Aggressieve betta?

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loepke
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2020 18:40

Aggressieve betta?

Bericht door Loepke »

Hoi iedereen,

Nieuw hier (en ook nieuw in het hele vissengebeuren), ik heb een vraagje. Niet zeker of het hier de juiste rubriek is.

Ons zoontje heeft 2 maanden geleden 2 vrouwelijke betta's gekregen, in een klein aquarium van zo'n 8l. Nu, 1 van de 2 viel de andere vaak aan, dus zijn we dan overgeschakeld naar een groter aquarium van 60l. Dat heeft even geholpen.

Sinds een maand ongeveer hebben we er een paar andere visjes bijgezet (volgens de verkoper in de dierenwinkel was dit geen probleem, maar ik lees andere dingen), waaronder 5 neontetra's. Ondertussen is de aggressieve betta weer in haar oude gewoonte hervallen en valt ze regelmatig de andere betta aan. En nu heeft ze vorige week ook 1 van de tetra's aangevallen, deze heeft het niet overleefd (staartvin en rugvin afgebeten, was even later dood).

Die ene betta terroriseert dus zo'n beetje het hele aquarium, terwijl de andere betta eigenlijk de kalmte zelf is. En dan is mijn uiteindelijke vraag: stel dat we een ander thuis vinden voor de aggressieveling, zou het dan kunnen dat de "brave" betta ook opeens zo aggressief gaat beginnen doen omdat ze zich opeens de alfa gaat beginnen voelen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,

Loepke

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aggressieve betta?

Bericht door amber98 »

Onderlinge agressie bij bettas is normaal, ook bij vrouwen. Hoe ziet je bak eruit, heb je foto’s? Dat de betta de neon tetra aanvalt is namelijk geen normaal gedrag. Welke andere vissen zitten er nog bij? Hoe sterk is de stroming? Meestal blijven onderdanige bettas redelijk onderdanig, ook als de andere weg is. Zijn de vinnen van die betta beschadigd?

Goed dat je hebt gekozen voor een grotere bak, 8L is echt te klein voor 2 bettas, vind het zelfs te klein voor 1.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loepke
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2020 18:40

Re: Aggressieve betta?

Bericht door Loepke »

Er zitten nu 2 platy’s, 4 tetra’s en 2 Indische modderkruipers bij.
Sterkte van de stroming weet ik niet, sorry. Wat wel opvalt is dat de beta’s vooral vooraan in het aquarium zitten.
Vinnen lijken oké, maar steek er voor alle zekerheid een foto van bij dat je zelf kan zien. Het is de kleinste van de twee, links op de foto.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aggressieve betta?

Bericht door amber98 »

Zou je nog meer foto’s kunnen maken voornamelijk als ze de vinnen uit hebben staan en van de zijkant? Op de eerste foto zie ik lange borstvinnen, wat mogelijk kan wijzen op kortvinnige man(nen).

Gebruikersavatar

Scorp361
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2020 14:30

Re: Aggressieve betta?

Bericht door Scorp361 »

Zoal amber98 al zegt
volgens mij zijn het inderdaad teminste 1 wat ik op de foto net niet goed kan zien mannetjes.
als het echt zo is dan gaat het niet goed.

een vriend van mij die heeft het ook 1 keer gehad 2 volgens hem en de verkoper "vrouwtjes" gekocht. na een 3 tal weken was er 1 dood en de aquarium half leeg ( al had hij er ook te veel vissen in zitten en een aantal die niet sammen kunnen met betta)

Ik zou de agresieve er uit halen en tijdelijk in de 8l bak zetten kijken wat er gebeurt. Als het dan goed gaat dan kijken wat er gebeurt als je de 2 betta 's omwisseld kijken of het rustig blijft of dat het wer chaos wordt.

Succes

Scorp361

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loepke
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2020 18:40

Re: Aggressieve betta?

Bericht door Loepke »

Ze werkten niet echt vlot mee voor de foto’s, dus ik hoop dat deze goed zijn.
1 = “Mama”, zij jaagt op nr 2 “Kindje” (namen gekozen door een vijfjarige ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aggressieve betta?

Bericht door amber98 »

Zijn 2 mannen, dus dan heb je het probleem gevonden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Loepke
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2020 18:40

Re: Aggressieve betta?

Bericht door Loepke »

Nou dat noemen ze nog eens balen :(
Zal het eens proberen met de grote apart te zetten, als het kleintje zich dan blijft gedragen bij de andere vissen (op de aanval van die ene tetra na laten ze de andere met rust) gaan we een nieuwe thuis zoeken voor de grote.
Jammer maar helaas...
Dankjewel voor jullie hulp!!

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”