Waarom doen ze dit??

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Desiree

Waarom doen ze dit??

Bericht door Desiree »

Hoi,

Ik heb in mijn bak 4 goudvissen (1 orange, 1 wit met geel, 1 gekleurde sluier en een zwarte)
Nu gebeurd het de laatste tijd veel dat ze elkaar vreselijk achterna zitten. Vooral de gekleurde sluier is vaak de pineut
De duwen hem met zijn 3e dan ook tegen de grond en jagen hem de hele bak door :?

Weet iemand misschien waarom ze dit doen?
Ik vind het er soms wel zielig uitzien....

Alvast bedankt voor de reacties...

Groetjes Desiree

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Desiree

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Desiree »

Is er niemand die een idee heeft??????

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Patman »

Nee, ik denk het niet.... Ik ben niet zo thuis in het gedrag van goudvissen om eerlijk te zijn.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Kevin »

Hebben ze misschien niet wat weinig ruimte, mogelijk is het verveling.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Rob Bosman »

zijn ze er allemaal tegelijk er in gezet of is de vis die gepest wordt er later bijgekomen. In het laatste geval en als het ook nog een mannetje is kan deze gezien worden als concurentie, het beste is dan ook deze eruit tehalen.

Mij is wel eens verteld dat je er nooit één enkele goudvis erbij moet zetten altijd met minimaal twee tegelijk.

Wat je kan doen is haal de gepeste vis er even uit koop er 1 bij laat deze 2 even aan elkaar wennen en zet ze dan allebij bij de rest, zijn de verhoudingen weer in evenwicht.

Grt Rob

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Desiree

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Desiree »

Bedankt voor de reacties...

De vis die "gepest" word is er samen met de zwarte sluier bij gekomen... Maar dat is al maanden geleden. En dit gedrag vertonen ze sinds kort...

Of het verveling is weet ik niet. Ze krijgen regelmatig bv larven en komkommer of sla waar ze lekker mee bezig kunnen zijn....
Ze zijn ook altijd lekker in de grond aan het vroeten en me planten aan het mollen ;)

De vis in questi is ook niet bang voor de andere vissen ofzo...

Ik kijk het nog wel even aan zo en als het te erg wordt/blijft haal ik die ene er maar uit. Kijken hoe ze dan reageren...

Gebruikersavatar

jean-paul
200-400
200-400
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 okt 2007 16:25

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door jean-paul »

Ik vrees dat je bakje te klein is voor 4 goudvissen. Meestal rekent men 50 liter per goudvis ...
Het kan natuurlijk ook paargedrag zijn?
Groetjes, Jean-Paul

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Rob Bosman »

jean-paul schreef:Ik vrees dat je bakje te klein is voor 4 goudvissen. Meestal rekent men 50 liter per goudvis ...
Het kan natuurlijk ook paargedrag zijn?

50 ltr per goudvis :shock: :shock: ok bij de discus is het 50 ltr per discus maar die is dan ook en beetje groter dan een doorsnee goudvis

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Kevin »

Dat wordt wel gezegd idd, goudvissen zijn behoorlijke vervuilers.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Xelitas
0-200
0-200
Berichten: 177
Lid geworden op: 21 okt 2007 15:51
Locatie: Arnhem

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Xelitas »

kijk goudvissen worden ook eigenlijk aanbevolen voor vijvers. Omdat ze daar veel meer ruimte hebben dan een aquarium.
Omdat ze heel erg vervuilen hebben ze idd 50 liter of zelfs meer per vis nodig. Dat wat hier in het aquarium plaats vind is geen paringsgedrag maar meer wegpesten.. "uit de groep zetten"
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!

Gebruikersavatar

mol
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2007 13:09
Locatie: noordbroek (grunn)

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door mol »

`nou ik denk dat het wegdrukken van een soort genoot in dit topic een wel heel erg zwaar woord is. heb koi's en goudvissen zitten en voor de goudvissen zeer klein behuist. 60x30x30 en jawel 6 stuks inclusief een kudde guppe. die goudvissen zijn de hele dag door met 1 ding bezig en dat is eten en eten in een watertje van 26 graden. net zo groot of mischien wel groter als die van de topic opener.
het naar beneden drukken ? is mij totaal onbekend en ook bij de koi's in de vijver. zie het ook als iets wat totaal niet in de haak is met de goudvis of nog de koi, het zal eerder naar de oppervlakte moeten gaan in hun paringstijd en dat is in april op koud water. maar daar zijn haar vissen nog veels te klein voor dus dat gaat niet op. zekers niet waneer het een klein aquarium betreft.
in mijn ogen zie je dus dingen die er eigenlijk niet zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gast

Re: Waarom doen ze dit??

Bericht door Gast »

Ik heb dit gedrag ook eerder gezien bij mijn eigen twee goudvissen. Maar dit ging na enkele weken over. Het kwam mij ook id over als pesten. En het gebeurde vaak tijdens het eten.
Als er dan genoeg "geramd" werd spuugde de andere zijn voer uit.
Maar de laatste tijd (ong 3 mnd.) zie ik dit gedrag niet meer.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”