Het verhaal van Wally

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
baaswally
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2016 22:12

Het verhaal van Wally

Bericht door baaswally »

Beste Aquarianen,

Mijn naam is Baaswally, Baas van Wally: mijn Fantail Goudvis. Aangenaam. Ik heb veel vragen, vragen waar jullie zeker antwoord op weten, maar ik niet. Ik ben namelijk nog niet zo'n goede baas voor Wally geweest, maar wel één die enorm zijn best doet. Mijn vragen maak ik middels onderstaande verhaal duidelijk, maar voor degenen met minder geduld, zal ik de vragen hieronder kort en bondig stellen. Toelichting vind je in het verhaal, ik ben niet zo kort van stof is mij wel eens duidelijk gemaakt. En oh ja, ik vraag alles... Sommige vragen zijn bijna te gênant om te stellen, maar ik wil het graag goed doen.

Minder belangrijke vragen
1. Happen goudvissen naar adem aan het wateroppervlak bij te weinig zuurstof in het water?
2. Hebben jullie enig idee wat deze witte bult (geweest) kan zijn?

Hele belangrijke vragen
3. Het slangetje uit de zuurstofpomp/-filter maakt best wel wat herrie, kan dat verholpen worden?
4. Wally gooit stenen tegen de ruit door ze op te eten en uit te spugen. Is dat een signaal voor iets?
5. Ik heb nu enkel grind op de bodem liggen en heb nu last van bruine alg: hoe verhelp ik dat permanent? Plantjes las ik, maar moet ik daarvoor een hele voedingsbodem aanleggen?
6. Wally is wat alleen in dat grote aquarium, zou ik er een andere Fantail bij kunnen zetten zonder dat Wally woest wordt en 'm iets aandoet?

Ruim een jaar geleden trok Wally in bij mij en mijn partner. Mijn partner kreeg Wally cadeau, maar zag het eigenlijk allemaal niet zo zitten. Het kwam dus eigenlijk op mij aan. Ik heb Wally zo goed als ik kon verzorgd, maar ik vond het vierkante kommetje (±10 liter) waar hij in zat, wat aan de kleine kant. Wally ook geloof ik, want hij hapte continu naar lucht aan het wateroppervlak (1). Wally is een flinke jongen en daarom deed het mij pijn in mijn vissenvriendenhart. Ik zorgde telkens voor een schone kom, genoeg (maar niet te veel) eten, verse planten en natuurlijk ging ik ook in gesprek met de oranje knakker. Ondanks alle goede zorgen kwam het vaker dan eens voor dat Wally een grote witte bult tussen zijn ogen kreeg (2). Het leek mij echt te liggen aan het feit dat Wally naar adem haalde aan het wateroppervlak (nogmaals: Wally is een goudvis, die horen natuurlijk ónder water adem te halen). Toen ik met tranen in mijn ogen bij de dame in de dierenwinkel aankwam en vertelde over Wally, keek ze me zorgelijk aan en aan die blik had ik genoeg: Wally zou het niet gaan halen...

Ik zou BaasWally niet zijn als ik Wally niet nog wat mooie dagen zou willen bezorgen en besloot een fantastisch aquarium te kopen speciaal voor hem. Nee, ik maak geen grapje. Ik spendeerde mijn hard verdiende centen aan een aquarium (60 liter) voor mijn stervende goudvis. Hoewel Wally hier vreugdevol van werd, werd mijn partner wat minder vrolijk, want "waar moeten we dat ding laten?" vroeg zij zich hardop af. "Geen idee, maar Wally heeft in elk geval een groter aquarium nodig!" antwoordde ik.

Enfin, en hier begint het verhaal pas eigenlijk: ik zonder enige kennis een fantastisch aquarium gekocht voor mijn (partners) stervende vis en zomaar even alle attributen erbij gehaald. De laatste dagen van Wally zouden goede zijn en "mocht ie het niet halen," dacht ik "dan geef ik mijn partner daarna wel tropische vissen." Maar, de wegen van het leven zijn soms onvoorspelbaar en Wally herstelde langzaam maar zeker. Wally begon weer te leven, hij zwom hard, tegen de stroom in, genoot van ieder litertje gezuiverd water dat uit het prachtige herriemakende zuurstofwaterpompfiltertje kwam (3) dat er tegenwoordig in hangt: kortom Wally bruist weer van het leven. Hoewel dat fantastisch nieuws was, zat ik op dat moment wel ineens met een ietwat groot aquarium voor mijn goudvis te kijken. Geen probleem, want Wally is inmiddels mijn beste vriend. Maar zo'n aquarium neemt, en dat zullen jullie allemaal kunnen beamen, heel wat verantwoordelijkheid met zich mee. Dat vindt Wally ook, want hij wordt zelfs een beetje brutaal aangezien hij steentjes tegen de ruit begint te gooien, de schavuit (4).
Ik vind mijn verhaal wel lang genoeg en zet de vragen toch maar in het rijtje hier boven neer.

Respect voor degenen die het verhaal besloten hebben helemaal te lezen en het zou fantastisch zijn als men mij hier kan helpen!

Gegroet,

BaasWally

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Het verhaal van Wally

Bericht door amber98 »

Het is in ieder geval prettig om te horen dat je zo veel voor Wally wil doen, aar ik moetbje Helaas teleurstellen.. Goudvissen hebben niks aan een 60L aquarium. Het is in ieder geval beter dat de 10L maar nog steeds te weinig. Voor sluierstaarten moet je denken aan een aquarium van minimaal 120cm lang en dan moet er per vis minimaal 50L(liefst meer) gerekend worden. Het beste is dan nog een extern filter en elke week 50% verversen. De meeste mensen weten dit niet, dierenwinkels liegen erover om hun vissen kwijt te kunnen. Sluierstaarten worden met gemak 30cm en kunnen tot wel 35 jaar worden. Helaas halen de meeste dit niet omdat ze te klein worden gehouden. De buitenkant stoot met groeien, maar de organen groeien door wat ervoor zorgt dat ze met ongeveer 1 a 2 jaar beknelde organen hebben en doodgaan of dat hun huid wegbrand door hun eigen vervuiling.

Om antwoord te geven op je vragen:
1 ja, bij te weinig zuurstof en bij te veel nitriet (door vervuiling, die bij een goudvis snel op kan lopen)
2 de witte bult kan een parasiet of iets dergelijks geweest zijn, maar is moeilijk om zo te zeggen zonder het te zien
4 goudvissoorten horen in een aquarium met fijn zand gehouden te worden. Ze wroeten in hetzand opzoek naar voedsel en spoelen hun kieuwen ermee. Wally probeert dit ook met het grind, maar dat lukt niet. Veel goudvissen zijn hierdoor gestikt, omdat ze het toch door willen slikken.
5 voor planten is geen voedingsbodem nodig
6 goudvissen worden eenzaam zonder maatje, omdat het groepsdieren zijn. Maar in dit aquarium kan er echt niks anders meer bij.

Je inzet is in ieder geval goed, maar goudvissen zijn moeilijk om te houden. Het beste kun je zo snel mogelijk voor een andere huisvesting zorgen, misschien is er iemand met een vijver die Wally wil hebben? Evt kun je hem ook in een speciekuip zetten van 100L, als je daar plaats voor hebt. Met een filter, dun laagje zand, veel snelgroeiende planten en elke week 50% waterwissel zou je daar Wally met een vriendje in kunnen houden. ;) Tot hij groot genoeg zit, kun je het beste elke dag 80% water verversen

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”