paringsgedrag of pesten?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sidvisjes
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2008 09:59

paringsgedrag of pesten?

Bericht door sidvisjes »

Ik hoop dat iemand zo vlak voor kerst nog even dit forum op gaat. Ik heb 2 goudvissen en 2 sluierstaarten. Vanwege een verhuizing zaten ze een week gedwongen in een kleinere bak (50 L). Eenmaal terug in het aquarium (350 L) is de grootste goudvis de grootste zwarte sluierstaart aan het lastig vallen. Mijn zwarte sluierstaart ziet werkelijke alle hoeken van het aquarium. Mijn grote goudvis hapt niet naar hem maar zwemt de hele tijd naast hem. Ik zat te denken aan paringsgedrag maar... een goudvis en een zwarte sluierstaart, kan dat wel? Ik wil het graag snel weten, want als het pestgedrag is dan houdt mijn sluiervis het niet lang vol. Ik heb deze visjes gekregen van iemand, dus ik weet niet hoe oud ze zijn. Ik heb ze bijna een jaar en ze hebben elkaar nog nooit lastig gevallen. Wat denken jullie?

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: paringsgedrag of pesten?

Bericht door Kevin »

Heb je ze allemaal tegelijk terug gezet, of in welke volgorde precies?

Het kan zijn dat ze even aan het uitmaken zijn wie de baas wordt, het tijdelijk (2/3 dgn) apart zetten van de goudvis kan misschien helpen om eerst de andere vissen rust te geven. Later de vis terug zetten brengt hem misschien in verlegging en daarom wat rustiger tegen de vissen die er al in zaten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Gast

Bericht door Gast »

hoe zit het met de warmte ?

het natuurlijke gedrag van een goudvis is dat als de temperatuur omhoog gaat ze in de stemming komen.
Net als in de natuur.. wordt het lente en warmer dan begint het paai seizoen.

Als je ze vanuit de kleinere bak met koeler water hebt over gezet in een bak met warmer water kan dat best.

Gebruikersavatar

jean-paul
200-400
200-400
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 okt 2007 16:25

Re:

Bericht door jean-paul »

doemijdiema schreef:hoe zit het met de warmte ?

het natuurlijke gedrag van een goudvis is dat als de temperatuur omhoog gaat ze in de stemming komen.
Net als in de natuur.. wordt het lente en warmer dan begint het paai seizoen.

Als je ze vanuit de kleinere bak met koeler water hebt over gezet in een bak met warmer water kan dat best.
Lijkt mij inderdaad de meest plausibele uitleg.
Groetjes, Jean-Paul

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sidvisjes
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2008 09:59

Re: paringsgedrag of pesten?

Bericht door sidvisjes »

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk achteraf dat men onderling weer moest bepalen wie de baas was. De goudvis was als eerste in de bak, maar binnen een minuut was iedereen over. Temperatuur was een goede uitleg geweest, maar ik heb nog een dag gewacht om de temperatuur ongeveer hetzelfde te krijgen (om zoveel mogelijk stress te voorkomen). Na twee dagen -mijn zwarte sluier schuilend in een grote plant- was alles weer rustig.
grts. Petra

Gebruikersavatar

Campion
200-400
200-400
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 nov 2007 17:21
Locatie: Heiloo

Bericht door Campion »

ff offtopic: geinige naam sidvisjes ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
sidvisjes
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2008 09:59

Re: paringsgedrag of pesten?

Bericht door sidvisjes »

vond hem ook wel goed gevonden...ook effe off topic

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”