Vloek op goudvissen ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
guppievanlent
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2011 21:03

Vloek op goudvissen ?

Bericht door guppievanlent »

Vorige week hebben wij met ons zoontje een aquarium gekocht.
Omdat we een kom en een plastic bak heel zielig vinden, hebben we gekozen voor een complete set van Superfish, de auqa 20 Goldfishkit incl. Aquaflow 100 filter.

Bij de aanschaf hebben we ons laten informeren en zijn wij met het aquarium incl. een vers bosje varia groen naar huis gegaan.
- Alles goed uitgespoeld (de steentjes overigens ook nog tussendoor uitgekookt)
- Het aquarium met een schone uitgespoelde spons schoongemaakt en daarna met keukenpapier droog gemaakt.
- Het filter schoon geknepen onder de kraan en het filter zelf nog goed uitgespoeld.
- het water in het aquarium laten lopen, het varia bosje uitgespoeld en in het aquarium geplaatst (zonder het loodje :lol:)
- En het water met het filter aan een paar dagen laten lopen.
- het bijgevoegde flesje (in poedervorm) volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt tijdens het vullen.

Daarna heel braaf (na een ongeduldige week van mijn zoon) 5 goudvisjes uitgezocht, volgens de beschrijving van de man langzaam laten wennen en ze op eigen kracht in het aquarium laten zwemmen.
Toen we de dag erna thuis kwamen dreven ze alle fijn boven! De visjes hadden wel geteld 1 dag geleefd !

Wij terug naar de dieren speciaalzaak en het verhaal uitgelegd. De man kon er niet echt duidelijk een antwoord op geven. Maar we mochten nieuwe visjes uitzoeken. Wij weer naar huis, weer hetzelfde ritueel met schoonmaken ! en na vijf dagen weer visjes uitgezocht gelukkig met garantie ! Nu zijn goudvissen niet de duurste aankoop, maar vond service prettig ! Kind blij, wij blij ! Alleen hebben we nu in plaats van 5 visjes gekozen voor 3 visjes. Misschien dat het met de ruimte van de visjes te maken had.

Deze 3 vrolijke goudvisjes gisteren gehaald en ook weer rustig laten wennen. Nu kom ik net uit mijn werk (weer een dag later), drijven er weer twee op hun zij, een visje zwemt nog vrolijk rond, maar ben bang dat die twee andere het niet gaan redden.

Het filter zit aan de achterwand van het aquarium, met het filterbuisje voor waterverversing op het oppervlakte van het water. Het filter staat op de middelste stand, omdat de visjes in de stoom werden meegezogen. Dus om ze vrije vallen te besparen heb ik het filter in het midden gezet (misschien doe ik dat fout ?)

Maar wat hebben of kunnen we fout doen ! We hebben nu in korte tijd 2 x visjes gehaald. En bij allemaal is het binnen een dag eigenlijk bekeken. Hoewel wij nog wel blij zijn met de enige goudvis die nog wel rond zwemt en zoekt naar eten. De andere visjes zitten er nog wel in, omdat ze nog niet dood zijn, omdat ik het weiger om ze door te spoelen zolang er nog een teken van leven is. Maar ik denk niet dat ze het eind van de week gaan redden.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door Fabian »

Wat zijn precies de afmetingen van de bak? Kan inderdaad met ruimte gebrek te maken hebben.

Heb je toevallig 2 grote emmers over? Zo ja, goed schoonmaken, stenen erin, plant erin en daarin de 2 goudvisjes die bijna dood zijn. Als het een ziekte is, verminder je zo de kans dat het wordt verspreid over de andere vis.

Foto's zijn handig.

Gebruikersavatar

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4677
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Lienden

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door Rody »

Beste Guppievanlent,

Allereerst welkom hier op het forum.

Er zijn een aantal dingen die toch wel goed mis zijn gegaan in het hele verhaal.

1. Het aquarium......veeeeeeeeel te klein voor goudvissen, zelfs voor 1tje, als je bedenkt dat een goudvis 30cm kan worden zul je ook begrijpen als ik zeg dat een aquarium met een afmeting van 1.5m geen overbodige luxe is.
2. De indraaiperiode, deze behoord 3 weken te zijn om de bak een beetje op gang te kunnen helpen, vissen produceren afvalstoffen, deze stoffen worden door bacteriën omgezet in Nitriet (No2) (voor de vis een giftige stof), daarna wordt het door andere bacteriën weer omgezet in nitraat (No3) (vele male minder giftig), deze bacteriën bestaan nog niet in een nieuw aquarium met een nieuw filter, daarom is de indraai periode van 3 weken belangrijk. Dit is even een beknopte uitleg van de afvalstoffen kringloop.
3. Veel teveel vissen in dat kleine bakje, hierdoor vergiftigen de vissen zichzelf omdat ze in hun eigen vuile water zwemmen, wat door de bacteriën genoemd bij punt 2 nog niet opgeruimd kan worden.
4. De verkoper......ik ga er even vanuit dat die beste man wist wat voor aqua jullie hebben?
Helaas zou die man op staande voet ontslagen moeten worden, maar helaas gaat dit in heel veel winkels nog op deze manier :( Het gaat tenslotte om de verkoop.
Het enige wat nu te doen staat is elke dag 50% van het water te verversen om de gifstoffen te verdunnen.

Al met al geen leuke situatie voor jullie, ik raad jullie wel af om nog goudvissen/sluiers in dit bakje te doen, eigenlijk is zo'n bakje enkel geschikt voor garnalen.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door Mitchel »

Welkom op het forum.
Helemaal eens met Rody.
Je kan beter de Goudvissen weg doen (als dat lukt) en dan een leuke schoolvis nemen bijvoorbeeld :D
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door Kees »

He bah wat een vervelend begin van een ooh zo mooie hobby.
Sluit me helemaal aan bij Rody.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door Timothy »

ja dit is idd geen leuk begin van een schitterende hobby.
Helaas zijn er nog steeds zulke verkopers.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door mirasja »

Sorry, maar jullie hebben een verkeerde aankoop gedaan met dit bakje.
Helaas worden ze nog steeds verkocht voor goudvissen en sluierstaarten.

Goudvissen horen in een vijver en sluierstaarten hebben een bak nodig van minimaal 1.00 m. Sluierstaarten worden ca. 20 cm en het is een fabeltje dat een vis zich aanpast met groeien aan zijn bak. Sluiers hebben 50 ltr water per vis nodig.

In het bakje wat jullie nu hebben kan geen enkel visje.
Dit is een leuk bakje voor b.v. garnaaltjes.

Breng de visjes terug naar de winkel of koop een aquarium van minimaal 1.00 m.

Ik wil niet cru overkomen, maar helaas koopt men nog steeds eerst de vis en dan gaat men pas kijken wat zo'n vis nodig heeft.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door Fabian »

Wat mirasje zegt. Zelf ben ik er ook ingetrapt. Heb momenteel een ca 160 liter aquarium staan, die aan het indraaien is. Hier gaan dadelijk mijn 2 goudvissen in die momenteel in een 32 liter bak zitten.

Gebruikersavatar

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 feb 2011 18:16
Locatie: Midden-Nederland

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door AirWarrior »

Waar ik me het meest aan erger in dit soort gevallen is dat de maker van deze bakken het in een doos doet waar dan een hele school goedvissen op is te zien. Hoezo misleidend.

Het begint dus al bij de fabrikant.
Gevolgd door een geld verdienende verkoper.

Gebruikersavatar

mirasja
400-600
400-600
Berichten: 552
Lid geworden op: 19 jun 2011 19:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Vloek op goudvissen ?

Bericht door mirasja »

Inderdaad, het begint al bij de fabrikant waar de bak vandaan komt.
Het wordt tijd dat er in Nederland ook een verbod komt op deze bakjes en uiteraard kommen voor goudvissen.
Men moet in ieder geval de fabrikanten van deze bakjes al aan pakken, zodat zij geen goudvissen/sluiers meer op de verpakking mogen zetten.
Ik denk dat er dan al veel minder leed onder deze vissen is.
In Duitsland mogen goudvissen en sluiers niet onder de 80 cm gehouden worden.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”