nieuwe vis, erg rustig

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mbakker
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2011 21:19

nieuwe vis, erg rustig

Bericht door mbakker »

Hallo allemaal,

Vanwege de aankoop van een nieuwe goudvis heb ik een vraag.
2 weken geleden is na +/- jaar mijn goudvis overleden. Hij was altijd erg actief, zwom heerlijk rond in zijn kom en kwam al zodra ik aan kwam lopen naar boven om te eten.

Nu heb ik afgelopen week dus een nieuwe gekocht. Deze is echter extreem rustig. Hij ligt maar wat op de bodem en ik heb niet eens het idee dat hij ook maar iets doet als ik eten in de kom gooi. Hij reageert er niet op. Waarschijnlijk eet hij het wel, want het aquarium blijft schoon.

Nu vroeg ik mij af:
Moet ik hem wat wentijd gunnen en hoort dit erbij.
Is het beter om er nog een bij te kopen zodat hij zich wat meer op het gemak voelt? (initieel had ik er 2, de eerste keer, maar toen was de 2e uit het aquarium gesprongen - ten minste hij lag op een morgen naast het aquarium....Dus 2 is misschien niet zo goed)
Het aquarium is 20 liter geloof ik.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: nieuwe vis, erg rustig

Bericht door Fabian »

20 liter is veeeeeel te klein voor goudvissen. Vermenigvuldig het maar met 10 voor deze vervuilers. ;) Waarschijnlijk is hierdoor ook je vorige goudvis overleden. Doordat ze te klein zitten, groeit hun organen en graat door, maar groeit de huid niet mee. Hierdoor krijgen ze vergroeiingen en dat doet zeer.
Waarschijnlijk heeft je nieuwe goudvis last van een nitrietpiek. Ofwel, hij/zij zwemt nu in zijn/haar poep.

Voel je niet aangesproken, maar bij de verkopers gaat dit allemaal al mis! Als je je goudvis geen pijn aan wilt doen, kan je hem/haar het beste naar een vijver brengen. 20 literbakjes zijn niks voor vissen en/of planten. Want als ik goed begrijp zit er geen lichtkap op?

Ik wil je niet aanvallen, alleen maar het juiste advies geven. ;)

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: nieuwe vis, erg rustig

Bericht door mirasja »

Hier heb ik niets meer aan toe te voegen.
Volg het advies van Fabian op.

Ook ik val je niet aan, maar goudvissen hebben heel veel ruimte nodig. Deze vissen zijn echte zwemmers en horen in een vijver. Bekijk het zo. Jij zit je hele leven opgesloten in een kamertje zo groot als b.v. het toilet. Hoe zou jij je dan voelen, wel zo voelt het dus nu voor de vis. In de winkel kon hij/zij nog een beetje zwemmen. In jou kom kan hij/zij alleen om de as heen draaien, dus een abnormaal gedrag. Denk aan de vis en doe hem/haar weg.

Maak van je 20 ltr bakje een leuk garnalenbakje, daar kan je ook een hoop plezier van hebben en de goudvis zal je dankbaar zijn als je hem/haar in een vijver doet.

Mocht je het nu te koud vinden, breng de vis dan of terug naar de winkel, of breng hem/haar naar de vissenopvang, dan zorgen zij ervoor dat deze vis in een vijver terecht komt.

Ik hoop voor de vis dat je de juiste beslissing neemt.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”