Hoe groeien mijn sluierstaartjes het best?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SeventhThunder
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2015 08:12
Locatie: Nederland

Hoe groeien mijn sluierstaartjes het best?

Bericht door SeventhThunder »

Hoi!

(Sorry als ik nu in het verkeerde forum zit met mijn topic, ik zou niet weten waar ik hem anders neer zou moeten zetten)

Ik heb een vraagje over mijn visjes, Ik heb een aquarium van 60 X 30 X 30 en daar zitten 5 sluierstaartjes in en 1 normale goudvis.
Mijn achterachternichtje heeft ook sluiers en normale visjes, en het aquarium is ongeveer net zo groot. Toch heb ik het idee dat die van haar veel beter en sneller groeien.(en ze heeft meer vissen) Ik heb geen idee waar het aan ligt. ik heb tetra voer, van die korrels die naar de bodem zinken. Iedereen krijgt te eten (daar let ik op). Het aquarium is belicht, hij heeft een zuurstofpompje en een filterpompje, ik ververs het water elke week ongerveer 60 to 70%.
Ik begrijp wel dat de sluiers die ik nu heb nog niet zo groot zijn. (net nieuw) maar mijn vorrige sluiers zijn ook nooit zo groot geworden.

Heeft iemand de oplossing voor mij?

Xxx Seventh Thunder

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Hoe groeien mijn sluierstaartjes het best?

Bericht door Fabian »

De oorzaak zou je wel niet zo leuk vinden helaas... :( Maar je sluiers en goudvis zitten in een te klein aquarium. Goudvissen kunnen eigenlijk niet eens gehouden worden in een aquarium (tenzij je een bak hebt van 400+ liter). Sluiers hebben minimaal 50 liter per vis nodig. In een kleiner aquarium zullen ze vergroeien (binnenkant groeit door, buitenkant niet), wat natuurlijk nadelige gevolgen heeft :( Helaas wordt er vaak verkeerd advies gegeven in aquarium/dierenwinkels.

Als je dus grote sluiers wilt, ze kunnen 25 cm worden, zou je op zoek moeten naar een groter aquarium. Voorlopig kunnen ze nog wel even in je 60 cm blijven zitten, mits je inderdaad 60% water blijft verversen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SeventhThunder
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2015 08:12
Locatie: Nederland

Re: Hoe groeien mijn sluierstaartjes het best?

Bericht door SeventhThunder »

Mja.... Wat raar dat ze dan bij mijn achterachternicht wel groeien. Helaas past een groter aquarium hier gewoon echt niet (vroeger was hij nog kleiner, en mijn ouders zijn alles behalve van plan nog iets aan mijn vissen uit te geven)
Tsja.... Als ze in dierenwinkels nou gewoon eerlijk deden?? (Want jaaaaaahhh, er zouden wel 6 vissen in kunnen hoor, kon met gemak, 8 zou moeilijker gaan, maar 6 zeker wel hoor) Maar ja, zo gaat het meestal in dierenwinkels. Ik vraag me ook af waar bijvoorbeeld mijn eerste konijn nou vandaan kwam. met 1 week dood, wauw.... goede kwaliteit. broodfof ofzo? Ik heb zo'n vermoeden dat er iets in ieder geval niet goed zou zijn. Ik heb ook vaak genoeg zieke visjes gehad. "Thunder, Kom op. Gewoon opeten en alles komt goed" week later alsnog dood. Het viel me vandaag trouwens op, dat als ik naar mijn 'oude" (die heb ik een paar maandjes) sluiers, en naar mijn nieuwe keek, de oudere toch wel wat groter waren. Ik hoef heus geen mega sluiers, maar een beetje groter dan wat ik nu heb zou toch wel moeten kunnen.

Xxx

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Hoe groeien mijn sluierstaartjes het best?

Bericht door Fabian »

Helaas denken ze bij dierenwinkels vaak meer aan het geld dan aan het welzijn dieren :(

Dat de visjes van je achternichtje wel iets meer groeien, kan ook te maken hebben met de waterkwaliteit. Helaas houdt het groeien bij haar ook een keer op...
Je kan niet zelf bepalen hoe groot je de sluiers wil hebben. Zoals ik al zei: op een gegeven moment groeit alleen de binnenkant nog door (botten, organen enz.) en de buitenkant niet meer. Dit leidt tot ernstige vergroeiingen en uiteindelijk tot de dood... De vergroeiingen zijn ook bijna altijd de reden waarom sluiers (en goudvissen) zo'n 4 jaar worden, en niet 30. :(

Als ik jou was zou ik een groter aquarium zoeken (via marktplaats bijvoorbeeld) of ze bij iemand onderbrengen die ze wel een groter onderkomen kan bieden ;)

Ik heb zelf ook goudvissen gehad vroeger, maar dankzij dit forum ben ik meer te weten gekomen over goudvissen/sluiers en heb ik de keuze gemaakt ze elders onder te brengen waar ze veel meer ruimte hebben :)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe groeien mijn sluierstaartjes het best?

Bericht door stylz »

Ook ik vind het heel vervelend maar Fabian heeft gelijk :) echt zo moeilijk om toe te geven :lol: :lol: :lol:

sorry Thunder het is niet anders dan wat Fabian je al verteld.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”