigenlijk " veel te luxe" was voor 2 sluierstaartvissen. Nu blijkt dit alles behalve luxe is voor deze vissen. Heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen. Allereerst hoop ik natuurlijk dat de vissen de nacht doorkomen en ik morgen een nieuw onderkomen voor hen kan aanschaffen. Ik zie het een beetje somber in, gezien ze nog steeds met hun kopje naar de bodem wijzen ondanks het verversen van het water. Misschien moet ik het even de tijd geven. Ik vind het zo'n zielig gezicht.
Verder vind ik het vreemd dat ze hier zo snel achteruitgaan gezien ze in de dierenwinkel in een soort gelijk aquarium zaten met zeker wel 10 vissen en hier ' maar' met z'n 2en. Had ik het aquarium idd moeten indraaien. Is mij absoluut niet gezegd ! Ga morgen ook maar eens terug naar de dierenwinkel.
Allen erg bedankt voor de tips en ik duim voor mijn visjes :vis: :vis:

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door Fabian »

Hieruit blijkt dus dat die verkoopster gewoon een fietsenmaker is o.i.d. ;)
Veel succes en sterkte! :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visjevis83
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:53

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door visjevis83 »

Dankzij jullie tips zwemmen de vissen weer :D :D :D ben erg blij !!!!! Bedankt !!!!

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door Bertus »

Goed te horen dat ze weer zwemmen :tums:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door mirasja »

Hartstikke fijn dat de vissen weer happy zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
visjevis83
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:53

Re: HELP MIJN GOUDVIS !

Bericht door visjevis83 »

Vanmiddag even langs dierenwinkel geweest met mijn ' bevindingen'. Tevens foto laten zien van vis die op zijn kop tussen de steentjes hing. De verkoper zei dat vissen " heel lui" kunnen zijn en daarom wel eens gaan ' hangen'.
Ik verbaas mij hier echt over. Heb echt wat aan jullie tips gehad. Van een kennis heb ik een groter aquarium gekregen en de visjes zijn heeerlijk aan het rondzwemmen. :vis: :vis:

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”