Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door Mirjam »

Hallo! Ik heet Mirjam en ben net nieuw hier. LET OP! Laaaang verhaal :shock:
Ik ben al weken op zoek naar de juiste info over de 2 goudvissen van mijn dochter, waarvan eentje zich duidelijk niet lekker voelt.
Even bij het begin beginnen: 3,5 jaar geleden kocht mij dochter (toen 9 jaar) een aquarium (60 x 30 X 40 cm) en 2 kleine goudvissen. Ze kregen de toepasselijke namen: Goud en Vis. Ikzelf hebvroeger 20 jaar goudvissen en andere koudwatervissen gehad in een aquarium van 100 X 40 X 40 cm, waarmee ik alle fouten gemaakt heb en veel geleerd. MEt deze "wijsheid" adviseerde ik mijn dochter niet meer dan 2 vissen te nemen.
Affijn, Goud en Vis groeiden en bloeiden op de zolderkamer bij alle extreme weersomstandigheden (van bijna vorst - raam open in winter - tot 26 C in de zomer. Soms elke dag schoon water en soms weken niet, zo gaat dat als je bent overgeleverd aan kindergrillen. Van de zomer werd de zolder verbouwd, dus kwam het aquarium in de woonkamer. Dit tot al onzer vreugde: Van mij en mijn dochter, want het is en blijft leuker dan tv-kijken en ook tot vreugde van de vissen, die onze bewegingen de hele dag enthousiast volgden, net of ze erbij willen zijn. Maar een maand of 2 geleden werden ze steeds lustelozer, totdat ze zelfs nog alleen maar op de grond lagen en eten deden ze ook niet meer echt.
Ondertussen hebben we een groot aquarium gekocht (120 X 40 X 50 cm) en begonnen met inrichten. De bak heeft met planten erin een week gestaan. Ik wilde eerst wachten tot de vissen weer helemaal beter waren, maar mijn dochter (nu alweer 13 jaar) wist zeker dat ze gewoon te groot zijn voor hun oude aquarium. Vorige week hebben we ze overgeplaatst en daar leefden ze enorm van op. Tenminste, de eerste dag.
De situatie is nu als volgt:
Goud, die er in gedrag en uiterlijk zeer gezond uitziet (lengte 15 - 20 cm) lijkt geheel in orde maar past zijn gedrag geheel aan aan Vis (10 - 15 cm) die meestal apatisch op de grond ligt en regelmatig naar de oppervlakte zwemt om een groot bel lucht te happen en als grote luchtbel weer uit te spugen. Meestal zijn de vinnen ingetrokken en schommelt hij een beetje, net of zijn zwemblaas niet in orde is. Uiterlijk is geen enkele ziekte te zien. Ook is hij niet opgezwollen. Hij vermagerd steeds meer. Het lijkt of hij pijn heeft.
Ik heb 3 weken geleden de waterwaarden laten meten (oud aquarium) en dat was in orde en we hebben in dit aqurium nog geen water verschoont, maar gaan dat wekelijks doen, ongeveer 25%. Dit gedrag vertoonde Vis al in het oude aquarium, maar het wordt erger. We hebben toen medicijnen gegeven, later over kool gefilterd. Water verbetraars toegevoegd, maar het hielp soms maar een beetje. De medewerker van de aquariumzaak adviseerde om vooral niet teveel te doen en meer af te wachten.
In het begin dachten we dat Goud hetzelfde had, maar door het vele turen in het aquarium hebben wij iets vreemds opgemerkt: Volgens mij is Goud volledig gezond, maar waakt hij continue over zijn maatje. Als Vis aanstalten maakt om naar de oppervlakte te gaan voor luchtbellen, dan zwemt Goud er bovenlangs om als hem tegen te houden, zo lijkt het. Als Vis op de bodem lligt, ligt Goud ernaast of erop, alsof hij steun wil verlenen. Goud eet alleen als Vis eet en dat is niet veel. Als Vis zich iets beter voelt en wat heen en weer zwemt, dan lijkt Goud zich te ontspannen en begint zelfstandig lekker rond te zwemmen. Zodra Vis weer naar de bodem zakt, zwemt Goud erheen en blijft erbij. Het lijkt wel of hij zich realiseert dat er iets mis is. Wat is over dit zorgzame gedrag bekend?

Wat betekent dat luchthappen? Het is dus niet het hangen aan de oppervlakte (zuurstofgebrek). Ik kan er niets over vinden. We hebben een Eheim Proffesionel pomp, Alleen gevuld met biologische filtermaterialen (geen active kool) waarvan de uitlaat aan het opppervlak heel veel luchtbellen produceert. De waterwaarden heb ik niet gemeten, de aquariumwinkel is heel verweg, zal toch eens een testset moeten aanschaffen.

Iets wat ik mij nu realiseer: Toen het oude aquarium nog op zolder stond, sloopten de vissen de planten en waren ook de algen nauwelijks te bestrijden. Het water was troebel, maar de vissen waren erg levendig: Met voeren speterden ze enthousiast de omgeving nat. Nu in de woonkamer blijft het aquarium algenvrij en kraakhelder en groeien de planten (waterpest) heel mooi, maar zijn de vissen lusteloos. Je zou bijna aan depressief gedrag kunnen denken.
Iemand goed advies?
Sorry voor het lange verhaal!

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door Mitchel »

Ik denk toch dat je je water eens voor de helft moet verversen, want dat doet vaak al wonderen.
Als je je water kunt laten testen komen we ook al verder.
Voor de rest weet ik het niet, want de bak is groot genoeg en het filter is blijkbaar ook goed, want Goud doet het prima. Dus dan is het toch een beetje raar.
Dat luchthappen is volgens mij gewoon normaal. Mijn Colisa Lalia harem doet dat ook en die zijn kerngezond.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door Rody »

Dat luchthappen hoeft niet normaal te zijn hoor, kan of op een zuurstof tekort in het water of te hoge nitriet (No2) waarde duiden.
Misschien niet leuk om te horen maar je nieuwe bak is zelfs te klein voor deze 2 dieren.
Eigenlijk kunnen goudvissen zelfs helemaal niet in een aquarium, of je bak zou immens groot moeten zijn.
Goudvissen horen eerlijk gezegd alleen in een vijver thuis.
Sluiers zijn daarentegen anders, die blijven toch kleiner.

Zoals mitchel zegt, toch even water verversen in eerste instantie.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door mirasja »

Allereerst, fijn dat je een grotere bak voor de vissen hebt genomen, maar het is inderdaad zoals Rody zegt: Goudvissen horen in een vijver en niet in een aquarium.

Je had de bak eerst minimaal 3 weken in moeten laten draaien.
Je hebt nu grote kans op een nitrietpiek.

Helaas is 1 maal per week 25 % water verversen te weinig voor deze vissen.
Het feit dat je al een paar weken niet ververst hebt, kan de oorzaak zijn van het gedrag van de vis. Als deze vis wat minder sterk is, dan heeft hij/zij ook eerder last van vuil/slecht water, hoewel dat voor geen enkele vis goed is.
Ik zou voorlopig iedere dag een flinke waterwissel, eerste dag 80 %, daarna iedere dag 50 % en dan langzaam toe werken naar 50 % water wissel per week.

Als je vis inderdaad last heeft van balans problemen, dan zou je kunnen proberen om een week lang erwtjes (zonder schilletje en zout) te geven. Helaas kan ik je niet beloven dat het dan over gaat, maar er bestaat wel een kleine kans dat het wel over gaat.

Meestal als het inderdaad een zwemblaas probleem is dan is het een kwestie van tijd, dat het visje ondersteboven gaan drijven en kantelen en dan is het helaas beter om op een humane manier een einde te maken aan dit leven.

Je schrijft dat je vis sterk aan het vermageren is, dan denk ik toch eerder aan een inwendige bacteriële infectie.

Je schrijft dat je de vissen medicijnen hebt gegeven. Mag ik vragen welke een waarvoor.

Goudvissen zijn hele sociale dieren, maar of het zover gaat dat de ene vis op de andere let, daar kan ik je geen antwoord op geven.

Heb je misschien een foto van de vis. Een foto kan misschien wat meer info geven.

Mochten de vissen overleven, dan zou je toch beter kunnen besluiten om in het voorjaar de vissen bij iemand in een vijver te zetten, want ook deze bak is eigenlijk nu al te klein voor de vissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door Mirjam »

Heel erg bedankt voor de tips!

Ik ga vanavond meteen beginnen met water verversen. Tot voor kort deed ik dat altijd onbekommerd met water meteen uit de kraan (wel op temperatuur gebracht), maar als je boekjes gaat lezen over het houden van goudvissen, dan staat er steeds dat het water ontchloord moet zijn. Door iets toe te voegen of door het water 24 uur te laten staan. Ik heb bij de aquariumwinkel " Waterweelde" in Den Haag een wondermiddel gehaald, dat, volgens het etiket, alle nadelen in het water neutraliseerd, de vissen blij maakt en het water helder. Zal ik steeds wat van dit aan het kraanwater toevoegen, voor ik het water in het aquarium doe?

Iets anders wat ik mij vanmorgen afvroeg: Zou het kunnen zijn, dat ze last hebben van het filter? Zou het kunnen dat de stroming te sterk is? Als het filter uit is tijdens het voeren, lijken ze wat op te knappen, maar te lang uitlaten kan niet, dan zie je dat ze het benauwd gaan krijgen. Misschien zij ze gewoon moe...

Over beter in de vijver: Ik kan daar zeker mee instemmen en ik zou zelf heel graag een vijver hebben, maar daar is geen plek voor. TOen ik nog zelf vissen had, kocht ik alles wat in koud water mocht, wist soms de naam niet eens. 2 vissen werden zo groot en waren zo schuw, dat ik ze inderdaad aan iemand met een hele grote vijver heb gegeven. Verder had ik een soort katvis-achtig beest (met van die snorharen en hij was albino), die was zo gaaf en leuk, maar die werd ook zo groot, dat was echt zielig, hij kon zich niet meer keren, dus ook die is in een vijver gegaan en het afscheid deed veel pijn (zeker voro de toen nog kleine kinderen, die vonden hem geweldig), maar je hebt gelijk, als je ziet hoe zo'n beest opleeft in een vijver...
Ik vind het een lastige discussie: Ik ben ook een groot paardenliefhebber en ook die beesten horen niet in een stal, maar in een zeeeer grote wei, maar wil dat zeggen dat een stal altijd slecht is? Dit is misschien geen eerlijk voorbeeld, omdat een paard in de stal er nog uitkan en de vis niet uit het aquarium (ook dit deed ik vroeger (toen ik tiener was): tijdens het verschonen liet ik de vissen in bad rondzwemmen, hadden ze even een uitje; zal achteraf ook een reden geweest zijn, dat velen die stress niet overleefden... )
Misschien is de volgende stap wel dat ik in mijn voortuin een vijver aanleg, maar zover ben ik nog niet...

Hoe los je een nietrietpiek op? Teveel vers water kan toch ook de waarden negatief beinvloeden? Overigens waren de vissen al lusteloos voor ze overgingen (de afgelopen 2 maanden) en de conditie van Vis gaat niet echt achteruit, maar verbeterd ook niet. Goud lijkt zich best happy te voelen, maar blijft liever in de buurt van Vis.

Bedankt voor het meedenken, ik zal vanavond proberen foto's erbij te doen.

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door mirasja »

Een nitrietpiek los je op door veelvuldig water te verversen. De eerste keer kan je wel 80 % water verversen. Hier hoef je geen waterverbeteraar bij te doen voor goudvissen en/of sluiers. Daarna iedere dag 50 % en dit dan afbouwen naar 1 x per week. Wel steeds je waterwaardes meten. Zodra je merkt dat er weer nitriet gemeten wordt, dan weer water verversen.

Ook moet je regelmatig de bodem afhevelen, zodat overgebleven eten en uitwerpselen uit het water gehaald worden.

Ik weet niet welke bodembedekking je hebt, maar eigenlijk is nu het beste om een bare-bottom (zonder bodembedekking) bak te maken totdat de vissen weer volledig opgeknapt zijn. Dit is voor intensief onderhoud het beste. Mocht je dit niet willen, dan raad ik je gewoon metselzand/rivierzand aan of filterzand (is wel een stuk duurder).
Grind is de verkeerde bodembedekker voor goudvissen, daar deze vissen graag grondelen. Ook gaat er veel vuil tussen het grind zitten, wat de waterkwaliteit weer niet ten goede komt.

Als je denkt dat de vissen zich niet lekker voelen door de stroming, dan zou je de uitstroom anders kunnen zetten. Als je er maar wel voor zorgt, dat het water voldoende in beweging blijft. Luchtbellen is niet nodig.

Je moet de pomp echter nooit uitzetten. Dit is slecht voor zowel je vissen als voor de bacteriën die in het filter zitten. Zodra de pomp langer als een 1/2 u uit staat, dan gaan de bacteriën dood en dit is dan weer slecht voor je vissen en water.

Het enige wat ik nu kan zeggen is, dat je voorlopig moet verversen, verversen en verversen en dan maar hopen dat het met beide vissen goed komt.

Als je nu thuis bent dan raad ik je aan om nu direct een hele grote waterwissel te doen en niet te wachten tot vanavond. Dit is voor je vissen het beste.

Veel succes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door Mirjam »

Hier een poging om plaatjes van het gedrag vzn de goudvissen toe te voegen Afbeelding Afbeelding
Op de bovenste foto zie hoe Goud "waakt" over Vis

De onderste foto is niet alleen een overzicht van het aquarium, maar ook zie je boven Vis een grote bel, die hij uitspuugt.

Ik ga nu snel een deel van het water verversen en heb de uitlaat van het filter veranderd, zodat het water wat rustiger uitloopt.

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door mirasja »

Ik hoop dat je snel verandering gaat zien in het gedrag van je vissen.
Laat wel weten of het beter gaat hè.

Ik weet niet wat je voor voer geeft aan je vissen, maar zorg ervoor dat er een flinke afwisseling in zit. Ook dat zal de gezondheid van je vissen ten goede komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mirjam
0-200
0-200
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 jan 2012 10:57
Locatie: Rijswijk (Zuid-Holland)

Re: Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door Mirjam »

Ik heb net 2 dagen flink water ververst en dat lijkt steeds te helpen (de vissen knappen zichtbaar op), maar nog geen uur later gedragen zij zich weer depri :cry:
Frustrerend, zeg!

Ik wil iedereen en vooral Mirasja bedanken voor het meeleven!

Ik denk dat ik iets gevonden heb, iets waar ik in het oude aquarium ook last van had en dat wil ik overplaatsen naar een nieuwe discussie, want anders wordt het onderwerp te lang. :?
Zie vliesje op het water.

Doei!

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Sociaal gedrag goudvis bij ziekte?

Bericht door mirasja »

Als dat vliesje een beetje blauwe olie-achtige gloed heeft, dan kan je dit weghalen door te deppen met keukenrol zonder kleurtjes.

En nu vooral iedere dag goed blijven verversen hoor.
Dan gaat het steeds beter.

Heel veel succes met de vissen enne niets te danken hoor.
We zijn hier op het forum om van elkaar te leren en vooral om elkaar te helpen.
Blijf wel steeds een update geven over je vissen hè, want ook als het goed gaat zien wij graag foto's.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”