Botia eet zowat al het eten op. Anderen krijgen amper iets.

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
4Isabel
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2021 12:26
Locatie: Antwerpen

Botia eet zowat al het eten op. Anderen krijgen amper iets.

Bericht door 4Isabel »

Oorspronkelijk had ik 6 botia's die ik tegelijkertijd had aangeschaft (zal nu ongeveer 10-12jaar geleden zijn). Allemaal even oud/groot. Eentje groeide veel trager dan de anderen en is na enkele jaren gestorven.
Ruim een jaar geleden is er iets grondig fout gelopen in mijn aquarium waardoor er nog 2 botia's gestorven zijn. Blijven er dus nog 3 over. Daarvan zijn er 2 die ongeveer 10 en 12 cm groot zijn en 1 van zeker ruim 15cm. Over die laatste gaat het. Die vis is ontzettend dik! Die heeft echt een dikke buik. Nu merkte ik dat hij het eten (chips of tabletten) van de anderen afpakt. Eén botia neemt eten en gaat ermee tussen de planten het rustig opeten. De andere wordt door die grote, dikke telkens opzij geduwd en krijgt amper de kans om een stukje eten te pakken. Hij is dan ook de kleinste van de 3. Gisteren gaf ik extra eten om de kleinste de kans te geven ook te kunnen eten maar telkens kwam die grote het weer afpakken. Echt, die kan blijven eten!
Wat doe ik hiermee?
Verder zijn er nog 4 ancistrussen en 21 kegelvlekbarbelen in het aquarium (een Juwel van 400l).

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Botia eet zowat al het eten op. Anderen krijgen amper iets.

Bericht door amber98 »

Meer voeren. Ik neem aan dat het gaat om clownbotias en deze horen eigenlijk 30cm te worden. Niet gek dus dat er best wat eten in verdwijnt. Goed op verschillende plekken voeren. Probeer bijv ontdooit diepvries muggen larven over de hele bak te verspreiden, dat kan hij moeilijker meenemen, het beland overal.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
4Isabel
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2021 12:26
Locatie: Antwerpen

Re: Botia eet zowat al het eten op. Anderen krijgen amper iets.

Bericht door 4Isabel »

Het gaat idd over clownbotia's. Ik verbrokkel nu het voer dat ik geef zodat dit meer verspreid is én geef meer. De diepvries muggenlarven heb ik ook nog gegeven maar dat had geen succes. Mss omdat ze het niet gewoon zijn?
Toen ik ze aanschafte werd me gezegd, en had ik ook ergens gelezen, dat deze vissen in gevangenschap ongeveer 15cm groot werden. Met een bak van 150 cm zou dat dus geen probleem zijn. Die ene zit al over die 15 cm.
Ik voel me best schuldig dat er maar 3 botia's zijn terwijl het er minstens 6 zouden moeten zijn. Ze groeien traag en ik zou er mss nog extra kunnen aanschaffen. Maar, wat ik nu weet en vroeger niet, is dat deze vissen in het wild gevangen worden. Daar wil ik dus niet (meer) aan meedoen. Ik zou clownbotia's kunnen aanschaffen van iemand die ze weg doet . . . . Is dat wel een goed idee er extra bijzetten? Of ik zou die van mij kunnen wegdoen naar iemand die een grotere bak heeft . . .

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Botia eet zowat al het eten op. Anderen krijgen amper iets.

Bericht door amber98 »

Hoe je het ook bekijkt, 150cm blijft te klein voor clownbotias. Dat ze klein blijven heeft te maken met de bak die te klein is. Ik zou in jouw geval de groep laten uitsterven of inderdaad naar iemand doen die een grotere bak heeft. Het zijn flinke zwemmers.

Je kan overigens ook nog plaag slakken halen voor ze. In dierenwinkels krijg je ze vaak gratis mee omdat niemand ze wil hebben, maar clownbotias zijn er even zoet mee om ze leeg te eten.

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”