Betta nieuwsgierig maken

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Betta nieuwsgierig maken

Bericht door Leonie208 »

Hoi!
Ik heb even een vraagje, want sinds even hebben we 2 nieuwe betta vrouwtjes, een paarse en een kleine met rood. De kleine rode is alleen heel bang voor alle vissen en zit alleen maar onder in het aquarium en achter de plantjes. Ook als ik eten geef komt ze niet kijken. Daarom ben ik bang dat ze niks binnenkrijgt. Weet iemand hoe ik haar misschien nieuwsgierig kan maken dat ze toch komt, misschien went ze dan ook wat sneller en voelt ze zich meer op haar gemak.


Afbeelding
Dit is haar als ze even te zien is.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door amber98 »

Je kan voldoende voer erin doen wat de bodem bereikt, dan krijgt ie altijd wat binnen ;) overigens is de vis alles behalve mager, dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Heb je meer foto's, ook van de andere? Het lijkt namelijk alsof deze vis een man is en geen vrouw. Hoe groot is het aquarium?

Over de plant: je kan beter de planten uit de potjes halen en het Steenwol goed eraf halen. Vervolgens de plant in de grond zetten. In Steenwol zitten giftige stoffen en planten groeien veel beter in de bodem. ;)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door tobyderks »

Is dit dezelfde bak als waar je de goerami's in hebt zitten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door Leonie208 »

Ja, ze zitten in dezelfde bak.
Het gaat wel gewoon goed, de betta's doen hun ding, de gourami's doen hun ding en de algenetertjes doen al helemaal niks.
Het lijkt wel of de gourami's onzichtbaar zijn voor de betta's en andersom.

Dit is nog een foto van de rods



Afbeelding



Afbeelding
Beetje wazige foto
Ze zitten wel veel vaker met z'n 3en en de rode lijkt ook minder bang te zijn gelukkig :)
We hebben ook nog een mannetje.

We gaan binnenkort waarschijnlijk een wat groter aquarium kopen maar deze is denk ik 35 cm lang 40 cm hoog en 25 cm breed.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door amber98 »

De rode is ook een man. Zoveel bettas bij elkaar gaat op langere termijn mis en al helemaal met gouramis erbij. Beter kun je vissen wegdoen of een 2e aquarium aanschaffen. Betta horen niet(!) Samen gehouden te worden. Dit is echt een solitaire vis. Wanneer de vissen laten merken dat ze elkaar gezelschap niet op prijs stellen, is het voor bettas al te laat en gaan ze vrijwel altijd dood. Als je nu 2 mannen hebt, moet er sowieso iets veranderen. Grote kans dat dit ook het probleem is waardoor deze betta zich minder laat zien, het is een onderdanige man die moet uitkijken voor er ruzie komt. ;)

Waarschijnlijk niet echt het antwoord waar je op hoopte, maar de maat van het aquarium is alleen geschikt voor 1 enkele betta man en misschien wat microrasboras, verder geen vissen. Mocht je meer willen weten over het visbestand, kun je daar een onderwerp voor openen. We kunnen je dan helpen met geschikte vissen te zoeken ;)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door tobyderks »

Inderdaad wat amber zegt. De betta's en honinggoerami's zijn beide vissen die in de bovenlaag een territorium maken. De combinatie van die 2 is dus sterk af te raden helaas :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door Leonie208 »

Raar, aangezien, ze verkocht werden als 2 vrouwtjes.
Ik zal kijken wat ik ga doen want ik wil er geen wegdoen eigenlijk.
Bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door amber98 »

Het komt vaker voor dat onderdanige of kortvinnige mannen als vrouw verkocht worden. Als je helemaal niks weg wil doen, kom je met heel wat bakken te zitten. De gouramis moeten dan gescheiden worden van de bettas maar alle bettas moeten dus ook apart (man met vrouw of vrouwen alleen gaat ook niet goed heb ik hier gemerkt)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door Leonie208 »

Tussen de vrouwtjes gaat het goed en ze zitten bijna altijd bij elkaar dus dat wacht ik af.

Maar nu is er iets raars met het mannetje. Misschien zie je het hier een klein beetje
Afbeelding


Afbeelding

Het is een beetje wit. Maar niet dat de schubben wit worden maar er hangen een soort witte flarden aan.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Hij zit ook he vaak in het holletje.
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta nieuwsgierig maken

Bericht door amber98 »

Je kan hier beter een nieuw onderwerp voor openen met betere foto's (als dat lukt) ik zie niet direct iets vreemds, alleen dat de man erg gestrest is. Vrouwen samen gaat op langere tijd mis, ik heb hier een aantal vrouwen in 300L gehad, maar aan het einde was te merken dat ze toch teveel hadden geleden onder hun contact.

Ik zie nog een vis die niet in deze bakmaat thuishoort, dus misschien kun je toch ook beter een onderwerp openen in "visbestand voorleggen/samenstellen" ;)

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”