Beginneling: Welke vissen kunnen samen in een Biorb 60L

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Blubbie
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2022 22:33

Beginneling: Welke vissen kunnen samen in een Biorb 60L

Bericht door Blubbie »

Ik heb een Biorb cube 60L tweedehands aangeschaft. Ik ben nog niet goed bekend met aquariums en per toeval zaten er al een aantal visjes bij de koop bij. Alles is nieuw voor mij maar wil er zeker aandacht en tijd aan besteden.
Nu is mijn vraag hoe ik het beste de bak kan uitbreiden met vissen. Het is natuurlijk niet een heel groot aquarium maar ik heb wel gezorgd voor schuilplaatsen en de temperatuur staat op 25 graden. Spullen om de PH bij te kunnen houden moet ik morgen nog even voor op pad.

Wat ik nu aan vissen heb is:
-1 atennebaars man. Hier zou 1 vrouwtje bij moeten maar ik heb begrepen van de vorige eigenaren dat deze vis tot twee keer toe het vrouwtje heeft gedood. Iemand tips? Ik zie op dit moment dat hij ook wel achter de andere visjes aanzit maar dat kan misschien ook stress zijn of ik moet nog even secuur kijken naar schuilplekken/plantjes.
-2 zwarte neon tetra. Ik las dat dit er minimaal 6 zouden moeten zijn. Klopt dat? Dit zouden midden vissen zijn maar ik zie ze eigenlijk alleen maar bovenin. Misschien moet ik voor meer planten zorgen waar ze zich in kunnen verstoppen?
-4 Chinese Danio goud. Twee zijn heel dun dus ik denk dat die het niet lang meer ‘doen’. Zij zouden ook met min 6 moeten zijn lees ik. Zou ik deze ook kunnen ‘mengen’ met andere danio soorten? Bijvoorbeeld een zebra of luipaard? Of kan ik daar beter een eigen schooltje van aanschaffen.

Welke vissoorten zou ik hier nog bij kunnen doen? En hoeveel, aangezien de bak niet erg groot is.

En wbt de voeding: ik heb verschillende soorten voeding meegekregen. (Color booster - gedroogde bloedwormen - complete gourmet menu - pleco menu herbivore) Maar volgens mij eten ze allemaal wel hetzelfde soort voeding. Of moet ik ook echt kijken naar voeding per vissoort?

Ondanks dat Biorb zegt dat het niet nodig is om echte plantjes in de bak te hebben, wil ik dag natuurlijk wel. Op dit moment zit er waterpest in. Ik zou graag tips willen mbt andere plantjes.

Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginneling: Welke vissen kunnen samen in een Biorb 60L

Bericht door amber98 »

Allereerst welkom!

Ik moet je helaas een beetje teleurstellen. Om heel eerlijk te zijn, is biorb niet geschikt voor vissen. Ze adviseren nep planten omdat echte planten veel te lastig gaan worden in een biorb. Biorb “filtert” het water door deze met lucht rond te circuleren. Luchtbellen verdrijven CO2, wat planten nodig hebben om te kunnen groeien. Bovendien moét je de bijgeleverde poreuze stenen gebruiken als bodem materiaal, allereerst omdat grind of zand opgezogen word door het “filtersysteem” die weggewerkt zit in de bodem maar voornamelijk omdat deze grote stenen je filter zíjn. Planten kunnen niet wortelen in deze stenen. Gezien de filter capaciteit, zou ik aanraden eerder vissen weg te doen dan bij te vullen. Buiten het biorb verhaal, zijn de vissen die je erbij gekregen hebt helaas ook niet geschikt voor de maat van het aquarium..

As je er graag wel wat vissen in hebt zwemmen, kun je het beste de soorten die je hebt wegdoen en 10 vuurtetra (hyphessobrycon Amandae) OF 10 neon tetra (paracheirodon Innesi) houden. Vergis je niet in de soort, er zijn familieleden die erg op deze soorten lijken of dezelfde Nederlandse benaming hebben, maar die wensen grotere aquaria ;)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”