Beginner kleine aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JustMe
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2015 01:44

Beginner kleine aquarium

Bericht door JustMe »

Hallo
Ik zou graag advies willen van iemand met veel verstand over sluierstaartjes. Die met grote oogjes.
Ben een beginner met een hele kleine aquarium.
Ik heb de aquarium inmiddels al gehaald met 4 sluierstaartjes.
Heb jammer genoeg nou pas informatie opgezocht en kwam erachter dat die kleintjes wel 30 cm groot kunnen worden en 50 liter per vis nodig hebben. Ik wist ook niet dat ze vergroeiingen kunnen krijgen.
Hier schrok ik wel een beetje van.. dus wou om hulp vragen.
De winkel heeft mij niets gezegd over de verkeerde keuze die ik maak en dat ze zo groot worden.

Ik ben me er nu pas van bewust dat mijn kleine goldfish start kit van 35x22,5x23,5 cm veelste belachelijk klein is, maar toen ik verder zocht, las ik ook dingen over dat als ze nog een paar cm klein zijn, iets kleins goed is.
Ik heb besloten om voordat het mis gaat een aquarium van 100x40x50 cm te kopen. Ik ga beginnen met sparen voor de grotere aquarium die ik wil.

Kan dat op dit moment alleen echt niet halen ivm te weinig ruimte in mijn kamer en ze zijn ook nog erg klein.

Mijn vragen zijn;
hoe lang kunnen ze in deze kleine aquarium blijven?
hoe snel zullen ze groeien in zo een kleine bak? (ik hoop langzamer)
wanneer wordt het gevaarlijk dat ze vergroeiingen kunnen krijgen?
wat kan ik eraan doen dat ze geen vergroeiingen krijgen?
is er een manier om ervoor te zorgen dat ze in ieder geval een half jaartje in deze kleine aquarium kunnen leven zonder dat er iets mis gaat met hun gezondheid?

Ook had ik een vraag over mijn bodembedekking. Ik las ook dat ze met sluierstaartjes, 1/3 mm grind aanraden. Ik heb splitstenen. Maakt dat uit? Het is mooi maar als het ze kwaad doet, haal ik maandag meteen nieuwe.

Heel erg bedankt dat u de tijd neemt om dit te lezen en te beantwoorden :lol:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Beginner kleine aquarium

Bericht door stylz »

Hallo Justme, helaas voor ons het zoveelste geval, we proberen netjes te adviseren, maar vaak worden de mensen boos en willen niet meer luisteren, iedereen bedoeld het goed, maar ja is ook niet leuk, gelukkig ben jij al een stap verder en beseft dat je er toch min of meer ingeluist bent.
Een sluijertje wordt wel 35 cm groot en 35 jaar oud als je ze goed houd, dat hangt ook wat van de vergroeiingen af.
Niet altijd vergroeiingen die door te kleine behuizingen komen sommige zijn er gewoon ingefokt.
De dieren raken dan vaan met de interne organen in de knoop.
Je een meter bakje gaat je wel even verder helpen maar iets met 2 meter 60x60 is wat je zeker nodig gaat krijgen, daarbij goede filters, ze vervuilen behoorlijk, ook verwarming, gewone goudvissen hoeven geen verwarming sluiers toch al snel 18 graden.
Geef je ze meer warmte dan zullen ze meer eten en harder groeien, dus nog even 18 graden dan kan je sparen :)
Ik zou filterzand op de bodem gooien ze grondelen graag en split is niet geschikt voor ze.

Waneer ze over moeten zie je zelf het best, maar een half jaar moet wel kunnen, voer ze niet te veel.

Ik vind het mooi dat je er zo goed voor wil zorgen :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
JustMe
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2015 01:44

Re: Beginner kleine aquarium

Bericht door JustMe »

Bedankt voor je reactie:)
kon er 2 weggeven dus het zijn er nog maar 2. een 2 meter aquarium zal ik nooit halen want dat is me toch te groot:)
Ben blij om te horen dat een half jaartje wel goed zal komen:D

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Beginner kleine aquarium

Bericht door stylz »

JustMe schreef:Bedankt voor je reactie:)
kon er 2 weggeven dus het zijn er nog maar 2. een 2 meter aquarium zal ik nooit halen want dat is me toch te groot:)
Ben blij om te horen dat een half jaartje wel goed zal komen:D
met 2 kan je denk ik kleiner gaan bv 100x60x60 en het duurt best even voor je de volwassen maat bereiken, je was toch al van plan een meter bak te kopen, met 60x60 heb je aanmerkelijk meer liters en ruimte.
wat je al van plan bent is een 200 liter bak en 100x60x60 is 360 liter bijna het dubbele aan inhoud.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Beginner kleine aquarium

Bericht door Fabian »

Met een meterbak kom je ook al een heel eind, wellicht dat je t.z.t weer een grotere tweedehands bak op de kop kunt tikken :)

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”