Eerste bakkie van zoon

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Soulfly73
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2011 19:42

Eerste bakkie van zoon

Bericht door Soulfly73 »

Hallo allemaal,
Mijn zoontje (7) heeft voor zijn verjaardag een aquarium(pje) van 40 x 30 cm gekregen van zijn opa en oma.
Er zaten 4 goudvissen in, wat nu ik dit forum lees een beetje erg veel is voor zo'n kleine bak, waarvan er nu (als een paar weken) 3 dood zijn. Het vierde visje (goudvissen) leeft nog steeds maar doet wel raar, hij zwemt iedere keer naar een hoek en 'klimt' dan naar de oppervlakte. als er iemand op de kamer komt (laminaatvloer) zwemt hij weer even rond, maar gaat dan ook weer 'de lucht in'.

Er zit een waterpompje in de bak die met een pijpje (voorzien van gaatjes) het water in beweging zet. De pomp staat op zijn zachtst, dus ik denk dat de stroming niet te hard is. Daarnaast staat er een duiker in de bak met een luchtpompje die ongeveerd 1 a twee uur per dag belletjes in de bak blaast. Hij krijgt om de dag (op advies van de dierenwinkel) eten, en dan een hoeveelheid die hij in 2 a 3 minuten op kan. Ik heb een paar vragen:

1. waarom zou de vis iedere keer aan de oppervlakte (rechtopstaand) zwemmen? en is dat wel goed?
2. Wat is het advies met de duiker met het luchtpompje, kan dit bijvoorbeeld de gehele dag aanstaan (kan me voorstellen dat de vis er gek van wordt ;))
3. Wat is nu een goed voerscenario? (misschien heeft de vis wel gewoon honger)
4. Is het verstandig er nog een vis bij te doen?

Alvast bedankt voor de reacties,

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Timothy »

Dag Soulfly,

in elk geval een heel leuk cadeau van opa en oma.
De Goudvis is een hele leuke vis ben er zelf ook mee begonnen en ja ook in een vissenkom nog wel (foei)
Maar de reden waarom hij heen en weer zwemt kan zijn omdat hij in een te klein bakje zit.
Maar hoe vaak ververs je het water? De Goudvis is een behoorlijke vervuiler namelijk.

Is het misschien een idee om de Goudvis te retourneren bij de dierenspeciaalzaak?
Dan kan je er bijv een Rasbora soort voor terugnemen (laat wel eerst even het water controleren).
De duiker met luchtpompje zorgt voor oppervlakte beweing van het water. Zo kan het water meer zuurstof opnemen wat je vis juist lekker zal vinden. Je planten minder (als je deze hebt) want deze houden van CO2 en lucht is zwaarder dus dat perst de Co2 uit je water.

Voeren kan elke dag wel maar zoals ik al zei is de Goudvis een grote vervuiler.

Zou er zelf geen 2e Goudvis bij doen...maar deze terugbrengen om richting een kleiner blijvende vis zoals de Rasbora te gaan. Deze heeft wel warmer water nodig dus een verwarmings element is dan wel nodig.

Nou heel verhaal maar hoop dat je er wat wijzer uit kan worden.
In elk geval veel lees plezier op het forum.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Soulfly73
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2011 19:42

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Soulfly73 »

Hoi Timothy,
Dank je wel voor je snelle reactie. de vis is een centimeter of 5 a 6 schat ik zo in.
Er zit één waterplantje in en deze ziet er goed uit (alhoewel ik geen kenner ben).
We hebben het water anderhalve week geleden ververst, we hebben de helft er uit gehaald en verder aangevuld met bronwater (op advies van wederom de dierenwinkel). We hebben ook van die teststrips gekocht voor het water waaruit blijkt dat het water helemaal goed is, alle waardes zijn goed. de bak zelf en het water zien er nog schoon uit. en vanavond was het water, volgens de test,m nog steeds goed. Dus het lijkt er op (met de nadruk op lijkt) dat het klimaat waarin de vis leeft wel goed is. Maar zoals al aangegeven, ik ben geen kenner en ga puur af op de tests, het aangezicht van de bak etc.

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Mitchel »

ik ga mee met timothy dat het een te kleine bak is en dat je beter voor een rasbora soort kan kiezen. ik wil zelf ook de rasbora brigittea (heb ze al eens gehad. lange tijd terug) en het zijn erg leuke beesjes en ze blijven klein (2 cm waar je er dan zo'n 10 en mischien nog meer van kan nemen). leuk schooltje dus en dan met mischien nog aantal garnaaltjes.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Timothy »

Das idd al een flink formaat vis. Je water mag je best wat vaker verversen hoor. De strips die je hebt vinden de meeste niet echt nauwkeurig, druppels werken beter.
Weet je wat voor een plantje het is?
Gok zelf op Waterpest of Hoornblad...dit wordt meestal bij Goudvissen verkocht. Ideale koudwaterplant.

Maar nogmaals het advies...gun de vis een andere ruimte...vergis je niet een Goudvis kan groter dan 40 cm worden. En ook al groeit het lichaam van de vis niet...(aanpassen ruimte) zijn organen wel. Dus dat zal hij ook niet al te fijn vinden. Ken je niemand met een vijver?
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Soulfly73
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2011 19:42

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Soulfly73 »

Heren,
bedankt voor de tips, maar waar ik wel benieuwd naar ben...
Onze buurjongen heeft ook vissen, twee goudvissen in een (sorry voor het vloeken ;) ) een kom.
Dit gaat al jaren goed, de kom is nog kleiner dat de bak van mijn zoon. Hoe kan dit?

de bodem van de bak is bekleed met donkerblauw grit, kan dit er iets mee te maken hebben?

Voot wat betreft de raspbora, dit moet verwarmd worden? (althans het water ;)) We hebben wel een thermostaat bij de bak, die hangt er nu alleen niet in, en hoe veilig is dat? Zou niet willen dat er gekookte vis ligt op een dag... :)

Bedankt,

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar

Theoz
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:13
Locatie: Zwaagwesteinde

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Theoz »

Als de thermostaat bij de bak zat, zal hij waarschijnlijk veilig zijn en aangepast op het volume van het water in de bak.

Als je hem op een graad of 24/25 zet kan je allerlij soorten vissen gaan houden.
Ik denk dat Guppies leuker zijn voor je zoontje, daar hoef je niks aan te doen behalve voeren en af en toe verschonen van het water. En ze planten zich als konijntjes voort(nog sneller zelfs) en ik vind het de ideale beginnersvis.

Bovendien zijn er heel erg sierlijke guppen. Zo blijft het ook nog mooi;)

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Mitchel »

ja guppen zijn idd ook leuk, maar als je die neem onthoud dan wel dat je 1 man op 2 of 3 vrouwtjes hebt, want als de mannetjes steeds achter hetzelfde vrouwtje aan gaat veroorzaakt dat heel veel stress voor het vrouwtje.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Rody »

Guppen zijn welliswaar leuk maar zoals gezegd doen ze niks anders als kezen, daar kan mijn garnalenkweek niet eens tegenop haha.
Ik ga met de Brigittae mee, ik heb ze nu denk 3/4 jaar in de bak zitten en het zijn schitterende nieuwsgierige visjes, als je dit aanvult met een groepje vuurgarnalen zoals gezegd (minimaal 10) zal je zoontje je denk ik niet boos aankijken :D
Wat zijn eigenlijk de maten precies? 60x30x40? Als dat zo is kunnen er ook nog wel 6 corydoras panda bij. Of een groepje Otocinclus.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Mitchel »

ik ben het helemaal met je eens latinus :P
alleen met dat groepje otocinclus kan je mischien beter een groepje hara jerdoni neme, want die blijven toch weer wat kleiner (als die in de winkel is, want niet elke handel heeft die) :mrgreen:
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Rody »

Op zich kunnen ze wel in een 60cm want het zijn geen giga zwemmers, hoewel ze wel hun dolle uur kunnen hebben :)
Mee eens dat je beter misschien iets kleinere soorten kan doen in een 60. Als dat in ieder geval de bak is die de TS in bezit heeft.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Eerste bakkie van zoon

Bericht door Timothy »

om nog even terug te keren op de vraag van je...
dat durf ik je niet te zeggen. Soms kan het goed gaan..vaak meestal niet. Dit levert meestal een explosie aan kosten op omdat je door geringe kennis alles wilt doen om je vis te redden. Middeltje hier middeltje daar. Teststripjes...ga zo maar door. Dat gaan een hoop kosten inzitten.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”