Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateroppervlak

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
esthernutbey

Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateroppervlak

Bericht door esthernutbey »

Hallo, ik heb een juwel 300 met sluierstaarten erin, nu zijn er een aantal die altijd bovenaan het wateroppervlak zitten.Ik heb een grote bruissteen en ververs ieder maand 1/3 van het water.Ik begrijp niet waarom ze dit doen.Ik heb speciaal voer van Hikari wat snel zinkt dus kunnen ze ook geen lucht happen.Ze doen het niet allemaal maar een paar hangen altijd boven in het aquarium.Ik had ook leeuwenkoppen erin, maar die gingen daardoor omdat ze altijd daar boven zaten naar enkele weken dood.En de vissen die er nu in zitten zitten er al een jaar in.Ik begrijp er niets van waarom ze dat doen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Goudvissen zijn best wel grote vervuilers vindt je 1 x in de maand 1/3 verversen niet een beetje weinig

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gast

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateroppervlak

Bericht door Gast »

Je verhaal is mij niet helemaal duidelijk, happen ze ook naar lucht ?

Het zou in geval van zuurstof tekort aan het No2(nitriet) gehalte kunnen liggen en dan moet je wat vaker water verversen. Gebruik je een externe of interne filter ?

Ik zou nu absoluut geen Easycarbo toevoegen om van je algen af te komen wat in je andere topic werd voorgesteld.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateroppervlak

Bericht door Herman »

De gewone normale goudvisjes, (Carassius auratus auratus) waaronder ook de vele kweekvormen met o.a. de sluierstaartjes, behoeven extreem vers gezond zuurstofrijk water.
Laatst gewijzigd door Herman op 18 okt 2008 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Bericht door Biancab »

Voor de goudvissen is geen termostaat nodig..want 18 graden wordt in de huiskamer niet eens behaald, mensen schroefen de warmte meestal op naar 20 graden swinters dus is het water ook ongeveer van die temperatuur, dat het snachts afkoelt is hier niet erg..

ik zou 1 x in de week wat water verversen dit hoeft natuurlijk geen 1/3 te zijn maar net aan 1/4 is meer dan genoeg, en idd gewoon koud water toevoegen..

in je verhaaltje had je het over een bruissteen bedoel je zo'n steen die op de bodem ligt of echt 1 die aangesloten is op een lucht pomp???
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
esthernutbey

Re:

Bericht door esthernutbey »

Hallo, ik heb zo een steen die aangesloten is op een luchtpomp de steen is ongeveer 20 cm lang.



Biancab schreef:Voor de goudvissen is geen termostaat nodig..want 18 graden wordt in de huiskamer niet eens behaald, mensen schroefen de warmte meestal op naar 20 graden swinters dus is het water ook ongeveer van die temperatuur, dat het snachts afkoelt is hier niet erg..

ik zou 1 x in de week wat water verversen dit hoeft natuurlijk geen 1/3 te zijn maar net aan 1/4 is meer dan genoeg, en idd gewoon koud water toevoegen..

in je verhaaltje had je het over een bruissteen bedoel je zo'n steen die op de bodem ligt of echt 1 die aangesloten is op een lucht pomp???

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
esthernutbey

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateropper

Bericht door esthernutbey »

Hallo, ik gebruik een interne filter, nee ze happen niet naar lucht maar hangen daar maar bovenin, maar zodra ik ze voer gaan ze wel naar beneden om te eten.Misschien is het wel zuurstof gebrek, maar dan moeten ze toch allemaal bovenin hangen?



doemijdiema schreef:Je verhaal is mij niet helemaal duidelijk, happen ze ook naar lucht ?

Het zou in geval van zuurstof tekort aan het No2(nitriet) gehalte kunnen liggen en dan moet je wat vaker water verversen. Gebruik je een externe of interne filter ?

Ik zou nu absoluut geen Easycarbo toevoegen om van je algen af te komen wat in je andere topic werd voorgesteld.

Gebruikersavatar

Airwin
200-400
200-400
Berichten: 336
Lid geworden op: 28 mei 2008 11:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Airwin »

Niet dat dit de oorzaak hoeft te zijn maar is het niet zo dat er lucht in de darmen kan komen dat ze daarom naar boven gaan?
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
esthernutbey

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateropper

Bericht door esthernutbey »

Hallo bedankt voor je reactie, maar ik begrijp een ding niet ik moet toch wel warm water erbij doen anders kom ik nooit op de temperatuur van 24 graden.En alle planten doen het goed in het aquarium.Ik heb juist ook planten erin die echt helder water moeten hebben anders gaan ze dood.Zelfs die doen het goed.Zijn van die lange bladeren en komt dan zo een stengel met een bloem aan.
En ook als ik het water heb ververst(1/3) doen de vissen het nog dat boven zwemmen.Bij mij gaan ook altijd die telescoop vissen(zwarte) dood weet ook niet wat het is.

Herman schreef:
esthernutbey schreef:Hallo, ik heb een juwel 300 met sluierstaarten erin, nu zijn er een aantal die altijd bovenaan het wateroppervlak zitten.Ik heb een grote bruissteen en ververs ieder maand 1/3 van het water.Ik begrijp niet waarom ze dit doen.Ik heb speciaal voer van Hikari wat snel zinkt dus kunnen ze ook geen lucht happen.Ze doen het niet allemaal maar een paar hangen altijd boven in het aquarium.Ik had ook leeuwenkoppen erin, maar die gingen daardoor omdat ze altijd daar boven zaten naar enkele weken dood.En de vissen die er nu in zitten zitten er al een jaar in.Ik begrijp er niets van waarom ze dat doen.

De gewone normale goudvisjes, (Carassius auratus auratus) waaronder ook de vele kweekvormen met o.a. de sluierstaartjes, behoeven extreem vers gezond zuurstofrijk water.
Frequente waterverversing is daarom een pure noodzaak, wil men ze langere tijd in vorm houden.
Ondanks dat de sluierstaartjes en verwanten koudwatervissen zijn, worden ze op een hogere temperatuur gekweekt en gehouden.
Het begrip koudwatervissen, wil niet bij goudvissen en hun verwanten expliciet zeggen dat ze in koud water moeten worden gehouden.
Het begrip koudwater is overigens erg ruim, wat voor de een al koud is kan voor de ander al te koud zijn. :D
Goudvissen, hebben in tegenstelling tot tropische vissen, een hogere temperatuur tolerantie wat inhoud dat ze vanaf 4 graden tot wel 28 graden gehouden kunnen worden. (ik wil wel benadrukken dat deze temperatuur tolerantie wel met inachtname van voorzichtig aanpassen daarvan moet geschieden)

Het is vaak verstandiger om de temperatuur wat omhoog te schroeven zo rond de 18 graden, zodat ze wat levendiger zijn.
Bijkomend voordeel is, mochten ze eens medicatie nodig hebben dat men op die temperatuur medicijn kan toedienen.
Bij lagere temperaturen zijn medicatie's soms uit den boze en zijn vaak niet effectief.
Maar pas op wanneer het water op een hogere temperatuur komt (en in de zomer is dat zeker) bevat het water minder zuurstof.
Ook een hele grote fout die mensen maken met het verzorgen van goudvissen (sluierstaarten) is dat men bij het waterverversen de warme kraan open draait om het water te mengen met koud water. Maar juist dan voegt men door dat hete water ( een te laag volume zuurstof) toe aan het water. Vertrek altijd vanuit koud water, zonder de geyser warmwaterkraan open te draaien.
En nog een tip ververs NOOIT al het water ineens.
Succes met de verzorging van deze wel heel schitterende beestjes.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateroppervlak

Bericht door Herman »

Nee maar naar 24 graden verwarmen hoeft ook niet
Laatst gewijzigd door Herman op 18 okt 2008 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
esthernutbey

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateropper

Bericht door esthernutbey »

Ik begrijp dan dat jij zelf ook sluierstaarten hebt? ja ik vind dit gewoon mooie vissen, ik heb ook nog een vijver van 2500 liter met verschillende soorten goudvissen en shubinkins erin,maar natuurlijk geen sluierstaarten.Sommige mensen zeggen dat ik gek ben om in zo een aquarium sluierstaarten te houden,ik ben dus ook begonnen met een 60 liter aquarium, toen een juwel lido 100 liter en nu heb ik een juwel 300 liter.Ja je wilt steeds grote hihihi.Wat voor een aquarium heb jij voor de sluierstaarten?
Nou ik heb er ook nog 6 corrydorassen inzitten, vandaar ook de temperatuur, vind ik ook leuke visjes en gaat heel goed samen.en een koppel ancistrussen heb ik ook nog.Maar volgens mij hebben die wel een temperatuur nodig van 24 graden.
Gister heb ik 1/3 verschoont van het water, zal nu elke week 1/4 eruit halen en hopen dat het goed blijft gaan.En ja ik heb er planten in zitten omdat ik het mooier vind, zit javavaren in, wat op dat kienhout zit, eten ze ook niet van en groeit als kool.Zit zelfs een voedingsbodem in.Ik heb verschillende sluierstaarten, de gewone, buffelrug,telescoop,parelschub,leeuwenkop,en de ryunkin, ja vind dat gewoon mooie vissen.
En ik geef ze dat voer van Hikari, wat erg snel zinkt.Speciaal voor de sluierstaarten.Voer ze 1x per dag.





Herman schreef:
esthernutbey schreef:Hallo bedankt voor je reactie, maar ik begrijp een ding niet ik moet toch wel warm water erbij doen anders kom ik nooit op de temperatuur van 24 graden.En alle planten doen het goed in het aquarium.Ik heb juist ook planten erin die echt helder water moeten hebben anders gaan ze dood.Zelfs die doen het goed.Zijn van die lange bladeren en komt dan zo een stengel met een bloem aan.
En ook als ik het water heb ververst(1/3) doen de vissen het nog dat boven zwemmen.Bij mij gaan ook altijd die telescoop vissen(zwarte) dood weet ook niet wat het is.
Hoi Esther
Nee maar naar 24 graden verwarmen hoeft ook niet, (heb ik ook niet geschreven) :?
Het is natuurlijk vanaf hier niet te zien wat er nog aan kan schorten, ik kan alleen maar zeggen dat het bij mij gewoon altijd goed gaat, als ik het op die manier doe zoals ik heb geschreven.
Neemt niet weg dat de plantjes het wel goed doen, en je nu misschien toch meer elke week gaat verversen, en het zinkend voer geeft.
Als er een bloem ontstaat aan een waterplant, moet je de gehele stengel met bloem verwijderen, want elke bloeiwijze onderbreekt/remt de verdere groei van een plant.

Gebruikersavatar

inadepina
200-400
200-400
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2008 11:28

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateroppervlak

Bericht door inadepina »

Ik ben een leek op het gebied van koudwatervissen, maar hebben die echt 24 graden nodig en zou het daaraan kunnen liggen dat ze het niet zo lekker doen? Dat ze te warm zitten?
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateroppervlak

Bericht door Herman »

Nee koudwatervissen hebben geen 24 graden nodig, een betere temperatuur is rond de 18 a 20 graden.
Laatst gewijzigd door Herman op 10 okt 2008 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateroppervlak

Bericht door Herman »

Esther
Laat ik het zo bescheiden zeggen ik houd zelf exclusieve sluierstaarten, en verzorg mede o.a. ook koudwatervissen vanaf een grondeltje tot aan steuren toe.
Zie verder het berichtje aan Ina hierboven.
Laatst gewijzigd door Herman op 18 okt 2008 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
esthernutbey

Re: Sluierstaart goudvissen zitten altijd bij het wateropper

Bericht door esthernutbey »

Toch wil ik dit nog even zeggen, de meeste hebben het over de temperatuur van 24 graden, maar ik had hiervoor een juwel lido en daar had ik de temperatuur op constant 20 graden staan,met alleen sluierstaarten, maar toen deden de vissen het ook dat boven in de bak hangen.Dus ik weet niet of het nu aan de temperatuur ligt of aan iets anders.En 20 graden moet toch wel goed zijn dat is de kamertemperatuur meestal.




Herman schreef:
esthernutbey schreef:Ik begrijp dan dat jij zelf ook sluierstaarten hebt? ja ik vind dit gewoon mooie vissen, ik heb ook nog een vijver van 2500 liter met verschillende soorten goudvissen en shubinkins erin,maar natuurlijk geen sluierstaarten.Sommige mensen zeggen dat ik gek ben om in zo een aquarium sluierstaarten te houden,ik ben dus ook begonnen met een 60 liter aquarium, toen een juwel lido 100 liter en nu heb ik een juwel 300 liter.Ja je wilt steeds grote hihihi.Wat voor een aquarium heb jij voor de sluierstaarten?
Nou ik heb er ook nog 6 corrydorassen inzitten, vandaar ook de temperatuur, vind ik ook leuke visjes en gaat heel goed samen.en een koppel ancistrussen heb ik ook nog.Maar volgens mij hebben die wel een temperatuur nodig van 24 graden.
Gister heb ik 1/3 verschoont van het water, zal nu elke week 1/4 eruit halen en hopen dat het goed blijft gaan.En ja ik heb er planten in zitten omdat ik het mooier vind, zit javavaren in, wat op dat kienhout zit, eten ze ook niet van en groeit als kool.Zit zelfs een voedingsbodem in.Ik heb verschillende sluierstaarten, de gewone, buffelrug,telescoop,parelschub,leeuwenkop,en de ryunkin, ja vind dat gewoon mooie vissen.
En ik geef ze dat voer van Hikari, wat erg snel zinkt.Speciaal voor de sluierstaarten.Voer ze 1x per dag.
Esther
Laat ik het zo bescheiden zeggen ik houd zelf exclusieve sluierstaarten, en verzorg mede o.a. ook koudwatervissen vanaf een grondeltje tot aan steuren toe.
Zie verder het berichtje aan Ina hierboven.

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”