Hulp graag :))

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Beyonce
0-200
0-200
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 nov 2010 22:44
Locatie: Tongeren , Limburg , België

Hulp graag :))

Bericht door Beyonce »

Hallo ,

Ik ben van plan om een echt aquarium te kopen.
Ik heb 3 goudvissen. Deze zit nu in een bak van 35x20x24.
Zaterdag ga ik een aquarium halen.

Ik heb de keuze tussen een aquarium van 81,5x36x52,5 of
een aquarium van 110x55x61,5.

Welk kan ik het beste nemen ? (Moet zien voor de plaats , wou wel groot maar ook niet te groot. Vandaar de twijfel)
Hoeveel vissen kan ik in elk van die twee aquariums zetten ? (koudwater)
Welke andere waterdiertjes kan ik nog bij mijn vissen zetten ?
Wat leg je best op de bodem van je aquarium ? Persoonlijk vind ik (wit) zand heel mooi , maar kan dit ?
Weet er iemand misschien een site waar ik mooi ingerichte aquariums kan zien ?

Aja , nog een vraagje.
Ik heb in de vissenwinkel kleine kreeften gezien , nog geen 10 cm denk ik. Kan ik zo ene bij mijn vissen zetten of gaat dat dan verkeerd aflopen ?

Alvast bedankt !
190 L : 2x Antennebaars , 3x Apistogramma Cacatuoides , 2x Roodneuszalm , 20x Neon Tetra ,2x Colisa Lalia , 1x L-144 , 4x Maanvis

''I am ... Sasha Fierce'' - Beyonce
''Truth is : everybody is going to hurt you. You just gotta find the ones worth suffering for'' - Bob Marley

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Hulp graag :))

Bericht door Laurens »

Beyonce schreef:Hoeveel vissen kan ik in elk van die twee aquariums zetten ? (koudwater)
Welke andere waterdiertjes kan ik nog bij mijn vissen zetten ?
Wat leg je best op de bodem van je aquarium ?
Deze vragen hangen allemaal af van een andere vraag: "Wat voor een koudwatervissen had je in gedachten?"
Als je aan goudvissen dacht, dan zou ik zeggen:
  • 1. de Rio125 (van 80cm) is al aan de kleine kant, ik zou er dan ook maximaal 2 doen. De Cayman 110 (110cm) is vrij groot (300 liter), met een stevig buitenfilter zou je er denk ik wel 5 kunnen houden.
    2. goudvissen zijn echte vreetzakken, dus te klein moet niet. Wel bijvoorbeeld japonica's tegen penseelalg enz., alg op de ruiten zou je kunnen bestrijden met Neritina's en Septaria's (zie google afbeeldingen, dan weet je wat ik bedoel ;))
    3. zand vinden goudvissen altijd erg fijn, planten kan je beter omringen door wat grove kiezels omdat goudvissen graag in de grond woelen.
Als je iets anders koudwater wilt, dan is dit allemaal heel anders ;)
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Hulp graag :))

Bericht door Laurens »

Laurens schreef:
Beyonce schreef:Hoeveel vissen kan ik in elk van die twee aquariums zetten ? (koudwater)
Welke andere waterdiertjes kan ik nog bij mijn vissen zetten ?
Wat leg je best op de bodem van je aquarium ?
Deze vragen hangen allemaal af van een andere vraag: "Wat voor een koudwatervissen had je in gedachten?"
Als je aan goudvissen dacht, dan zou ik zeggen:
  • 1. de Rio125 (van 80cm) is al aan de kleine kant, ik zou er dan ook maximaal 2 doen. De Cayman 110 (110cm) is vrij groot (300 liter), met een stevig buitenfilter zou je er denk ik wel 5 kunnen houden.
    2. goudvissen zijn echte vreetzakken, dus te klein moet niet. Wel bijvoorbeeld japonica's tegen penseelalg enz., alg op de ruiten zou je kunnen bestrijden met Neritina's en Septaria's (zie google afbeeldingen, dan weet je wat ik bedoel ;))
    3. zand vinden goudvissen altijd erg fijn, planten kan je beter omringen door wat grove kiezels omdat goudvissen graag in de grond woelen.
Als je iets anders koudwater wilt, dan is dit allemaal heel anders ;)
Beyonce schreef:Welk kan ik het beste nemen?
Weet er iemand misschien een site waar ik mooi ingerichte aquariums kan zien ?
Ik heb in de vissenwinkel kleine kreeften gezien , nog geen 10 cm denk ik. Kan ik zo ene bij mijn vissen zetten of gaat dat dan verkeerd aflopen ?
4 groter is altijd beter, hierboven zie je dat het 3 goudvissen scheelt :mrgreen: en ik kan je vertellen dat zomaar de bak omwisselen niet makkelijk is ;)
5 zo even niet
6 dat hangt grotendeels af van de soort (ook van de vissen). Hadden de kreeften een opvallende kleur? Rood, wit, blauw of oranje bij toeval?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Hulp graag :))

Bericht door Gerard »

voor je goudvissen(kunnen makkelijk de 30-40 cm halen) is groter alleen maar beter, dus als je de mogelijkheid hebt is de 110 beter. daartegen heb je weer wel een stevige pomp nodig.

bijvissen zijn er wel, maar of er aan te komen is, is een tweede. denk dan aan
Pseudorasbora parva,
Aphanius mento (kan er maar 1 van in omdat ze anders mekaar opvreten),
Chlamydogobius eremius (kan maar 1 mannetje van gehouden worden) ,
Elassoma okefenokee,
Etheostoma spectabile.
hou er wel rekening mee dat deze vissen niet vaak in de handel zijn.
zoetwatermossel zou ook nog kunnen.

voor planten is het wel wat makkelijker. denk aan waterpest, anubias nana, lobelia cardinalis, Ophiopogon gigantea (is meer een moerasplant, maar zou kunnen), cacomba, Myriophyllum, Microsorium pteropus.

als bodem kun je inderdaad prima kiezen voor zand. en of dat wit geel of bruin is, is een kwestie van persoonlijke smaak.

een site waar veel aquariums opstaan is er wel, maar er staan erg weinig tot geen koudwateraquaria op.
http://www.einrichtungsbeispiele.de/

een kreeft kan dacht ik niet in koudwater. maar je hebt daar dadelijk je kleine bak voor over, daar kan er best wel 1 in. er van uitgaan dat het de clarkii is.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Hulp graag :))

Bericht door Gerard »

he, er was er 1 mij voor :mrgreen: :mrgreen:
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Beyonce
0-200
0-200
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 nov 2010 22:44
Locatie: Tongeren , Limburg , België

Re: Hulp graag :))

Bericht door Beyonce »

Bedankt voor de snelle reacties al.
Ik denk dat ik dan voor het aquarium van 110 ga gaan. ;)
De drie vissen die ik nu heb zijn sluiervissen. (zwarte telescoop , red cap en nog ene)
Ik denk dat ik er misschien nog een goudvis of sluiervis ga bijzetten dan.
Van plantjes ga ik er verschillende nemen , verschillende soorten.
Ik ga ook voor zand kiezen , weet wel niet of ze het in die winkel hebben. Had het toen niet zien liggen , misschien wat verder zoeken ervoor. En ik heb nog kiezel van de bak die ik nu heb , die zal ik dan rond de planten doen. ;)

I.v.m de kreeft : hij was rood geloof ik , mss oranje. Maar denk eerder rood. Als ik hem ga kopen dan denk ik dat ik hem idd gewoon in de bak ga zetten waar de vissen nu in zitten. Deze komt dan toch vrij. Maar eerst nog wat meer informatie daarover opzoeken enzo.
Misschien een paar garnaaltjes voor bij de vissen , maar dan met genoeg schuilplaatsen anders zijn ze zeker na een week weg . ? :p lol
190 L : 2x Antennebaars , 3x Apistogramma Cacatuoides , 2x Roodneuszalm , 20x Neon Tetra ,2x Colisa Lalia , 1x L-144 , 4x Maanvis

''I am ... Sasha Fierce'' - Beyonce
''Truth is : everybody is going to hurt you. You just gotta find the ones worth suffering for'' - Bob Marley

Gebruikersavatar

roos
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 apr 2010 20:11
Locatie: Zottegem, België

Re: Hulp graag :))

Bericht door roos »

De kreeft kan de vinnen van je sluiers onder handen nemen en garnaaltjes zullen een lekker hapje worden voor je vissen vrees ik

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Beyonce
0-200
0-200
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 nov 2010 22:44
Locatie: Tongeren , Limburg , België

Re: Hulp graag :))

Bericht door Beyonce »

Nog een vraagje :)

Mag je 'schelpenzand' op de bodem van je aquarium doen. Dit is mooi wit zand. De reden dat ik het vraag is omdat het normaal voor in een vogelkooi is denk ik. Ze verkopen het in de vogelafdeling en ik doe het ook op de bodem van mijn vogelkooien , maar zou je schelpenzand ook gewoon in je aquarium kunnen doen ?
190 L : 2x Antennebaars , 3x Apistogramma Cacatuoides , 2x Roodneuszalm , 20x Neon Tetra ,2x Colisa Lalia , 1x L-144 , 4x Maanvis

''I am ... Sasha Fierce'' - Beyonce
''Truth is : everybody is going to hurt you. You just gotta find the ones worth suffering for'' - Bob Marley

Gebruikersavatar

roos
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 apr 2010 20:11
Locatie: Zottegem, België

Re: Hulp graag :))

Bericht door roos »

Ik geloof dat daar scherpe stukjes in zitten en daarmee kunnen je goudvissen zich verwonden, ze grondelen nogal graag in de bodem.

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Hulp graag :))

Bericht door Timothy »

Neem gewoon aquariumgrind. Dit is ook vrij van stoffen etc etc,.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Beyonce
0-200
0-200
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 nov 2010 22:44
Locatie: Tongeren , Limburg , België

Re: Hulp graag :))

Bericht door Beyonce »

Ok , bedankt voor de reacties !

Zodra het aquarium af is zal ik proberen een foto te plaatsen op het forum ;)
190 L : 2x Antennebaars , 3x Apistogramma Cacatuoides , 2x Roodneuszalm , 20x Neon Tetra ,2x Colisa Lalia , 1x L-144 , 4x Maanvis

''I am ... Sasha Fierce'' - Beyonce
''Truth is : everybody is going to hurt you. You just gotta find the ones worth suffering for'' - Bob Marley

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Hulp graag :))

Bericht door Timothy »

Dat is altijd leuk. Veel succes ermee.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Hulp graag :))

Bericht door Laurens »

Ik denk dat die kreeft een Procambarus clarkii "Red" was, of een gewone CPO. In ieder geval niet goed bij sluiers.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”