Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marissa
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2011 12:20

Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Marissa »

Goedemiddag,

Ik heb sinds vrijdagavond 2 goudvissen en zaterdagmiddag viel het me op dat ze de hele tijd bovenin naar adem aan het happen waren en dat het water troebel was :s Ik heb gekleurde steentjes onderin, wat plantjes en een 1 of andere ster die ik van de winkel erin moest leggen, voor iets wat met zuurstof o.i.d. te maken had.. Nu heb ik zaterdag maar het water weer ververst, de steentjes weer schoongemaakt ( kwam overigens nix vanaf ofzo ), plantjes goed gespoeld en die ster er maar uitgelaten omdat ik dacht dat het daarvan kwam. Nu was vanmorgen het water WEER troebel en leken ze weer naar lucht te happen :s Dus heb ik weer hetzelfde riedeltje gedaan als gister maar nu de steentjes er ook maar uitgelaten, maar kan me haast niet voorstellen dat het probleem daardoor komt. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?? ( o en aan de plantjes zit wel een loodje maar volgens de winkel moet dat erom blijven. ) Alvast bedankt :)

Groetjes,
Marissa

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Kees »

Lood zou ik er wel afhalen, anders krijg je kans op loodvergiftiging.
Wat voor ster bedoel je?
En zit er verder niets in de bak, een filter of een bruissteentje met luchtpompje?
En waar zitten de goudvissen in?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Gerard »

dat is zo'n zuurstofster kees. meestal zijn het schelpen maar je hebt er ook zeesterren van.

goudvissen zijn flinke vervuilers. ze eten veel maar poepen ook veel. :mrgreen:
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Stefan »

Als ik je 1 tip mag geven: ga nooit uit van wat er in een winkel wordt beweerd. en zeker niet de algemene dierenwinkels.
Lood in een aquarium is een heel grote nee namelijk. bij bakken in de winkel kan het omdat daar een mega filter op verschillende bakken staat en de hoeveelheid lood in het water dus wel meevalt.
Thuis leidt het onvermeidelijk tot loodvergiftiging.

In wat voor bak zitten je goudvissen en hoe filter je?
want bedenk wel dat goudvissen een goeie 30cm kunnen worden.
en als ze de ruimte krijgen om te groeien kunnen ze ook de 20 jaar halen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Kevin »

Stefan schreef:Lood in een aquarium is een heel grote nee namelijk. bij bakken in de winkel kan het omdat daar een mega filter op verschillende bakken staat en de hoeveelheid lood in het water dus wel meevalt.
Een goeie winkel heeft daarom ook geen vissen bij zijn planten met lood zitten en vaak een watersysteem gescheiden van het systeem van de verkoopbakken.

Dit als aanvulling op bovenstaande.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marissa
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2011 12:20

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Marissa »

Hoi,

Bedankt voor alle reacties, mn visjes zitten wel in een kom :oops: , dit nadat mij verzekerd werd dat t echt niet uitmaakte of ik nu een rechthoekige bak of een een kom zou kopen :? Aan jullie vragende reacties te zien maakt dit wel uit?? De kom is wel vrij groot hoor, zo'n 30 cm in t midden maar bovenin is ie 18 cm :s Nou heb ik wel geprobeerd zo'n groot mogelijk oppervlak boven vrij te houden, want ik begreep dat ze dan meer "lucht" krijgen, dus denk dat er nog zo'n 10 cm boven het water vrij is.. ( gisteren iets minder maar omdat ik dacht dat het kwam omdat ze te weinig zuurstof kregen heb ik het water iets lager gedaan vanmorgen :s )? Ik kom nu net weer thuis, ( ben om 13:30 weg gegaan ) het water is nog wel helder maar vind de visjes toch nog veel aan de bovenkant naar "lucht happen" ( al is t wel stukken minder ) Ik heb geen pompje o.i.d., aangezien dat niet hoefde volgens de winkel en omdat ik vroeger ook zulke visjes heb gehad, en die hebben het toch jaren volgehouden ;) Maar als ik t goed begrijp, moet ik toch t lood van de plantjes halen, de steentjes er terug in doen en die ster eventueel ook?? en dan maar afwachten?? Ik wil morgenmiddag sowieso wel terug naar de winkel voor advies, maar krijg t idee dat de mensen hier er ( misschien ) meer verstand van hebben?

Groetjes,
Marissa

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Kevin »

Tja helaas moet ik zeggen dat het advies van de winkel niet geheel eerlijk is geweest. Om te beginnen is het grote voordeel van een rechthoekige bak dat je wateroppervlak groter is en daardoor meer zuurstof kan opnemen.

Het is heel moeilijk om in een kom een goed biologisch evenwicht te krijgen vaak omdat je zo vaak moet verversen, en dat verversen moet je wel doen om vervuiling te voorkomen en er zuurstof rijk water aan toe te voegen.

Daarbij komt het feit dat goudvissen relatief meer vervuilen dan ander vissen waardoor ook je waterwaarden heel slecht kunnen worden. Om niet gelijk met een heel moeilijk verhaal aan te komen probeer ik dit kort te houden voor je, vragen komen als het goed is dan vanzelf wel.

De uitwerpselen van vissen vormen nitriet en mogelijk ammoniac, normaal als je een goed biologisch evenwicht hebt dus bacterien in je filter en in je bodembedekker zetten die nitriet om in nitraat wat dan weer een voedingstof is voor je planten die op hun beurt gaan groeien en zuurstof afgeven.
nu is het cirkeltje weer rond en wellicht begrijp nu "onze" bezwaren tegen een vissenkom.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Stefan »

niets aan toe te voegen idd.

Overigens weet ik wel zeker dat hier (en op meeste fora in het algemeen) meer kennis is dan in menig winkel hoor.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Rody »

Die kennis opmde fora is zeer zeker beter dan in de winkels......helaas.
Maar om op het probleem te komen, ik denk dat er een behoorlijke hoeveelheid nitriet in de bak zit, ok kom :)
Dit is niet zomaar op te lossen omdat er nu ook geen filter in de bak zit die die schadelijke stoffen omzet in minder schadelijke stoffen voor de vis.
Zoals al terecht gezegd wordt, de goudvis kan wel 30 cm worden daarom vind ik persoonlijk geen 1 goudvis geschikt voor een aquarium, sluierstaarten blijven iets kleine maar dan nog heb je minimaal wel een bak van 1 à 1.20m nodig om die schatjes te huisvesten.
Helaas wordt het maar al te vaak geroepen in de winkels dat het visje zich aanpast aan de grote van de bak, dit is gedeeltelijk wel waar. Het lijfje van het diertje groeit dan niet meer maar de ingewanden wel, met als gevolg vergroeiingen :(
Spijtig om te zeggen maar ik denk dat het probleem niet op te lossen is zonder een groot aquarium te kopen of uitzetten in een vijver.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marissa
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2011 12:20

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Marissa »

Hmm, hoor ik toch ineens weer allemaal dingen die mij toch net ff iets anders uitgelegd zijn :s Aan de ene kant snap ik het hele verhaal tegen de kom wel, dat gezegd, ik heb toch echt jarenlang dezelfde goudvis ( ook een sluierstaartje ) gehad die is toch echt pas doodgegaan toen ik m uiteindelijk bij mn ouders in de vijver heb gedaan en ie door een reiger gegrepen werd..Ik had toen echt een klein kommetje, dat was achteraf gezien wel wat zielig, maar die hoefde ik toch echt niet 2x per dag te verschonen..Ik kan misschien wel aan een pompje ofzo komen, mn ouders hebben altijd een groot aquarium gehad en mn broer heeft er nog steeds 1 dus denk dat 1 van hun vast nog wel iets heeft liggen, maar zou dat echt helpen?? Als t allemaal nix is dan is t misschien idd bter om ze weg te geven maar moet zeggen dat zou ik toch echt liever niet doen, vind ze nl wel heel gezellig :D

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Rody »

Ik snap zeker dat de meningen hier heel anders overkomen dan in de winkel, zou helaas niet zo moeten zijn maar is jammer genoeg wel zo.
Of een filter in deze zal werken weet ik niet, ben bang van niet eerlijk gezegd aangezien het kommetje gewoonweg te klein is, ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een vissenkom gezien met licht en een filtertje :)
Dat ze heel gezellig zijn snap ik absoluut maar het is en blijft een moeilijk verhaal over de goudvissen.
Ik hoor ook zeker veel mensen zeggen dat het altijd goed is gegaan met de vis in een kommetje, of de vis gelukkig is geweest? Daar heb ik dan mijn twijfels bij.

Wat misschien wel een idee is, neem eens een beetje water mee naar een aquariumwinkel en vraag eens of ze het willen testen voor je, ik ben wel benieuwd naar de uitslag. Met die waardes kunnen de mensen hier je ook weer verder helpen.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marissa
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2011 12:20

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Marissa »

Dan moet ik maar zsm op zoek naar een betaalbare rechthoekige bak dus?? En mocht dat niet lukken maar in de vijver tussen de goudwinders en de zonnebaars bij mn ouders :( Ik heb wel net toch maar weer wat steentjes in de kom gedaan, het lood van de plantjes gehaald en die aan elkaar gebonden met een touwtje..Dan wacht ik maar even af hoe het water er morgen uitziet en dan neem ik idd maar wat water mee naar winkel, kijken of ie daar iets mee kan... Ben eigenlijk wel benieuwd wat er uitkomt dan.. iig alvast bedankt, mocht ik morgen iets te weten komen van de winkel wat niet helemaal "helder" ;) is, dan meld ik het weer :)

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Stefan »

en ook niet onbelangrijk: laat je niet zomaar iets aansmeren door een winkel...
Zoals latinus al zegt, het goudvissen in kom verhaal is moeilijk maar wordt jammer genoeg nog heel vaak ten nadele van de vis(sen) vertelt.
als je op internet gaat kijken naar een volglas bakje heb je voor 20,-tot 30,- een flink groter bakje dan dat je nu hebt.
dan kan je een lucht aangedreven pompje in de hoek zetten, flink wat plantjes er in, en dan kan het er een tijdje tegen :)
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Troebel water en goudvissen in ademnood?! :(

Bericht door Timothy »

Marissa schreef:En mocht dat niet lukken maar in de vijver tussen de goudwinders en de zonnebaars bij mn ouders
Ik zou hier idd voor kiezen. Als je bijv een kijkt naar een bakje van 60 liter daar kan je wat kleinere soorten in kwijt en dan heb je een tropisch bakje. Toch een stukje leuker ook om naar te kijken.
Helaas is het nu eenmaal zo dat veel winkels nog steeds de vissenkom verkopen. Maar als je echt Goudvissen wilt huisvesten denk dan aan een bak van minimaal 400 liter. Deze dieren kunnen A zeer groot worden en B vervuilen ontzettend. Dus een groot filter is noodzakelijk.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”