Nieuwe bak. 85x25x40

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
snoos
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2014 01:11

Nieuwe bak. 85x25x40

Bericht door snoos »

Ik heb een nieuw bak gekocht. Dit is mijn eerste aquarium.

De wens is om een Trichogaster trichopterus - Blauwe Spat te hebben. Is het mogelijk 1 te nemen of moet er een stel aanwezig zijn? ik lees hier verschillende verhalen over.
Hierbij is de wens voor een schooltje visjes en wat bodemvissen.
De clownbotia vind ik persoonlijk een zeer mooie vis maar zal niet in dit aquarium passen. Weet iemand een alternatief met vergelijkbare kleuren of patroon ? Ik kwam zelf op de otocinclus zebra uit maar die zijn zeer moeilijk te vinden heb ik gemerkt.

Weet iemand een goede bodembewoner en een scholenvisje dat samen gaat met de blauwe spat?
Het zou mooi zijn als ze een makkelijke kweek hebben zoals guppen
Neon tetra, black molly en guppen vallen af aangezien ik persoonlijk niet erg mooi vind.

Gebruikersavatar

oli4_97
200-400
200-400
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2013 21:23
Locatie: den haag

Re: Nieuwe bak. 85x25x40

Bericht door oli4_97 »

hallo welkom hier :) leuk dat je met aquariums begint.

blauwe spat kan je het beste in een koppel nemen. let er wel op dat je een man en een vrouw koopt want het geslacht is moeilijk uit elkaar te houden. deze vissen vinden het fijn om in een bak met veel planten en drijfplanten te zitten.

als scholenvis kan je bijv. denken aan: Trigonostigma heteromorpha, rasbora espei of danio margaritatus.
scholen vissen met een makkelijke kweek vind je niet zo snel. de danio margaritatus is te kweken in (uit eigen ervaring) een dicht beplante bak met veel mos.

als bodemvissen kan je denken aan een corydoras soort. dit zijn wel groepsvissen die minimaal in een groep van 6 moeten. ook vind deze soort (net zo als bijna alle bodemvissen) het fijn om op zand of op klein niet scherp grind. anders beschadigen ze hun bekdraden.

succes :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
snoos
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2014 01:11

Re: Nieuwe bak. 85x25x40

Bericht door snoos »

Bedankt voor de reactie.

Ik heb bij de dierenwinkel de corydoras gespot. Verschillende soorten, Zitten leuke tussen bedankt voor de tip.
De anderen heb ik niet gevonden. Ik ga volgende week naar een speciaalzaak om daar te kijken wat er is.

Ik zat te denken aan de volgende indeling van toevoegen van vissen"
Week 1: scholen visje
Week 2: koppeltje
Week 3: bodem bewoners

Is dit een handige aanpak?

Gebruikersavatar

stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: Nieuwe bak. 85x25x40

Bericht door stefan99 »

Let op dat je eerst je aquarium 3 weken laat indraaien.

Dus week 3 eerste
week4 volgende
week 5 laatste

Zal beginnen met het kleinste visje.
In de database op dit forum kan je zoeken wat je mooi vind.

kb.php?mode=detail&id=27&start=4
is misschien wel een mooi visje?? Past volgens mij (verbeter wanner fout) goed bij de blauwe spat.
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuwe bak. 85x25x40

Bericht door Sjakie »

Wel de plantjes tijdens de opstart er in plaatsen, liefst snelle groeiers (tegen alg).
Deze kan je, nadat de bak goed ingedraaid is, weer langzaam verwijderen en vervangen door andere plantjes van jouw keuze.
Voeg ook even bij de opstart een bacterie familie toe. Andere mogelijkheid is een bacteriecultuur te enten dmv wat water uit een goed ingedraaide bak over te hevelen.

En als de nitrietpiek voorbij is, kunnen de visjes er in :vis:
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
snoos
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2014 01:11

Re: Nieuwe bak. 85x25x40

Bericht door snoos »

Ik ga morgen stekjes plantjes halen. Ik zat te denken aan de volgende planten. Makkelijke groeiers en ik vind ze zelf ook mooi staan.
Java varen, Microsorum pteropus Trident
Hoornblad, Ceratophyllum demersum
Water pest, Elodea densa

De bak wou ik dan inderdaad gaan laten indraaien eerst met opbouwend aantal licht uren. Van 4 in de eerste week naar 6 in de tweede en 8 in de derde. Bij het plaatsen van de vissen wou ik 10 uur per dag hanteren.

De vijfstreeps barbeel in inderdaad een mooie vis. Ik had alleen gelezen dat barbelen aan de vinnen of slierten van de gourami konden bijten.

Anders moet ik denk ik overwegen om een andere vis dan gourami te nemen. Weet iemand een mooie vis die goed voor een complete beginner is ? Enkel of koppel vis

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Nieuwe bak. 85x25x40

Bericht door stylz »

4 en 6 uur is een beetje aan de korte kant voor je plantjes ik zou met 8 uur beginnen en gaat dat goed kan je het tot maximaal 12 uur uitbreiden.

maar niet te intensief licht vanaf het begin of je moet CO2 hebben, b.v. de helft van de lampen uit.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”