(a)sociaal gedrag bij goudvissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

(a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door Mirjam »

Hoi,

Ik (mijn dochter eigenlijk) heb 2 goudvissen, Goud en Vis geheten, die ruim 3 jaar in een 75ltr bak bij mijn dochter op zolder stonden en nu naar de woonkamer verhuisd zijn. Dat ging heel goed, maar een paar maanden geleden werd hun gedrag steeds slomer. Ze lagen eignelijk steeds op de bodem. Saai en zorgelijk. Geen uitwendige ziekteverschijnselen.
2 weken geleden overgeplaatst naar een 240 ltr bak, in de hoop ze op te vrolijken. Dat leek eerst zo, maar al snel ging vooral Vis steeds zieliger op de grond liggen. Goud leek wel in orde. Vis lag op een bepaald moment zelfs op zijn zij, dus ingrijpen was geboden. Medicijnen in een nieuw aquarium leek mij niet goed. Misschien is Vis wel gewoon een zwak exemplaar en is na 3,5 jaar z'n max. Maar ja, beter nu al apart, dan als hij al dood is, dus de oude bak helemaal leeg en schoon gespoeld, water uit het grote aquarium overgeheveld (om de overgang klein te houden) en Vis erin.
Tot mijn dochter en mijns verbazing, was Vis binnen een uur helemaal levendig! Niet in paniek, maar gewoon blij! en maar zwemmen. Met verbazing heb ik dat een paar dagen bekeken: Het beest maakte nog bijna geen salto's achterover, maar hij leek gewoon ... blij! De bak is zo kaal als wat en nogal klein voor zo'n grote vis (ong 15 cm), maar Vis genoot! Ook als je erboven hangt, is hij niet schichtig.
Toen drong een mogelijkheid tot mij door: Goud zorgde niet voor Vis (zie mijn vraag in onderwerp sociaal gedrag) maar terrorseert Vis!
We besloten een 3e goudvis erbij te doen een piep kleintje. Nou die heeft zich in het grote aquarium verstopt, nadat Goud hem achterna heeft gezeten en af en toe zie je hem rondzwemmen. Vis heeft een week gehad om bij te komen, dus ja, toch maar weer teruggeplaatst. en binnen een uur ligt hij weer plat op de grond. Goud geeft Vis geen millimeter ruimte, zodra Vis beweegt, komt Goud zich ermee bemoeien.

De volgende stap is nu om Goud maar apart te zetten, kijken of Vis zich in het grote aquarium ook blij gedraagt.

Als dat zo is en Goud past het tiranieke gedrag niet aan, dan moet hij weg. Dat wil mijn dochter niet, want er is geen mooiere goudvis dan Goud: Helemaal diep en glanzend oranje en bijna 20 cm groot. Misschien gedraagd hij zich na een week isoleercel, maar zo nee, dan moet hij maar naar een vijver of zo.

Heeft iemand ervaring met dit soort perikelen?

Gebruikersavatar

Jeltje
1000+
1000+
Berichten: 1133
Lid geworden op: 02 jun 2011 19:35
Locatie: Nijmegen

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door Jeltje »

zeker dat het geen zwemblaasprobleem is? Het lijkt me eerlijk gezegd een heel klein beetje sterk dat een vis op de bodem gaat liggen zonder dat hij echt heel ziek is.

Maar dan moet Goud denk ik toch naar een vijver, alleen zetten is ook geen optie.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door Mirjam »

Het is vreemd, maar als je kijkt naar gedrag, dan doe je dat met een vooringenomen blik, is jullie dat opgevallen? Je ziet iets raars en denkt: die is vast ziek. Maar wat? Dus dacht ik bij Vis aan zwemblaasproblemen, omdat hij schommelt tijdens het zwemmen.
Maar in de kleine bak was hij bij toverslag weer normaal! Na een week nog steeds: vrolijk, nieuwsgierig, vol eetlust enzovoort.
Terug in het grote aquarium: Nu kijk ik ernaar mijn mijn nieuwe idee: Vis wordt door Goud geterroriseerd. En zie: Dan klopt het: Vis wíl wel normaal doen: Lekker rondkijken, grondelen, aan de planten zitten, maar dan komt Goud aangestormd en beukt erop los (zo lijkt het). Vis trekt zijn vinnen in (en begint dus te schommelen) en gaat dan maar weer op de grond liggen. Goud komt erbij liggen of houd het goed in de gaten.
Maar misschien bedenk ik over een tijdje een andere oorzaak en "zie" ik dat weer.
Ach ja, konden ze maar praten.... :lol:

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door mirasja »

Uiteraard kan ik het niet helemaal goed beoordelen, want ik zie niet alles wat er zich afspeelt in de bak.
Maar ik denk inderdaad dat het een soort van baas spelen is, alleen is dit niet echt baas spelen.
Ook al hebben jullie je best gedaan door een groter aquarium te kopen voor de vissen, denk ik toch dat Goud aan een vijver toe is. De vis wordt gewoon te groot voor een aquarium. Helaas is het zo, dat als er een soort van overbevolking is in een bak, dat dan de zwakkere het moeten ontgelden. Je schrijft zelf ook al dat een klein nieuw visje zich ook niet kon vertonen en dus maar schuil gaat hangen in een hoekje. Ik denk dat jullie er toch echt over moeten gaan denken om Goud weg te doen, want dit probleem blijft denk ik bestaan.

Helaas is het nu moeilijk om een vis nog in een vijver te plaatsen, het is nu veel te koud.

Persoonlijk zou ik zeggen, houdt de vissen gescheiden en zet het kleine visje bij Vis en kijk hoe dat dan gaat. Mocht dit goed gaan dan zit er denk ik niets anders op dan ze echt tot het voorjaar gescheiden te houden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door Mirjam »

Bedankt Mirasja voor je bericht.
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt.
Morgenavond heb ik uitgebreid de tijd en zal ik hem over gaan zetten. Eerst eens een week aankijken of de situatie in het grote aquarium beter wordt. Het kleine visje raakt al aardig gewend (Jeetje wat is zo'n ding toch klein!) Hij is brutaal maar erg voorzichtig, zoals het een klein visje tussen vissen van haai-proporties maar beter kan zijn.
Hij komt al steeds meer te voorschijn, maar houd Goud heel goed in de gaten. Voor de rest lijkt hij geheel op zijn gemak en mijn dochter zweert dat ook hij per dag groter wordt. Ik heb hem als shubunkin gekocht en de verkoper zei dat ze nog erg van kleur kunnen veranderen (is dat zo), ze hadden alleen van die nogal bleekscheetjes in de winkel, maar hij krijgt nu allemaal donkere vlekken, ik ben benieuwd en ook nog een naam bedenken.

Het zou jammer zijn om het beest (Goud ) weg te doen, maar het is niet goed om ongelukkige vissen te hebben.
Ik kijk het komende week aan en houd jullie op de hoogte!
Bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door mirasja »

Het is normaal dat gpoudvissen/sluiers van kleur veranderen.
sommige zijn net toverballen.

Fijn dat je goed gaat bekijken of de situatie nog houdbaar is.
We hebben vissen voor ons plezier en als er dan eens eentje tussen zit die minder sociaal is, dan zal je daar een oplossing voor moeten bedenken.
Sterkte met het nemen van je besluit, want ik kan me voorstellen dat dit een hele moeilijke beslissing kan gaan worden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door Mirjam »

Vis zwemt en zwemt en zwemt... Wat is daar nou bijzonder aan, zou je denken, maar dat heeft hij maanden niet gedaan! Ik heb woensdagavond Goud overgeplaatst naar het kleine aquarium en in eerste instantie gebeurde er niets: Vis bleef op de grond liggen. Maar toen ik gister middag thuis kwam was Vis vrolijk aan het rondzwemmen en dat deed hij vanmorgen nog steeds! Ook het kleine nieuwe visje, dat wel gewoon brutaal zijn gang ging, maar Goud steeds in de gaten hield, is helemaal op zijn gemak, want Vis besteed geen aandacht aan het kleintje. Het aquarium is gevuld met 2 blije vissen, een vreugde om naar te kijken! :vis: :vis: :lol:

Probleem nu is die arme Goud: Hij zit zielig alleen in het oude aquarium en vind er duidelijk niets aan! Hij ligt wat in een hoekje :( kijkt ons beschuldigend aan... :x Waar heb ik dit aan verdient? lijkt hij te denken.

Ik denk dat hij het beste maar in een vijver kan, maar nu is de overgang veel te groot. Dus laat ik hem maar enkele maanden in het kleine aquarium, vrees ik.

Of heeft iemand een goede (tussen) oplossing? :?: Suggesties welkom!
Goud is een prachtige vis, 20 cm lang en indrukwekkend qua lichaamsbouw. :vis:

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door mirasja »

Fijn dat het nu met Vis de goede kant op gaat.
Ik denk dat je een goed besluit hebt genomen, want ook het kleine visje kan zich nu veel beter ontwikkelen.

Als je de vis "Goud" snel weg wilt doen, dan zou je kunnen proberen om te bellen met de vissenopvang.
Deze opvang vangt allerlei vissen op, die mensen om bepaalde redenen niet meer kunnen houden, dus misschien is er ook wel 1 bij jou in de buurt.
website: http://vissenopvang.nl/
Hier worden vissen opgevangen, net zoals b.v. een hond naar het asiel gaat.

Heel veel sterkte met je besluit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door Mirjam »

Heel erg bedankt voor deze tip! Ik wist niet dat er een vissenopvang bestaat!

Ik ga hier zeker eens naar kijken. Ik zal contactopnemen en kijken wat zij adviseren. Heel erg bedankt!
Ik hou jullie op de hoogte.


Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door Mirjam »

Nou dat ging sneller dan gedacht: Ik heb Goud naar de opvang in Delfgauw gebracht en de meneer vertelde mij dat hij naar een binnenvijver van de Botanische Tuin in Delft gaat. Kunnen daar naar hem gaan kijken. :vis:

Dat gaan wij zeker doen!

Gek genoeg ging Vis zich meteen, al nadat ik Goud in de emmer voro het vervoer had gedaan, zich heel zielig gedragen. Mijn zoontje was in tranen: Je mag Goud niet wegdoen, want ze zijn samen opgegroeid!
Ik vertelde dit aan de meneer in Delfgauw en die zei: Onzin, een goudvis denk alleen aan eten en paren.

Toen ik terugkwam en de dag erna lag Vis zielig op de bodem. Eergisteren zei mijn dochter dat het kleine visje Vis terroriseerde door steeds tegen Vis aan te zwemmen, die nog steeds apatisch op de bodem lag. Vanmorgen leek alles weer normaal: Vis Zwom weer rond en de kleine besteedt er geen aandacht aan.

Tjonge wat een dieren toch! Maar ik ga snel eens naar de Botanische tuin in Delft! Dat klinkt als een vissenparadijs.

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: (a)sociaal gedrag bij goudvissen

Bericht door mirasja »

Wat fijn dat je een goed ondekomen voor Goud hebt kunnen vinden.
Ik hoop dat je hem kan zien zwemmen in die binnenvijver.
Is ook erg leuk voor je zoontje als hij ziet dat de vis het naar zijn zin heeft.

Laten we hopen dat het nu goed gaat met de vissen en dat jullie er nog heel lang plezier van kunnen hebben.

Zou je weer eens wat foto's kunnen plaatsen van de vissen.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”