Nieuw aquarium inrichten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Ik denk een soort draadalg, kort gehouden door de garnalen, maar ben er niet helemaal zeker van. Indien het draadalg is, heeft dit waarschijnlijk te maken met te lang licht (dus aantal lichturen) Algen zijn uitstekende groei plekken voor micro-organismen waar je garnalen echt heerlijk van kunnen genieten, uren lang pluizen ze vaak de algen uit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Hmm oke, ik zou niet zeggen dat die bak veel verlicht wordt, in iedergeval minder dan 8 uur per dag.

Ik dacht dat draadalg ook een beetje zacht spul was. De draadjes van dit spul zijn sterker dan die van het mos.
Daar, zit ook het probleem. Het ziet er op zich best leuk uit, maar groeit in het mos en dan ben je dus al die mos kwijt, want je krijgt het er niet tussenuit.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

8 uur is het minimale, minder lichturen zorgt juist weer voor een tekort aan licht. Liefst op een timer, zodat elke dag hetzelfde is. Maar hou er ook rekening mee dat alles van licht wat binnenvalt ook meetelt. Als je bijv witte muren hebt en sochtends vroeg schijnt de zon al naar binnen, dan beginnen je lichturen al. Zeker de witte muren weerkaatsen heel veel licht je bak in. Daarom zijn achterwanden aan te raden, als is het een poster achter het aquarium, mocht je dit nog niet hebben ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Het aquarium staat wel in een weggestopt donker hoekje.

Wel interessant, hoeveel maakt het dan uit als er indirect zonlicht de kamer binnenkomt of wanneer de kamer verlichting aan staat maar de bak zelf donker is?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Verlichting van de kamer is over het algemeen veel minder sterk dat zonlicht. Dus tenzij je schijnwerkers aan hebt staan in huis, denk ik dat dat te verwaarlozen is :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Oke, dank je Amber! De eerste bewoner heeft zich al in mijn nieuwe bak gevestigd, er kroop een vrolijk klein slakje over de ruit :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

De bak is nu echt weer helder! Ook de vaantjes planten krijgen weer mooie nieuwe, groene bladeren. Het mos is wel vies geworden, hoe kan ik dat het beste schoonmaken?
De vallisneria ziet er nog niet zo top uit helaas, wel heeft een stekje en iets kleiner blad dat er iets mooier uit ziet, maar nog steeds niet echt florissant. Het hoornblad lijkt niet meer aan te slaan. De winkel gaf ook aan dat deze niet tegen vers kraanwater kunnen :?:
Heeft iemand nog een leuk alternatief wat op de achtergrond zou kunnen komen?

Wat ik soms nog lees over de valse neon is dat deze erg zacht water nodig hebben en dat dit moeilijk kan zijn. Hebben jullie hier ervaring mee?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Als je mos hebt opgebonden op iets, dan lekker kort knippen. Komt het des te sneller weer op. Als de vallisneria wat bij is gegroeid, kun je de vieze bladeren “afpellen” als bij een ui. Maar eerst met rust laten, tijd geven om aan te slaan. ik zie geen verschil tussen vers kraan water met planten voeding en “aquarium” water dus wat de winkel zou bedoelen, weet ik niet. Je kan er altijd waterpest voor in de plaats nemen, die slaat vaak makkelijker aan.

Valse neon is ver genoeg doorgekweekt om gewoon op waterwaardes uit de kraan te kunnen leven zonder problemen (net als de meeste soorten) je kan altijd een paar elzen proppen of catappa bladeren toevoegen om het een klein beetje te verzachten, dat is gezond voor de meeste vissoorten

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door Muppet1987 »

Hygrophila Difformis doet het bij mij errug goed, ondanks de lage lichtintensiteit.
Als het mos erg vies is, als in rotzooi wat erop ligt: even wapperen met je vingers zodat het vuil in de stroming terecht komt en wordt opgezogen. Desnoods paar keer herhalen.

Mijn Simulansjes doen het echt fantastisch en zijn geweldig mooi op kleur!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Weer een korte update.

Het water is nu echt helder! Op het oppervlak is nog wel een heel dun de vettig laagje te zien, maar veel minder dan het ooit geweest is.

De vaantjes plant doet het goed, al blijven op sommige bladeren de bruine draadjes zitten die ik eerder heb gepost.

Dit weekend weer een beetje schoongemaakt, tot mijn verbazing zaten er opeens weer knopjes aan de hoornblad stengels! De afgelopen 2 dagen zijn ze ook echt gegroeid!

De vallisneria lijkt toch ook weer groener te worden bij twee stekjes. Eigenlijk doen alle planten het goed. Heb ook geen last gehad van de zogenaamde crypto melt. Alleen het mos ziet er niet zo gek mooi uit, maar dat komt deels ook dit vuil.

Op het hout zit momenteel ook veel witte gelachtige schimmel. Slierten hiervan verspreiden ook door het aquarium. Is het verstandig dit weg te halen of heeft het een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van de bak?

Op dit moment ben ik met de verlichting bezig. Ik heb drie mooie Bridgelux full spectrum leds waarvoor ik nu armaturen aan het maken ben. Als deze erop zitten, hopelijk ergens komende week kan de bak nog even staan en dan morgen de (eerste) garnalen over om aan de schoonmaak te gaan.

Binnenkort ga ik ook langs de aquarium winkel om te informeren naar de valse neons. Deze wil ik een paar weken na de garnalen toevoegen. Ik denk in te 2 etappes. Of is dat niet aan te raden?

Daarna wil ik nog een klein groepje corydoras toevoegen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

De slierten schimmel die door de bak gaan kun je het beste wel weghalen. Zolang het op het hout zit, is dit geen probleem maar als het tussen de planten komt wil dit de planten nog wel eens verstikken.

Hoelang draait de bak nu? Garnalen zijn het gevoeligste voor stijgende waterwaardes. Misschien zou je dan beter kunnen beginnen met de neons? Als je wel kiest om de garnalen al te plaatsen hou er dan rekening mee om ze een beetje te voeren, in de bak zelf is nog niet veel te vinden ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

De bak draait nu 2.5 week, dus moet nog ~2 weken.

Hmm ik dacht eigenlijk dat de garnalen het fijner zouden vinden als ze zonder vissen konden wennen + ze hebben denk ik de laagste belasting voor de bak. Daarnaast heb ik de garnalen al een ben ik al bekend met het verzorgen, dus is het ook het makkelijkste daarmee te beginnen. Daarna wilde ik etappes de vissen toevoegen zodat waterwaardes minder snel veranderen + het risico verminderen mocht er toch iets mis gaan.

Maar dat was dus mijn eigen redenatie, als een andere volgorde slimmer is dan hoor ik dat graag!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Ah ik denk dat je dan een typfout hebt gemaakt, aangezien er staat dat je morgen de garnalen erin zou zetten. Maar neem aan dat er “mogen” had moeten staan nu ik het de tweede keer lees ;) ik zou zeker tot 4 weken draaien wachten, waterwaardes meten over 2 verschillende dagen en dan de garnalen overzetten als je die toch graag als eerste wilt

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Oeps, je hebt gelijk, morgen gaat er nog niks in de bak :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door B94 »

Komende week wil ik mijn bak weer wat bijwerken. De meeste planten groeien aardig, behalve de vallisneria (al die ik wel iets fris groen). Tot nu toe heb ik de planten niet aangeraakt en alleen losse bladeren enzo verwijderd uit de bak. Nu vraag ik mij af of het al verstandig is om "veel" te onderhouden, of de planten nog wat tijd te geven.

De vaantjes plant heeft bijvoorbeeld nog steeds last van de bruine draadjes op bladeren, vooral de onderste. Zou ik dan de stengels bijvoorbeeld kunnen afknippen? Of is dit een grote shock voor de plant waar beter mee gewacht kan worden totdat de bak stabiel is?

Zelfde geldt eigenlijk voor de vallisneria, is het een risico om de dode bladeren weg te halen?

Ook zat ik dit weekend te denken: is het verstandig om mijn garnalen alvast te laten wennen aan de nieuwe bak, bijvoorbeeld door de komende weken water over te hevelen of de temperatuur langzaam op te voeren naar het niveau van de nieuwe bak?

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”