Geslacht vlindervissen

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door Linda »

Ja ze zijn lekker dik 😁
De nieuwe dame wat minder maar dat eet ze er wel aan.
Pfff mijn vissen pakken ook regelmatig een drijfplantje tijdens het eten 😅 stelletje sufferds.. Ze denken dat het voer is maar zodra ze merken dat het daar niet is tuffen ze het weer uit..

Ik heb denk ik nog wel foto's van toen ik ze net had eens kijken hoe dik ze daar waren. Niet zo dik als nu.

Heb je de link naar die site voor mij? Ben ik wel benieuwd naar. Ik zal eens kijken of ik iets kan zien. Waar precies moet dat zitten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door amber98 »

http://animal-world.com/encyclo/fresh/m ... terfly.php
Alstublieft :)
Zoals ik het lees en op sommige plaatjes zie, tussen de achterste vinstralen van de borstvinnen. (Kan dat ik het verkeerd begrijp)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door Linda »

Afbeelding

Afbeelding

Hier kun je de man mooi vergelijken. Bovenste foto is toen ik ze net een dagje had (man is links). Onderste is van deze week.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 30 mar 2018 23:13 http://animal-world.com/encyclo/fresh/m ... terfly.php
Alstublieft :)
Zoals ik het lees en op sommige plaatjes zie, tussen de achterste vinstralen van de borstvinnen. (Kan dat ik het verkeerd begrijp)
Thanks!
Ik lees dat het de verlenging van de aarsvin is... Beetje net als bij platy's 🤔

Mooie PDF gevonden!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door amber98 »

Hij is inderdaad wat voller geworden! Als je die van mij van bovenaf bekijkt, zijn ze nog geen centimeter breed en het loopt in een punt naar de buik. (Zijn van onder af gezien heel spits)

Bij platy's is de aarsvin juist het gonopodium toch?De vlinders hebben beide een aarsvin (waarbij het mannetje dus een hapje eruit zou moeten hebben)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door Linda »

Ja klopt..
Klopt niks van wat ze in die tekst zeggen.. Ik heb foto's geplaatst! Die link is een mooie PDF over het mannelijk orgaan van de vlinder.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door amber98 »

Ik kwam deze afbeelding tegen, de site doet het niet meer maar het duidde inderdaad op iets bij de borstvinnen.

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door Linda »

Oja dat plaatje ken ik wel..

Maar bedoelen ze niet de vliezen tussen de sprieten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door amber98 »

Bij die afbeelding stond geen informatie, echt zoals ik in het pdf bestand lees, hoort de man een klein bultje te hebben, dan 4 vinstralen en daarna 5 vinstralen die iets meer verticaal groeien tov de andere. Vrouwen moeten 15 vinstralen hebben. Bij jouw vissen lijkt dit te kloppen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door amber98 »

Overigens zou dit bij mij betekenen dat alles vrouwelijk is.. morgen dan maar een berichtje sturen naar de zaak, dat er een foutje gemaakt is er er geen man tussen zit. (Alle vissen tellen minimaal 12 vinstralen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door amber98 »

Ik heb heel wat foto's en filmpjes gekeken en inderdaad alle vissen die een duidelijk hapje hebben, hebben maar 9 vinstralen. Ik heb dus een bericht gestuurd naar de zaak met de informatie zodat ze in de toekomst beter op letten. Ik heb dus 5 vrouwen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door Linda »

Ik had dat inderdaad ook gelezen. Dat is een veel betrouwbaarde manier om achter het geslacht te komen.
Blij dat ik die tegenkwam 😅

Maar wil je nu alsnog een man erbij?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door amber98 »

Heel betrouwbaar aangezien ook afgebeten vinnen beoordeeld kunnen worden! Ik denk niet dat veel mensen daar vanaf weten. Jammer dat we het nu pas tegenkomen, anders had ik het in de winkel al gezien. Wel handig voor de toekomst. Misschien ook eens doorsturen naar jouw LFS aangezien die ook door afgebeten vinnen het geslacht niet zeker wisten? Het is niet dat het toevallig wat minder vinstralen zijn, de pdf is een wetenschappelijk onderzoek lijkt het.

Ik wilde graag een man om hopelijk wat onderlinge interactie tussen de geslachten te zien. Ik ben echter bang dat 6 teveel gaat worden als ze volgroeid zijn (hou er rekening mee dat mijn bak maar 20cm groter is dan de jouwe) ik ben niet van plan om te betalen voor een man en ik ga geen dame terug brengen, dat doe ik de visjes niet aan.. (uitvangen, terugreis, in een verkoopbak zitten met andere drukke vissen, uitvangen, reis naar nieuw huis en wie weet wat daar nog allemaal gebeurd) dan neem ik wel genoegen met enkel dames ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door Linda »

Je zou erover kunnen denken wanneer een te agressief blijft.
Verder ben ik het wel met je eens. Ik zal de interactie tussen mijn man en de dames voor je documenteren 😊
Maar tot nu toe gebeurd er niet veel bijzonders hoor 😅

Inderdaad een heel betrouwbaar artikel omdat ze er ook röntgenfoto's bij hebben staan wat het duidelijk op te zien is!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Geslacht vlindervissen

Bericht door amber98 »

Gek dat het gonopodium van een levendbarende bij iedereen bekend is en je voor duidelijke geslachtkenmerken van de vlindervis eerst een eeuw moet zoeken. En dat terwijl er blijkbaar overduidelijke verschillen zijn, ik ging ervan uit dat er gewoon haast geen verschil was.

Ik heb besloten om de vlinders 2x per dag kleine hoeveelheden te voeren, zodat ze niet te veel in 1x eten. Net hebben ze gesmuld van diepvries witte muggenlarven! Ze spuugde het minder vaak uit dan de gedroogde rode muggenlarven.

De eigenaar van de zaak heeft tot op heden alleen een verblufte smiley gereageerd.

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”