goudvissen zitten veel op de bodem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
isatje
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2008 14:24

goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door isatje »

HALLOKES
sedert een drietal weken zijn mijn goudvissen, respectievelijk 3 jaar en 5 jaar, verhuisd van hun klein bokaaltje naar een groot aquarium met zuurstofpomp en filter ed. De eerste dagen voelden ze zich daar super! Woensdag hebben zij een nieuwe bewoner erbij gekregen, een schubinkin, waar ze het op het eerste zicht goed mee kunnen vinden! Ze hebben er ook een 2 tal plantjes bij gekregen en een sierbrugje. Nu heb ik de indruk dat ze de laatste 2 a 3 dagen heel graag onder de zwarte bak van de filter doorbrengen. De ph en nitrietwaarde is volledig in orde volgens de controle, ze eten nog steeds goed maar zitten heel veel op dat vertrouwde plekje. Heeft iemand raad ermee?

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door Herman »

Het is altijd lastig aan de hand van deze gegevens een advies of raad te geven.
Dat ze verhuisd zijn naar een groter onderkomen is natuurlijk al veel beter voor de goudvissen.
Een luchtpompje is zeker goed voor wat extra waterbeweging, maar zuurstof geven doet het pompje dus beslist niet.
Dat er een nieuwe goudvis (shubunkin) is bij geplaatst, zal niet het probleem veroorzaken denk ik?
Ik weet niet hoe groot hun nieuwe onderkomen is, en wat de waterwaarden zijn en/of het een pas nieuw ingericht aquarium is.
Kun je wat meer informatie daarover geven? :) En hoe groot zijn de goudvissen nu?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
isatje
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2008 14:24

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door isatje »

wel de grootte is 100 op 40 op 50
er zit dus een luchtpompje plus zuurstofpompje in
Gisteren hebben we de waterwaarden getest en de nitriet was 0.33 dus die was volgens mijn gegevens goed
De rest maakt eigenlijk niet zo veel uit voor koudwatervissen volgens de kweker dus
Maar ik moet wel zeggen dat ze vandaag dus wel in hun element zijn en vollop zwemmen alledrie, dus mss is het wel zo dat ze nu ze groter zitten, ze eindelijk wat meer speeltijd en rusttijd inlassen.
Eten doen ze dus wel goed en ik voed ze eigenlijk maar om de 2 dagen met hetzelfde voedsel dat ze ervoor hebben, behalve dat ze dus wel 2 waterplantjes bij hebben sedert verleden week ook
De aquarium was een tweedehands en we hebben hem dus eerst een aantal dagen laten draaien zonder vissen. De temperatuur bedraagt rond de 20 graden volgens ons, omdat het in huis ongeveer ook zo warm is, maar de vissen waren die temperatuur gewoon

Gebruikersavatar

jari4now

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door jari4now »

isatje schreef:wel de grootte is 100 op 40 op 50

Gisteren hebben we de waterwaarden getest en de nitriet was 0.33 dus die was volgens mijn gegevens goed
Beste Isatje....als je niet de nitraat maar ook echt de nitriet bedoeld....is het niet goed.....dit hoort 0 te zijn, zelfs een waarde van 0.33 lijkt me dan niet goed.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door Herman »

Dat andere (zuurstofpompje) wat bedoel je daar mee, waarschijnlijk bedoel je een oppervlaktebewegings/waterverplaatsingspomp?
Jari gaf al aan dat de nitrietwaarde (No2) eigenlijk 0 behoort te zijn. :D
Je mag best wat meerdere plantjes plaatsen hoor, dat is alleen maar goed voor de vissen, het staat ook wat voller in het aquarium.
Het zou zeker de vissen ten goede komen, maar de ruimte hebben ze nu zeker, dat heb je goed gedaan.
Temperatuur is ook goed, omdat koudwatervissen meer temperatuurstolerantie kunnen hebben, mits wel langzaam naar boven of naar beneden aangepast.
:duim:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
isatje
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2008 14:24

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door isatje »

wel ik heb de test gedaan met zo een 2 flesjes van tetra nr 1 en nr 2 daar moest ik dus eerst in het metertje 5ml aquariumwater doen, dan 7 druppels nr 1 erin en schudden, dan 7 druppels nr 2 erin en schudden en dan 2 tot 5 minuutjes wachten
het resultaat moest ik maal ik denk 3.3 doen en dan moest het onder 0.5 zijn en dat was het dus
Vandaag hebben ze dus wel van ganse dag niet gerust enkel mooi rondgezwommen, mss is het dus wel normaal
we willen ook niet de aquarium overvol doen met vissen en planten want anders komt dat veel te dicht bevolkt maar mss komt er met tijd wel nog iets bij
Het zuurstofpompje is wel degelijk een zuurstofpomp, dat is zeker en niet gewoon een versiering die erin staat

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door Kevin »

Klinkt als een nitraat test, weet je zeker dat we daar niet mee de fout ingaan? Ik zou indergeval maar is verversen 25%.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

jari4now

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door jari4now »

Kevin...ik sta achter jou advies...maar is dan 25% niet weinig??? en op zoek naar de oorzaak....(meer planten erin kan een oplossing zijn)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door Kevin »

Als het echt nitriet is mag het wel meer zijn dan 25%, maar dat is nog niet helemaal zeker. Als het zeker is dat er een te hoog nitriet is mag er wel meer ververst worden, maar dat moeten we dan wel zeker weten.

Isa hoeveel liter is dat aquairum? en hoeveel en welke vissen zitten erin.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
isatje
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mei 2008 14:24

Re: goudvissen zitten veel op de bodem

Bericht door isatje »

er zitten 3 vissen in, en het is ongeveer 120 liter water
Volgens de bijsluiter op het doosje is alles in orde met het water en ik moet zeggen voorlopig zwemmen ze weer normaal
vissen zijn, 2 goudvissen en 1 schubunkin die nog klein is

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”