Help!!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
VisenSlak2016
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 09:06

Help!!!!

Bericht door VisenSlak2016 »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds twee maanden 1 sluierstaart en twee appelslakken. Het valt nogal tegen om beide tegelijk tevreden te stellen. Ik als complete dombo op dit gebied word gek van alle verschillende adviezen bij de winkel. Achteraf heb ik daar bijna mijn sluierstaart vis mee vermoord en mijn twee appelslakken. Zo zielig. Al met al nu weer allerlei dingen aan de hand en zoek ik dus veeeeeel tips!

Dus ben erg benieuwd!

Groeten!

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Help!!!!

Bericht door Hartenheer »

VisenSlak2016 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb sinds twee maanden 1 sluierstaart en twee appelslakken. Het valt nogal tegen om beide tegelijk tevreden te stellen. Ik als complete dombo op dit gebied word gek van alle verschillende adviezen bij de winkel. Achteraf heb ik daar bijna mijn sluierstaart vis mee vermoord en mijn twee appelslakken. Zo zielig. Al met al nu weer allerlei dingen aan de hand en zoek ik dus veeeeeel tips!

Dus ben erg benieuwd!

Groeten!
Dit is een topic om voor te stellen :mrgreen:
Als je met de sluierstaart een goudvis bedoeld dan Is dit ook een vreemde combinatie.
Appelslakken houden van warmer water.
Zou het zelfde zijn als je een giraffe op de zuidpool gaat houden.

Mocht het een goudvis zijn, die horen niet in een aquarium. Of het aquarium moet gigantisch groot zijn.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help!!!!

Bericht door amber98 »

Goudvissen horen inderdaad in een heel groot aquarium en ze worden eenzaam als ze alleen zitten. Hoe groot is het aquarium, heb je echte planten, doe je waterwissels uitvoeren, heb je een goed filter?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
VisenSlak2016
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 09:06

Re: Help!!!!

Bericht door VisenSlak2016 »

Hallo allemaal, het is een sluiertaart. Die kon prima in zijn eentje zeiden ze bij je weetweltuin...
Al met al ook twee appelslakken erbij. Mijn sluierstaart, Stevie Wonder genoemd na een paar dagen omdat hij ook zo heen en weer gaat als ie me ziet...hij is nogal tam en houdt van eten...is voor mij erg lief maar een kleine terrorist voor de appelslakken. Hij valt ze aan en gooit ze omver. Daarnaast is het zo'n vreetzak dat ik me zorgen maakte om de appeslakken, of ze naast de algen wel voldoende te eten kregen. Afijn, jeweetweltuin zei gooi een tablet erin drie keer per week een halfje. Een voedingstablet. Nou, jullie raden al wie dat opat zodra het uit elkaar viel. Het kleine aquarium, zo'n startset voor beginners met een filter erin en lamp is maar 20 liter. Stevie kreeg een grote opgeblazen buik en kon amper boven blijven. Daarnaast een witte sliert poep. Dus ik dacht aan wormen of las iets over buikwaterzucht. Zout erin riepen ze. Dus ik deed dat braaf. En later esha2000. Al met al Stevie Wonder nog zieker en de appelslakken nu volgens mij aan het lijden omdat het de kalk heeft afgebroken. Ze krijgen witte plekken en al een klein gaatje bij de punt. Op advies van iemand vh vissenasiel, de bak gespoeld en appelslakken apart. De appelslakken vonden het daar ook niet fijn. Bewogen helemaal niet meer. Te koud gokte ik. Dus terug bij Stevie Wonder. Ik had nog wat calcium carbonaat gedaan in de bak vd appelslakken, maar later las ik dat er een bepaalde zuurgraad moet zijn om deze stof uberhaupt opneembaar te laten zijn. Min of meer levert het hele gedoe meer stress op dan plezier en ik heb twee partijen met belangen die onverenigbaar lijken. Vis moet minder eten,,slakken meer, slakken hebben kalk nodig, vis meer zachter water. Nou...en dan als leek. Joepieieie. Ik vind het maar sneu. Iemand nog interesse misschien in het adopteren van twee armzielige appelslakkken? Ik kan en wil geen tweede aquarium met e.e.a erbij kopen. Wel kan ik voor als het kouder wordt nog een verwambuisje kopen. Dat lukt nog wel. Of de gouden tip????

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
VisenSlak2016
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 09:06

Re: Help!!!!

Bericht door VisenSlak2016 »

En ohja, mn topic had een verkeerde naam vorige keer. Daarmoest dan boven, Hallo....
Hahaha.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
VisenSlak2016
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 09:06

Re: Help!!!!

Bericht door VisenSlak2016 »

En nog een rare vraag. Zou je niet iets kunnen smeren op het huisje van een appelslak waardoor het kapotte stukje dicht gaat. Zoiets zou toch moeten kunnen bestaan. Ik heb toch ook wel ees gezien dat een schild van schildpad gerepareerd werd bv. Misschien moet ik cement mixen of alabastine kopen..hihihiiii. Maar zonder gekheid, anno 2016...? Wie weet. Misschien nu wel een gat in de appelslakkenmarkt ontdekt? En, kan ik algen voorzichtig afpoetsen vh huisje? Een beetje kan geen kwaad begreep ik...maar t worden er m.i. wat veel.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help!!!!

Bericht door amber98 »

Een sluierstaart heeft een aquarium van minimaal 120cm nodig met 50L (liefst meer) per vis. Het is dus slimmer om iemand te zoeken met een vijver of ervaring met sluiers en een groot genoeg aquarium. Dan kun je de appelslakken wel houden in dat kleine bakje. ;) Ik deze bak zal het niet lang duren voordat de sluier overlijd. Waarschijnlijk denk ie dat de slakken eetbaar zijn. Af en toe een tablet heeft hij niet genoeg aan. Ik voer mijn sluier nu 4x per dag. Dat zorgt voor veel vervuiling, die in een klein aqaurium dodelijk word voor je sluier. Bovendien zal hij gaan vergroeien. De buiten kant groeit niet, maar de organen van goudvissen groeien altijd door, tot ze beknel raken en dood gaan

Volgens mij kun je de schelp plakken. Hoe precies weet ik niet, maar er zal vast wat over te vinden zijn.

Winkels weten helaas niet vaak waar ze het over hebben of liegen expres.

De titel van het onderwerp kun je aan passen door het eerste bericht te bewerken en de titel te veranderen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
VisenSlak2016
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 09:06

Re: Help!!!!

Bericht door VisenSlak2016 »

Hi Amber, ja dat gevoel heb ik ook over de winkels. Het interesseert ze niets. Grrrrr. Ja, inkomen wel. Maargoed, het is dus gewoon zo. Overigens, mijn vis eet ook dagelijks zinkende korrels. Twee keer per dag. Tis een vraatzuchtig beestje. Hij lijkt op mij. Hihihi. Dat tablet was aanvulling voor die slakken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help!!!!

Bericht door amber98 »

Dat helpt inderdaad niet echt, aangezien goudvissen de hele dag door kunnen eten. Ze hebben ook wel veel voedsel nodig aangezien ze zeker de 30cm horen te halen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Help!!!!

Bericht door stylz »

Helaas komen we regelmatig dit soort vragen van goed bedoelende mensen tegen, de handel blijft goudvissen in kommen verkopen.
of collega's geven ze als cadeau, dat gaat wel als je een kom geeft, maar een aquarium van tenminste 250 liter en een sterk filter is wat de vissen eigenlijk nodig hebben is een te grote investering.
De handel zou dan stukken minder vissen verkopen.

http://www.vissenbescherming.nl/?page_id=733

http://goudvissenverzorgen.nl/goudvissen-en-leeftijd/

in een kom gehouden worden de vissen maximaal een paar jaar oud, ze sterven door vergoeiingen, komt niet in de buurt van de 40 jaar die ze kunnen halen.

Ben al blij dat je hulp zoekt bij het houden van je goudvis :vis:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
VisenSlak2016
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 09:06

Re: Help!!!!

Bericht door VisenSlak2016 »

Tis zo'n aquarium van 20 liter met filter /pompje erin en licht. Maargoed, toch te klein dus begrijp ik. Beter een robofish kunnen nemen. Die groeit niet uit zijn "kom" . Grapje hoor trouwnes. Maar lullig is het allemaal wel.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Help!!!!

Bericht door stylz »

VisenSlak2016 schreef:Tis zo'n aquarium van 20 liter met filter /pompje erin en licht. Maargoed, toch te klein dus begrijp ik. Beter een robofish kunnen nemen. Die groeit niet uit zijn "kom" . Grapje hoor trouwnes. Maar lullig is het allemaal wel.
Ja is vervelend, je wordt er als goedbedoelende liefhebber ingeluisd. 20 liter is echt veel te klein.

Goed om eens naar dit filmpje te kijken.

:vis: http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 31-10-2013

goed voor een miljoenen omzet de goudvis, omdat ze gemiddeld veel te klein gehouden worden heeft de goudvis een kort leven, voor de handel prima, zo verkoop je er jaarlijks bergen, als ze 35 jaar mee gaan gaat dat zwaar ten koste van de omzet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”