Wat voor soort maanvis is dit?

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pim070
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2017 20:14

Wat voor soort maanvis is dit?

Bericht door Pim070 »

Goedendag u allen,

Ik heb vraag over mijn maanvis soort. Ik zal eerst even kort uitleggen wat het verhaal is;

Mijn vriendin werkt in een dieren speciaalzaak. Daar kregen zij een tijd terug een maanvis die er slecht aan toe was. Deze heb ik onder mijn hoeden genomen. Inmiddels is de maanvis helemaal weer top fit..

5 weken geleden heb 3 maanvissen erbij gekocht. Hierover eerst informatie verzameld of dit wel kon. In een aquarium winkel zeiden ze als de maanvissrn even groot zijn als die in mijn bak moet het goed komen.
Dus ik heel erg blij en 3 maanvissen erbij gekocht.

Na enige tijd begon mijn maanvis de nieuwe maanvissen aan te vallen. Dit scheen te zijn om d pikorde aan te geven. Echter ging hij door tot de dood. Nu heb ik aan een vriend van mijn vriendin gevraagd hoe dit kon en hij vroeg een foto. Hierop zei hij dat het om een cichlide maanvis gaat. Een erg agressief in zijn soort. Nu ben ik benieuwd naar de naam en of ik deze makkelijk kan houden zonder andere maanvissen. Alvast bedankt!


Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wat voor soort maanvis is dit?

Bericht door Linda »

Alle maanvissen zijn cichliden ;)

Het lijkt mij een scalare..Of een kweekvariant ervan. Weet je ongeveer hoe groot hij is?
Hoe groot is je bak?
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... re-maanvis

Maanvissen zijn territoriale vissen en deze maanvis heeft even duidelijk gemaakt dat de bak van hem is...Hij tolereert blijkbaar geen andere maanvissen in zijn territorium. Hoe is het afgelopen met de overige maanvissen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pim070
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2017 20:14

Re: Wat voor soort maanvis is dit?

Bericht door Pim070 »

Bedankt voor je reactie! Ik heb een bak van 240 liter. Ik schat dat je maanvis ongeveer 6 a 7 cm is (zonder de vinnen).

Met de andere maanvissen is het helaas niet goed afgelopen. Er leeft er nog 1. Die ga ik waarschijnlijk aan iemand geven. Dit om te voorkomen dat ook die maanvis de dood word ingejaagd.

Maar het rare vind ik dat de maanvis ook opeens neontretras naar binnen slurpt. Dit heeft hij nooit gedaan. Dit begon pas toen de andere maanvissen erbij kwamen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wat voor soort maanvis is dit?

Bericht door amber98 »

Het soort is een beetje onduidelijk, het lijkt me inderdaad een kweekvariant van de p. Scalare, die zo te zien best wel vergroeid is.

Maanvissen eten pas andere vissen als hun mond er groot genoeg voor is, het kan dus dat dit toevallig tegelijkertijd met het toevoegen van nieuwe maanvissen is geweest. Alle wat in de mond past, zal opgegeten worden. 240L is erg klein voor maanvissen trouwens.

Alle maanvissen zijn agressief, daarom moet de groep zo groot mogelijk zijn. Bij minder dan 8 maanvissen, worden er vrijwel altijd een paar zwakke opgejaagd en aangevallen. Maar met 8maanvissen moet je al minimaal een 500L bak hebben helaas :(

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Wat voor soort maanvis is dit?

Bericht door stylz »

Ik hou het ook even voor het gemak op een scalare, maar feitelijk maakt het niet uit, alle maanvissen zijn het zelfde alleen blijft een scalare iets kleiner lees lager dan bv een altum.
Alle maanvissen zijn cichliden dat wil dus ook zeggen dat ze kleiner vissen als prooi zien, een maanvis heeft een relatief kleine bek, maar als een visje past, dat eten ze dat op.
Maanvissen moet je in een keer als groep kopen en eigenlijk in een speciaal aquarium houden met aangepast medebewoners, hoewel het de meest verkochte aquarium vis zo'n beetje is, is het toch een speciaaltje :) wie weet verkopen ze er daarom ook wel zo veel :Innocent:

Nu weet ik de maat van jou bak niet maar 50 cm waterhoogte is toch wel het minste met iets van 50 liter per maanvis, ze zijn territorium vormend, als je bak te klein is, dan neemt er een of als je geluk hebt een stel heel de bak en de rest.....

Ik zou geen pogingen meer doen er andere maanvissen bij te doen, het resultaat zal het zelfde zijn, kleine visjes moet je uitvangen of hij doet het.
Wil je er toch meer bij dan zal je aan een aquarium moeten gaan denken van 200x50x50 minimaal, veel hout en planten, zichtlijnen doorbreken, dan is er een kans dat er meer bij kunnen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pim070
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2017 20:14

Re: Wat voor soort maanvis is dit?

Bericht door Pim070 »

Bedakt voor de reacties en de informatie. Ik moet zeggen dat de maanvis het wel heel erg goed doet. Misschien een gelukje. Maar ga er zeker geen andere maanvissen bij doen!

Plaats reactie

Terug naar “Vis algemeen”