vlies op het water (bij goudvissen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Mirjam »

Ik heb 2 goudvissen, eerst in een 75 ltr. bak, en zolang die op de zolder stond (slaapkamer van dochter) gedurende 3 jaar was er ondanks alle denkbare grillen van mijn dochter, nooit een probleem: De vissen waren altijd levendig en bedelden altijd om meer eten.
Van de zomer werd de zolder verbouwd en ging het aquarium naar de woonkamer. In eerste instantie een zeer groot succes: Leuk om naar te kijken en de vissen vonden dat ook.
Na verloop van tijd werden ze steeds lustlozer en lagen alleen nog maar op de bodem. Totdat mij opviel dat er een dikke soort olie-lag op het water dreef. De planten groeiden wel goed maar werden helemaal zwart.
Ik heb toen heel rigoureus schoongemaakt: Alle planten in de afvalbak: de stenen helemaal gewassen, de filtersponzen langdurig uitgekookt, het water intensief ververst en nieuwe planten erin. Alles leek beter, maar na een kleine week toch weer een piepklein vliesje...
Steeds water verschonen hielp wel, maar hield het vliesje toch, het werd alleen niet dikker. Ook nog over actieve kool gefilterd, maar dat maakte niets uit. Waterverbeteraars toegevoegd, maar ook dat helpt niet.
Nadeel is dat de vissen het voer niet meer hoeven: Het droge voer, zuigt zich natuurlijk vol met dat spul en de vissen stoppen het in hun bek en spugen het dan weer uit. Zelfs diepvriesvoer, dat na ontdooien meteen zinkt, moeten ze ook niet meer.
Een week geleden zijn ze overgegaan naar een nieuwe grote bak: 240 ltr. en nu zie ik weer een dun vliesje op het water verschijnen!!! Ik geef toe dat ik naast veel nieuwe planten, ook de oude planten heb overgezet, omdat ze het zo erg goed deden en er goed uitzagen. Het aquarium staat nog steeds in de woonkamer. De vissen zijn iets minder-, maar nog steeds behoorlijk lusteloos en liggen het liefst op de bodem. Er zijn geen zichtbare ziektes te zien.

HELP! Wie heeft hier ervaring mee? Hoe komt het dat ik er steeds last van heb, terwijl dit vroeger niet het geval was? De vissen hebben ondertussen absoluut geen eetlust meer, af en toe happen ze wat, maar spugen het meestal weer uit.

Ik begin behoorlijk depri te worden! En dan beweren ze dat goudvissen zo simpel te houden zijn! :cry:

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Laurens »

Ik denk dat je met een kaamlaag te maken hebt. Dit is een ophoping van afvalstoffen en bacteriën op de wateroppervlakte.

Als het goed is zou dit te verhelpen moeten zijn door de uitstroom van je filter zo in te stellen, dat hij het oppervlak goed in beweging brengt. Zo lost de laag goed op in het water, en kan het weggefilterd worden. Als dat niet werkt, zou je kunnen gaan kijken naar een krachtiger filter of een oppervlakteafzuiger.

Het nadeel van een kaamlaag is dat het je oppervlak een beetje verstikt. Hier vinden belangrijke gasuitwisselingen plaats, vooral zuurstof komt veel binnen via je wateroppervlak. Bij een kaamlaag krijg je dus een zuurstoftekort, en dan kunnen je vissen inderdaad hun eetlust verliezen ;)
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Mirjam »

Bedankt Laurens,

Ik heb de filteruitstroom nu zo gezet dat het wateroppervlak flink in beweging is.
Ik hoop dat het helpt. Een van de vissen heeft wel weer meer interesse in eten, de andere is volgens mij erg verzwakt. Ik ga een quarantaine aquarium inrichten, hopelijk helpen medicijnen hem wel.

Bedankt voor het advies!

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Laurens »

Voor je aan medicijnen begint zou je ook een luchtpompje in de bak kunnen hangen. Dat maakt de kaamlaag verder kapot, en zorgt ook voor extra zuurstof in de bak.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Rickpad »

Je moet niet zomaar met medicijnen beginnen. Zorg er eerst voor dat je weet wat er aan de hand is want het onnodig gebruik van medicijnen is ook niet bepaalt goed.

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Rody »

Laurens schreef:Voor je aan medicijnen begint zou je ook een luchtpompje in de bak kunnen hangen. Dat maakt de kaamlaag verder kapot, en zorgt ook voor extra zuurstof in de bak.
Alleen je kamlaag (met 1 a ;) ) breken is niet voldoende, je zult hem wel af moeten voeren.
Je hebt oppervlakte skimmers die je tussen je inlaat kunt doen om ook meteen je oppervlakte te filteren.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Laurens »

Rody schreef:
Laurens schreef:Voor je aan medicijnen begint zou je ook een luchtpompje in de bak kunnen hangen. Dat maakt de kaamlaag verder kapot, en zorgt ook voor extra zuurstof in de bak.
Alleen je kamlaag (met 1 a ;) )...
Google zegt anders :mrgreen:
...breken is niet voldoende, je zult hem wel af moeten voeren.
Dat klopt, mijn ervaring is dat hij bij genoeg oppervlaktebeweging eindigt als een viezig randje aan het glas, dan kan je het met keukenpapier weghalen.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Rody »

Google zit fout omdat het heel veel kaamlaag genoemd wordt door de mensen.
Het woord is afgeleid van de kam die op je overloop naar je bioloog of sump zit :)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Laurens »

Maar foute dingen worden vanzelf goed als ze vaak genoeg gebruikt worden :mrgreen:
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Rickpad »

Daar heb je helemaal gelijk in Laurens. Volgens mij is het ook kaamlaag. Maar ik kan het woordenboek zo niet vinden om te controleren.

Gebruikersavatar

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 feb 2011 18:16
Locatie: Midden-Nederland

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door AirWarrior »

woordenboek schreef:kaamlaag
heeft geen uitgebreide woordinformatie.
Het woord komt ook niet voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de Taalunie.
Ook op encyclo zijn geen resultaten gevonden voor `kaamlaag`.

Er zijn geen spellingsuggesties gevonden

Overige suggesties voor het vinden van betere resultaten:
Gebruik geen verbuigingen, meervoud of verkleinwoorden (dus `fiets` in plaats van `de fietsjes` of `gefietst`)
Maak gebruik van de suggesties die u tijdens het typen in het zoekveld ziet.


Spelling
kaamlaag' komt NIET voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Dit wil niet zeggen dat het fout gespeld is. Woorden die niet vaak worden gebruikt, encyclopedische ingangen en woordgroepen worden niet of zelden opgenomen in deze lijsten.


Tips en mededelingen
Tip: Woorden.org blijft geheel gratis en volledig doorzoekbaar.
woordenboek schreef:kamlaag
heeft geen uitgebreide woordinformatie.
Het woord komt ook niet voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de Taalunie.
Ook op encyclo zijn geen resultaten gevonden voor `kamlaag`.

Er zijn geen spellingsuggesties gevonden

Overige suggesties voor het vinden van betere resultaten:
Gebruik geen verbuigingen, meervoud of verkleinwoorden (dus `fiets` in plaats van `de fietsjes` of `gefietst`)
Maak gebruik van de suggesties die u tijdens het typen in het zoekveld ziet.


Spelling
kamlaag' komt NIET voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Dit wil niet zeggen dat het fout gespeld is. Woorden die niet vaak worden gebruikt, encyclopedische ingangen en woordgroepen worden niet of zelden opgenomen in deze lijsten.


Tips en mededelingen
Tip: Als uw woord voorkomt in een woordenlijst elders op het internet ziet u dat onder 'Definities op Encyclo'
bron

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Rickpad »

NBAT gebruikt ook het woord kaamlaag. maar we gaan een beetje :Offtopic:

Je kaamlaag moet ergens vandaan komen dus je moet uitzoeken waar het vandaan komt. Ik denk uit je filter. Als je het kookt blijven er bacterieresten opzitten die de kaamlaag gaan vormen.

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Rody »

Haha.....noemen jullie het maar een kaamlaag dan ;)

Wat bedoel je eigenlijk met "als je het kookt"?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Jones
600-800
600-800
Berichten: 716
Lid geworden op: 18 jul 2011 09:49
Locatie: Zundert

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Jones »

Heb je het aquarium wel voldoende in laten draaien voor je de vissen erin deed? Als je dat niet doet kan het ontzettend lang duren voor het aquarium een evenwicht bereikt heeft en dit is ook nadelig voor je vissen. Ik zou absoluut niet met medicijnen aan de slag gaan en ook geen vissen in quarantaine zetten. De visjes hebben voorlopig wel genoeg stress gehad.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: vlies op het water (bij goudvissen)

Bericht door Mirjam »

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb inderdaad de inhoud van het filter (ik heb het aquarium en filter 2e hands gekocht) uitgekookt en daarna het filter in het lege aquarium 3 weken laten draaien: Eerst 1 week zonder planten (puur om het filter en systeem te controleren, daarna nog 2 weken helemaal ingericht.
Ik heb de filteruitlaat zo ingesteld dat het flink wat stroming en luchtbelletjes op het oppervlak veroorzaakt. Het vliesje is niet meer te zien, ook geen schuimrandje. Ik hoop dat het goed gaat.... :roll:
Maar ik heb wel iets vreemds ontdekt bij de goudvissen, wat waarschijnlijk het ziekelijke gedrag veroorzaakt.
Dit heeft volgens mij niets te maken met het water of aquarium, maar met hun gedrag! Ik zal daarover een nieuw onderwerp starten, om de discussies inhoudelijk helder te houden. Hopelijk net als onze aquaria... :D
Zie- (a)sociaal gedrag bij goudvissen -

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”