Help! Vis is minder actief.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chelsy
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 apr 2011 17:08
Locatie: Oostende

Help! Vis is minder actief.

Bericht door Chelsy »

Help sins gisteren is mijn vis minder actief. Ik heb 3 sluierstaart goudvissen. Een daarvan doet al atijd raar meestal zwemt hij op zijn zij na het voeren (zinkvoer) ,maar sins gisteren doet hij bijna niets. Hij ligt meestal stil op de bodem en zwemt af en toe wat.
Kan iemand mij helpen?
Xx Chelsy

Gebruikersavatar

Jeltje
1000+
1000+
Berichten: 1133
Lid geworden op: 02 jun 2011 19:35
Locatie: Nijmegen

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Jeltje »

hoe groot is de bak?

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Mitchel »

Om je te helpen moeten we wel wat meer weten.
Hoe groot is je bak?
Zit er een filter in?
Hoe groot zijn je vissen trouwens?
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chelsy
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 apr 2011 17:08
Locatie: Oostende

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Chelsy »

Mijn aquarium is 45cm lang, 30cm breedt en 25cm hoog. Er zit een filter in m'n aquarium en m'n vissen zijn ongeveer 5 cm groot. Heb de Aquaium daarnet schoongemaakt en de 'zieke' vis zit momenteel apart.

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door mirasja »

Helaas moet ik je zeggen dat je aquarium veel te klein is voor sluiers. Sluiers worden ca 20 cm lang, 25 cm is ook geen uitzondering.

De vissen zwemmen nu momenteel, in hun eigen vuil en dit is zeer slecht voor hen. Ook is het zo dat de vissen gaan vergroeien in dit bakje , d.w.z. dat de organen doorgroeien, maar de rest van het lijf niet. Zoals je kunt begrijpen kan dit gepaard gaan met veel pijn en leed voor de vis.

Zelf heb ik een vis die 2 ½ jaar in een kom heeft gezeten (zie mijn topic 1 sluier aquarium 1.50 m). Ook zij is helemaal vergroeid. Toen de vis bij ons kwam, kon ze niet eens zwemmen, ze dobberde maar wat. Inmiddels is het de clown van de bak en zwemt ze als de beste, maar ze is en blijft vergroeid.

Waarschijnlijk ben je ook weer een slachtoffer geworden van een op geld beluste verkoper, die dacht dat is weer kassa.
Helaas wordt er in diverse dierenzaken nog steeds geen rekening gehouden met de behoefte van een sluier en uiteraard andere vissen.

Sluiers hebben een bak van minimaal 1 m nodig en ca. 50 ltr. per vis.

De reden dat je vis steeds op zijn zij zwemt/hangt, zou kunnen zijn dat hij/zij een zwemblaasprobleem heeft. Dit is moeilijk te verhelpen en bijna altijd draait het er op uit dat de vis hieraan komt te overlijden, of dat je hem/haar uit zijn lijden moet verlossen.
Ook zou het zo kunnen zijn dat de vis lucht naar binnen krijgt omdat hij/zij b.v. erg gulzig is met eten. Je zou kunnen proberen om de vis een week achter elkaar te voeren met erwtjes. Hiervan moet je dan wel het schilletje afhalen, dus de erwtjes uitknijpen.

Verder kan je op dit moment maar 1 ding doen voor je vissen, en dat is iedere dag een grote waterwissel (80 %) en zo snel mogelijk een grotere bak voor ze kopen. Op m*rktpl**ts vind je vaak een leuke bak voor weinig geld. Als je dit er niet voor over hebt, dan is het beter voor de visjes om ze naar iemand te doen die een grote bak heeft.

Ik hoop dat je dit hele verhaal niet als een aanval tegen je ziet, maar ik heb geprobeerd je uit te leggen waarom een grote bak voor deze vissen gewenst is.

Misschien is het mogelijk voor je om foto’s te plaatsen van het bakje en de vissen, zodat wij je eventueel nog verder kunnen helpen.

Ik wens je veel sterkte met je zieke visje en laat even weten of er verbetering in zit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chelsy
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 apr 2011 17:08
Locatie: Oostende

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Chelsy »

Oh! Ik had geen idee dat mijn aquarium veel te klein is. Mijn vis begint nu al wat meer te zwemmen (yeey). Moet je die erwten koken ofzo of gewoon rauw (gepeld) geven? En ik heb foto's in mijn galerij ofzo geplaatst het is de witte vis die 'ziek' is, niet op de slechte kwaliteit van de foto's letten camera is stuk. Ook zou ik graag willen weten van hoe oud mijn vissen zullen groeien?

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door mirasja »

Ik neem het je ook niet kwalijk hoor.
Veel mensen kopen deze kleine bakjes, omdat de verkoper zegt dat het makkelijk kan.

Ik heb even je foto's bekeken.
Helaas zijn je visjes al vergroeid.
Visje nr. 1 heeft hele grote ogen in verhouding met de rest van het lichaam.
Visje nr 3 heeft een ontzettend lange staart, waardoor hij/zij moeilijker kan zwemmen.

Wat de erwtjes betreft, deze kan je zo uit een potje of blikje halen, schilletje eraf en dan de visjes lekker voeren.

Wat betreft de leeftijd daar kan ik je niets over zeggen, maar een sluier kan wel 15 jaar worden of zelfs nog ouder. Helaas omdat ze vaak verkeerd worden gehouden, sterven de vissen veel eerder.

Om je een voorbeeld te geven hoe snel visjes kunnen groeien (in een grote bak) hier even wat foto’s.

Ukkie, gekocht juni 2011
Afbeelding
07-01-12
Afbeelding

Friemel, ook gekocht juni 2011
Afbeelding
07-01-12
Afbeelding

En hieronder dan een foto van onze vergroeide Moby-Dick die 2 ½ jaar in een kom heeft gezwommen.
Afbeelding

Zoals je ziet zijn Friemel en Moby 2 soortgelijke vissen, welke in een totaal andere omgeving zijn opgegroeid. Inmiddels zwemt Moby al weer ca. 1 ½ jaar bij ons, maar de vergroeiing blijft.

Hoe oud je vissen worden kan ik dus niet zeggen, maar zoals je ziet groeien ze ontzettend hard.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chelsy
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 apr 2011 17:08
Locatie: Oostende

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Chelsy »

Dus nu moet ik ofwel men vissen wegdoen of een grotere aquarium kopen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chelsy
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 apr 2011 17:08
Locatie: Oostende

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Chelsy »

Gaan m'n vissen nog groeien? Die witte vis zwemt raar na het eten zullen die erwten daarbij helpen?

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Mitchel »

In je kleine bak alleen de organen, maar niet het lichaam. In een grotere bak groeit het lichaam wel.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chelsy
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 apr 2011 17:08
Locatie: Oostende

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Chelsy »

Hoeveel liter moet mijn nieuwe aquarium het best zijn?

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door mirasja »

Je vissen gaan inderdaad nog verder (ver)groeien in dit kleine bakje.

Als je ze in dit bakje laat zitten komen er steeds meer problemen, omdat ze te klein zitten.

Op een gegeven moment kunnen ze zelfs naar elkaar gaan happen, in de hoop dat er een visje dood gaat en de anderen meer ruimte hebben.

Ze gaan zwemmen in hun eigen poep en pies, want het zijn enorme vervuilers. Ook al doe je iedere dag een waterwissel, dan gaat het op den duur toch nog fout.

Die erwtjes kunnen inderdaad gaan helpen, maar ik kan je dat niet met zekerheid zeggen. Ik weet niet in hoeverre dit visje nog meer problemen heeft.

Het beste kan je uitgaan van 50 ltr. per vis. Dit zou voor jou dus een bak zijn van minimaal 150 ltr. Ik weet dat dat enorm groot lijkt, maar geloof me (en kijk naar m'n foto's), dit is voor je visjes het beste.
Dus b.v. de Rio 180 van Juwel. In deze bak kan 180 ltr.
of
de Rio 240, deze heeft een inhoud van 240 ltr. en dan kan er met de tijd eventueel een visje bij.

Op 2ehands sites zijn deze bakken vaak voor een leuke prijs te koop.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chelsy
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 apr 2011 17:08
Locatie: Oostende

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Chelsy »

Welke maten heeft een aquarium van 150l ongeveer, Zou het eigelijk kwaad kunnen als de aquarium wat kleiner zou zijn?

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door mirasja »

Ik weet dat het groot lijkt, maar je vissen worden ook groot.

Hieronder de maten van 2 bakken:
De rio 180 is: L 101 x B 41 x H 50 cm
De rio 240 is: L 121 x B 41 x H 55 cm

De keus is aan jou, maar ik weet zeker dat je enorm gaat genieten van je vissen als je ziet dat ze heerlijk de ruimte hebben en lekker mooi kunnen groeien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Chelsy
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 apr 2011 17:08
Locatie: Oostende

Re: Help! Vis is minder actief.

Bericht door Chelsy »

Zou het kwaad kunnen als mijn 3 vissen in een 100l aquarium zitten?

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”