Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Visjes
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 apr 2015 22:31

Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Visjes »

Wij hebben sinds een week (redelijk onverwacht :shock: ) 2 telescoop sluierstaartjes.
Nu kan ik het voedingsadvies niet meer volgen omdat het advies nog al verschillend is...........
Wat mij inmiddels duidelijk is is dat we zinkende korrels moeten hebben, deze hebben we dan ook.
Advies is dus nog al wisselend, ik lees hier van alles over, Op de verpakking staat meerdere keren kleine beetjes, op een forum lees ik dat je het best moet kijken hoeveel ze in een minuut kunnen eten maar in de winkel waar ze vandaan komen zegt men dat ze om de 2 dagen 4 a 5 korrels mogen..............
Ik was eigenlijk van plan mij aan het laatste advies te houden maar ik twijfel. Heb als middenweg bedacht 3 korrels per dag maar ik heb het idee dat ze honger hebben. Vandaag zag ik een van de vissen aan het groen knabbelen, niet erg maar zou een teken kunnen zijn? Hoorde verder dat ze komkommer lekker vinden maar ik neem aan dat ze met zijn tweeën een heel dun plakje moeten hebben of niet........?

Verder heb ik het idee dat de ene vis steeds tegen de andere vis ''duwt'' met zijn kop. Is dit spelen, ik heb het idee van niet (ik heb hem gedreigd met een time out in de vissenkom die nog ergens staat maar het maakt geen indruk :D )
Kan dit kwaad??

Oja, en ze gaan soms naar boven om lucht te happen denk ik, de een doet dat wat vaker dan de ander. Heb water ververst voor een deel.....wat kan de oorzaak zijn?

Nou dat waren alle vragen weer voor vandaag :roll:

Groet, Visjes

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Linda »

Vragen staat vrij hoor! Vinden wij alleen maar leuk om te beantwoorden :D
Het is zo dat er veel tegenstrijdige dingen gezegd worden..
Ik zou zoveel voeren als ze in ongeveer 2 minuten op kunnen. Dit om te voorkomen dat ze honger krijgen of dat er teveel voer over blijft wat je water kan vervuilen. Verder heb ik begrepen dat je ze beter 2x per dag een beetje kunt geven dan 1x veel. Je zou ze dan per week een dag of twee kunnen overslaan om vervetting te voorkomen.

Komkommer kun je een plakje van aan bv een vork prikken en dit dan in je bak leggen. Laat dit er niet langer dan een dag in liggen.
Die time-out werkt bij de mijne ook niet hoor :lachen:
Maar dat duwen zou kunnen betekenen dat hij/zij de dominante vis is en dat wil laten blijken aan zijn maatje. Misschien wil 'ie aandacht :P Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen..Maar zolang ze elkaar niet achterna jagen en verwonden is er niets aan de hand.

Dat luchthappen heb ik ook wel eens meegemaakt. Goudvissen doen het ook..Ik weet niet of dit echt te maken heeft met het tekortkomen van zuurstof. Maar iemand anders weet dat vast wel :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Visjes
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 apr 2015 22:31

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Visjes »

Linda schreef:Vragen staat vrij hoor! Vinden wij alleen maar leuk om te beantwoorden :D
Het is zo dat er veel tegenstrijdige dingen gezegd worden..
Ik zou zoveel voeren als ze in ongeveer 2 minuten op kunnen. Dit om te voorkomen dat ze honger krijgen of dat er teveel voer over blijft wat je water kan vervuilen. Verder heb ik begrepen dat je ze beter 2x per dag een beetje kunt geven dan 1x veel. Je zou ze dan per week een dag of twee kunnen overslaan om vervetting te voorkomen.

Komkommer kun je een plakje van aan bv een vork prikken en dit dan in je bak leggen. Laat dit er niet langer dan een dag in liggen.
Die time-out werkt bij de mijne ook niet hoor :lachen:
Maar dat duwen zou kunnen betekenen dat hij/zij de dominante vis is en dat wil laten blijken aan zijn maatje. Misschien wil 'ie aandacht :P Ik durf het je niet met zekerheid te zeggen..Maar zolang ze elkaar niet achterna jagen en verwonden is er niets aan de hand.

Dat luchthappen heb ik ook wel eens meegemaakt. Goudvissen doen het ook..Ik weet niet of dit echt te maken heeft met het tekortkomen van zuurstof. Maar iemand anders weet dat vast wel :mrgreen:
Dankjewel!! (wel een beetje spannend om eens een dagje over te slaan.........maar op zich handig als we een nachtje weg zijn :oops: Komkommer ga ik dan ook maar eens proberen........;-)

Jammer van die time-out. Bestaat er geen vissen Martin Gaus??

Laten we het maar op aandacht vragen houden.............. :D

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Linda »

De Cesar Millan van de vissen :lachen:
Dat dagje overslaan kan echt geen kwaad hoor :)
Mijn vissen hebben ook wel eens een vastendag.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Visjes
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 apr 2015 22:31

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Visjes »

Linda schreef:De Cesar Millan van de vissen :lachen:
Dat dagje overslaan kan echt geen kwaad hoor :)
Mijn vissen hebben ook wel eens een vastendag.
Dat is een geruststelling :D

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door stylz »

telescoopjes en voeren is idd lastig, het is meer een kwestie van inschatten nog dan bij andere vissen of ze genoeg binnen krijgen de regel dat alles snel op binnen 2 minuten wat Linda aangeeft is voor gewone vissen.
Vissen die trager eten, in het geval van de telescoopjes omdat ze nogal onhandig zijn.

Moet je gewoon meer tijd geven, je kan je voor stellen dat snelle vissen alles al hebben voor het op de bodem ligt dat gaat met telescoopjes echt niet lukken.
Dus gewoon even kijken of ze alles opeten dat duurt dus in jou geval gewoon wat langer :)
Als het niet extreem is heeft lucht happen niets te maken met zuurstof tekort, maar ja als er wel zuurstof te kort is doen ze het ook :? let vooral op de kiewen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Visjes
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 apr 2015 22:31

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Visjes »

stylz schreef:telescoopjes en voeren is idd lastig, het is meer een kwestie van inschatten nog dan bij andere vissen of ze genoeg binnen krijgen de regel dat alles snel op binnen 2 minuten wat Linda aangeeft is voor gewone vissen.
Vissen die trager eten, in het geval van de telescoopjes omdat ze nogal onhandig zijn.

Moet je gewoon meer tijd geven, je kan je voor stellen dat snelle vissen alles al hebben voor het op de bodem ligt dat gaat met telescoopjes echt niet lukken.
Dus gewoon even kijken of ze alles opeten dat duurt dus in jou geval gewoon wat langer :)
Als het niet extreem is heeft lucht happen niets te maken met zuurstof tekort, maar ja als er wel zuurstof te kort is doen ze het ook :? let vooral op de kiewen.
Allereerst bedankt, waar moet ik op letten bij de kiewen.....?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Linda »

Ach ja, telescoopjes zijn inderdaad een beetje trage dondertjes. Dat wat ik even vergeten :mrgreen:
Heb ze ook al lang niet meer gehad..

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door stylz »

als ze naast het lucht happen ook overdreven snel hun kieuwen gaan bewegen is het fout.

lucht happen is trouwens voor telescopen ook niet goed, maar dat voorkom je bijna niet, zinkend vier helpt wel.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Visjes
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 apr 2015 22:31

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Visjes »

Linda schreef:De Cesar Millan van de vissen :lachen:
Dat dagje overslaan kan echt geen kwaad hoor :)
Mijn vissen hebben ook wel eens een vastendag.
Daar ben ik weer. De vissen zijn er nog altijd :D en ze zijn leuk. Wel echte hongerlappen hoor, iedere dag 3 a 4 korrels maar volgens mij willen ze wel meer ;) (Ze lijken op ons als we sushi eten whahaha)

Soms eet een van ze alles op :( lastig hoor.

Mijn vraag voor nu: je schrijft dat ze bij jou ook wel eens een vastendag hebben. Ook wanneer ze normaal elke dag te eten krijgen?? Kunnen ze dat echt aan. Aanstaande weekend zijn we namelijk allemaal (dus ook onze zoon) een nachtje weg :roll: Ik kan zo'n weekendblokje neerleggen maar a weet ik niet of ze dat eten en als ze het eten vreten ze ws dat hele ding in 5 minuten op. Ze krijgen normaal gesproken iedere ochtend rond 7.30 uur eten, nu zouden de dan de volgende avond pas weer krijgen..............is dat echt niet erg. Anders moeten we even een voederteam invliegen...............

ps: naast Linda mogen uiteraard ook andere visdeskundigen reageren ;-)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door stylz »

Visjes schreef:[

ps: naast Linda mogen uiteraard ook andere visdeskundigen reageren ;-)
oh :Innocent: :Innocent: :Innocent:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door Linda »

Haai!
Fijn dat ze het nog steeds doen :duim:
Hmmmm sushi.................. :mrgreen:

Op mijn grote bak staat een voeder apparaat die iedere dag twee keer de vissen voert. Vervolgens krijgen ze 's avond twee algentabletjes (alles gaat op!)
Dit omdat mijn diamantgoerami's herstellende zijn van wormen en heel mager waren..Ze zijn nog steeds niet lekker op gewicht :?
Maar mijn kleine bak, met veel minder vissen, voer ik om de dag. Soms zitten er zelfs twee dagen tussen. Er zitten veel minder vissen in en het is maar net wat de vissen gewend zijn. En zoveel voeren dat er niets overblijft wat kan gaan liggen schimmelen..
Maar één dagje even niet eten kan ook voor vissen die gewend zijn iedere dag eten te krijgen geen kwaad.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Hongerige sluierstaartjes, hoeveel voer? En: ruziën?

Bericht door emeraldking »

Linda schreef:De Cesar Millan van de vissen :lachen:
Dat dagje overslaan kan echt geen kwaad hoor :)
Mijn vissen hebben ook wel eens een vastendag.
Bij mij is dat vaste prik!
Eén dag in de week krijgen mijn vissen geen eten. Vastendag! Doch niet geheel correct want er is feitelijk nog genoeg voeding in de bak te vinden. Dus echt sprake van vasten is er dan eigenlijk niet. Ik doe dit bewust. Want aquariumvissen worden in de regel van bovenaf gevoerd en ze wennen daar zo aan dat hun natuurlijk gedrag dan wat wegvalt. Ik wil dat natuurlijk gedrag in het zoeken naar eten vasthouden en dat beoog ik middels ze één dag in de week geen eten te geven. Daarnaast scheelt het weer schoonmaken voor mijzelf. Want de vissen ruimen dan alweer wat op.

Vissen hebben van nature al het gedrag om doorgaans op zoek te gaan naar voedsel. Dus dat het overkomt als het ware dat ze steeds maar honger hebben, is idd zo. Maar binnen een gesloten biotoop zoals een aquarium of een vijver is aan één stuk dooreten ook niet goed als het om de waterkwaliteit gaat. Maar ik snap wel de verleiding om ze zo vaak mogelijk maar te gaan voeren.

Daarbij is de commercie ook nog schuld dat er overvoert wordt. Er wordt op de verpakkingen ook doorgaans aangegeven meermaals te gaan voeren in kleine porties die binnen enkele minuten opgegeten kunnen gaan worden. Eén keer voeren in een vijver is ruim voldoende. En in een goeie vijver behoeft men niet eens bij te voeren want dan komt alles nl. zelf naar de vijver toe en groeit er ook nog eens genoeg in zo'n vijver waar de vissen zich aan tegoed kunnen doen. En dat is feitelijk nog eens beter als het aangeboden visvoer via de leveranciers.
Ook in een aquarium is het per definitie niet eens nodig om meermaals te gaan voeren. Ook al denk men dat men weinig voer in het aquarium heeft gedaan, toch zal er een deel niet direct opgegeten worden en zinkt domweg naar de bodem. Ik weet dat een diervoeder mij zal willen tegenspreken maar dat komt vanuit het commerciële belang. Als je het echt goed voor hebt met de dieren dan dan zou je idd wat minder moeten voeren en dan er van uitgaande dat het voer van minimaal een redelijke kwaliteit is. Want als het goed is dan bevat elk visvoeder een hoge concentratie aan voedingswaarden. Waar elke vis langer op zou moeten kunnen teren.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”