Black moor met wit stukje aan rand staart

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door stevbouligoldterphil »

Hoi Kees, ik heb de link die jij in je bericht zette bekeken maar de ogen zien er niet zo uit. Wel lijkt Stevie sinds gisteravond opgezwollen en liggen de schubben achter de kieuwen en op de rug een beetje omhoog. Ik dacht meteen een buikwaterzucht en ben naar de winkel gerend om bactopur direct te halen. Het tabletje is nu aan het oplossen in een bakje en daarna gaat het de bak in. Ik hoop dat dit het gaat helpen en dat het niet te laat is voor Stevie.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door Kees »

Als het de echte buikwaterzucht is, dan ziet het niet goed uit.
http://www.hobbyistenkoiforum.nl/gezond ... rzucht.htm
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door stevbouligoldterphil »

Het is denk ik wel echte buikwaterzucht. Stevie is opgezwollen met uitstaande schubben. Hij leeft nog wel en is niet erger opgezwollen maar het is ook niet minder geworden. Hij heeft een privebad van een half uur gehad met bactopur direct en ook in de bak een tablet per 50 liter water. Mijn andere kleine vis begon hem daarna steeds aan te vallen en te achtervolgen dus nu zit hij alleen in een emmer in een klein laagje water. Vanochtend spuugde hij zijn eten uit. De prognose ziet er inderdaad niet goed uit maar ik ga toch door met behandelen al denk ik dat hij het niet gaat redden.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door Kees »

Houd ons op de hoogte graag.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door stevbouligoldterphil »

Ik zal jullie op de hoogte houden. Stevie eet sinds gisteravond weer. Ik denk dat hij even van slag was doordat hij uit de bak is gehaald. Vandaag om 1 uur zit de bactopur direct er 3 dagen in en ga ik een waterwissel doen en daarna denk ik weer een nieuwe tablet oplossen want de buikwaterzucht is er nog steeds. Ik probeer aan Epsom zout (magnesiumsulfaat*7 H2O) te komen maar de apotheken hier zeggen dat ze het niet verkopen. Ik durf nu geen gewoon zeezout te gebruiken, om de zwelling te verminderen, omdat men op internet zegt dat alleen epsom zout geschikt is bij buikwaterzucht omdat bij NaCl de kans bestaat dat het water ipv naar buiten, naar binnen wordt getransporteerd. Ik ken iemand die in een laboratorium werkt (net als ik) dus misschien heeft zijn lab epsom zout. Mijn lab heeft het niet jammer genoeg. Later volgt weer een update!

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door Kevin »

Over dat zout heb ik het volgende kunnen vinden.
"Epsom" is een merknaam welke in amerika wordt gehanteerd, de engelse noemen het "bittersalt" maar het is gewoon zuiver magnesiumsulfaat. Het wordt ook gebruikt voor floating therapie bij een welness center.
Misschien kun je hier mee in de lab voorraad.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door stevbouligoldterphil »

Heey,bedankt voor het opzoeken van de naamgeving. Ik heb hetzelfde gedaan en kwam ook uit bij magnesiumsulfaat want wij kennen het niet onder de naam epsom zout. Jammer genoeg hebben wij dat niet in het lab en dus ook de apotheken hier niet. Misschien omdat het erg laxerend werkt. Raar dat ze dan wel allemaal carcinogene troep verkopen maar ja anders kunnen we de visjes ook niet beter maken natuurlijk als dat ook niet verkocht mocht worden.

Een update over Stevie:
Hij leeft nog steeds. Ben vorige week met hem naar de dierenwinkel geweest (toch maar weer). De man daar zei dat hij het geen echte buikwaterzucht vindt omdat Stevie niet heel erg is opgezwollen. Eigenlijk vond hij Stevie helemaal niet opgezwollen maar dat hij alleen opstaande schubben heeft. Hij zei ''met buikwaterzucht is de vis heel dik en tolt de vis rond. Jouw vis heeft een schimmelinfectie van de huid waardoor de schubben uitstaan''. Hij heeft me goldoomed meegegeven. Ik had ook de bactopur direct tabletten meegenomen wantdie kende hij niet. Hij zei ''je kan ook eerst nog een keer bactopur doen en daarna goldoomed''. Persoonlijk denk ik dat Stevie in ieder geval een bacteriele aandoening heeft, of het nou intern/extern of allebei is.Ik zie namelijk helemaal geen pluisjes op hem en ook de gezwollen ogen lijkt voor mij meer bacterieel. Ik heb Stevie dus een andere kuur bactopur direct gegeven waarvan vandaag de laatste dag is. Er zitten steeds pluisjes (als een spinnenrag) in het water dat van Stevie afkomt. Het lijkt wel slijm van zijn huid. Hij is ook nog steeds een dennenappel al lijkt het nu wel iets minder te zijn. Hij eet trouwens nu weer niet. Ik hoop dat hij snel weer gaat eten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door stevbouligoldterphil »

Nog ff een update. Het gaat helemaal niet meer goed met Stevie. Ik denk dat hij vandaag of morgen overlijdt.
Hij zit, op zijn staart, levenloos op de bodem of laat zich meenemen door het water als ik het water ververs om vervolgens weer op de bodem of tegen de zijkant van de emmer aan te kruipen. Hij zwemt niet meer en ligt een beetje scheef en ademt zwaar. Ook eet hij al twee dagen niet meer. Zijn ene oog is bijna weer helemaal zwart (het andere nog wel wit maar minder) en de opstaande schubben liggen weer platter tegen het lichaam aan. Het leek dus even goed te gaan alleen beweegt hij dus bijna niet meer. Het einde komt er aan. Ik vind het erg jammer en ben verdrietig erom maar gelukkig kan ik wel stellen dat ik zowat al het mogelijke heb gedaan om Stevie te redden en hem niet gewoon maar heb doodgemaakt omdat hij ziek was. Dat maakt het toch wat beter en ik hoop dat zijn pijn snel over is. Ook al is het 'maar' een vis zoals velen dan denken. Ik wil de jullie erg bedanken voor de steun en advies. Als Stevie is overleden zal ik dat hier opschrijven en dan kan het onderwerp dicht lijkt me.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door Kees »

Dat klinkt inderdaad wel heel erg slecht.
Zeker als hij nu ook niet meer wilt eten.
Ik zou het niet te lang laten duren in ieder geval.
Sterkte.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door stevbouligoldterphil »

Stevie is vorige week jammer genoeg gestorven :cry: . We hebben hem begraven in een nabijgelegen park. Nu nog 2 van de 5 goudvissen. Ik hoop dat deze het overleven en heel lang nog leven en dat de tegenslagen nu achter de rug zijn. Over een paar weken gaan we een groter aquarium halen, waarschijnlijk een rio 240 of iets dergelijks.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen. Het maakt het toch wat makkelijker dat er een forum is waar je met problemen heen kan gaan :) .

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door Kees »

Das toch jammer van Stevie, maar een (schamele) troost, je heb er naar mijn mening alles aan gedaan wat mogelijk was.
Succes dadelijk met je nieuwe aquarium.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Black moor met wit stukje aan rand staart

Bericht door Kevin »

Erg sneu, maar helaas gebeuren dit soort dingen wel vaker. Een rio 240 bied wel veel meer mogelijkheden, ook zijn de waterwaardes makkelijker stabiel te houden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”