Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sascha
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jan 2022 17:44

Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door Sascha »

Ik heb een aquarium van 1,5 meter, nu dachten we om er een school kardinaal tetra's en guppytjes erin te doen.
Natuurlijk volgen er nog andere...
Maar de vraag is of deze bak niet te groot is voor de tetra/guppy?
Zouden we dan beter voor een andere soort kijken of gewoon een grotere school tetra /guppy?

Kortom, volledig nieuw in het aquarium wereldje en de vraag is welk soort zouden jullie kiezen?
Dan kan ik deze opzoeken en een keuze beginnen maken 😊

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door amber98 »

Vissen leven in de natuur in veel grotere gebieden. Mits je geen absurde kweekvarianten van de gup neemt die uitgeput raken door extreem grote vinnen, kan een bak nooit te groot zijn voor vissen. Kan me nog herinneren dat er ooit iemand hier op het forum zat met een mega grote muur bak, met daarin heel veel kardinalen. De vissen kan je niet blijer maken dan veel soortgenoten te hebben. Als je kardinalen en guppen leuk vind, ga je gang. Lekker een grote school van de kardinalen erin en laten gaan. Als je voor zandbodem kiest, kun je er nog een school corydoras aan toevoegen voor op de bodem. Dan heb je een mooi bestand met vissen in 3 waterlagen. Hou wel rekening met een indraaiperiode van minimaal 3/4 weken zonder vis en begin daarna langzaam met vissen toevoegen (dus niet in 1x 80 kardinalen, maar begin met bijv 20 om de bacteriën te laten wennen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sascha
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jan 2022 17:44

Re: Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door Sascha »

Ok dus een school gupjes en tetra's 😊
En waaraan dacht jij qua aantal ongeveer?
Ikzelf zou een school kardinaal tetras van een 15 a 20 visjes, en voor de guppy's een 10 a 15 tal? Of toch nog iets meer?
Voor de bodem "laag" had ik hier ook al gelezen dat de corydoras er heel goed bijpassen.
Ik vind de Acanthophthalmus kuhlii ook heel mooi en speciaal, zou deze op de zandbodem en samen met de corydoras samen kunnen?
En mijn vriendin vind de Black mollys ook mooi, en dan specifieker de Black mollie poecilia (hopelijk heb ik het juist qua benaming, maar ze bedoeld dus de gevlekte Black mollys)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door amber98 »

Voor de kardinalen zou ik zeker voor meer gaan, 20 zie je haast niet zwemmen in 150cm. Afhankelijk vanhoeveel andere vissen je neemt en welke andere, zou ik denken aan 40-45 stuks. Uiteraard kun je dit in etappes doen en zelf kijken hoeveel je er uiteindelijk in zet. Guppen zou ik niet te veel mee beginnen, aangezien je rekening moet houden met nageslacht. De echte black molly is alleen maar in het zwart verkrijgbaar en erg gevoelig voor schimmel als je geen zout gebruikt (andere vissen kunnen niet tegen zout) als je voor gestippelde Molly’s gaat moet je uitkijken dat je geen hoogvinkarpers krijgt die onder de verkeerde naam worden verkocht. Hoogvinkarpers worden namelijk iets groter haha.

Corydoras en kuhliis kunnen prima samen, hou er wel rekening mee dat kuhliis bijna niet zichtbaar zijn overdag. Beide hebben wel echt een zandbodem nodig (ik raad aan filterzand te kopen voor zwembaden, lekker goedkoop en slibt niet dicht wat sommige aquarium zand wel doen)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sascha
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jan 2022 17:44

Re: Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door Sascha »

Bedankt kt voor je tijd en uitleg, ik zal dan zeker starten met +20 kardinaaltjes. Denk te gaan starten met 30 en dan kijken...
Guppytjes zal ik starten met een stuk of 10 😊
De Black mollies zal ik vermoedelijk achterwege laten 😉 zeker omdat deze heel gevoelig zijn aan die ziekte en zou dit liever voorkomen dan heel mijn bak te besmetten 😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sascha
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jan 2022 17:44

Re: Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door Sascha »

Dit is mijn lijstje voorlopig 😊
Er komen nog kardinaaltjes bij in de toekomst 😉

20 kardinaal tetra's
12 corydoras paleatus
03 corydoras sterbai
07 kuhlii (6 eentje dood)
02 zwaarddragers
15 guppy's (+ een hoop baby visjes)
04 dwergklauwkikker
23 vuurgarnalen
05 caridina sp rainbow garnaal
08 caridina cf Cantonensis crystal red
02 neritina natalensis (zebraslak)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2015
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door Muppet1987 »

Hou er rekening met dat garnalen van hetzelfde geslacht met elkaar zullen kruisen. Dit gaat uiteindelijk resulteren in kleurloze of bruinkleurige garnalen. En, als ik me niet vergis, verlangen caridina’s en neocaridina’s verschillende waterwaardes. Maar daar kan ik me in vergissen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door amber98 »

Ik zou de dwergklauwkikkers weglaten, die gaan met dat visbestand verhongeren

Gebruikersavatar

yosta
0-200
0-200
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 dec 2021 23:50

Re: Onderwerp is duidelijk haha... Visbestand voorleggen/samenstellen

Bericht door yosta »

ik heb een school van 30 kardinaal tetra in mijn 230 liter aquarium.
interactie is leuk, met de 11 platys en 20 endler guppen.

Als het filter 5 maanden draait komen er 30 kardinaal tetra bij.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”