Sumatranen in een Vivaline 180 (1 meter) ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaJantje91
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 jul 2021 14:59
Locatie: Enschede

Sumatranen in een Vivaline 180 (1 meter) ?

Bericht door AquaJantje91 »

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen vrijdag ben ik in het bezit van een Eheim Vivaline 180 (100cm x 40cm x 45cm).
Uiteraard laat ik het aquarium eerst indraaien en zullen de eerste vissen er pas over een week of 4 a 5 rondzwemmen.
Hierdoor heb ik lekker veel tijd om een geschikt visbestand bij elkaar te puzzelen :chat:
Op nummer 1 staan bij mij de sumatranen.
Door hun "speciale" karakter heb ik ze nooit eerder gehouden in mijn vroegere aquaria.
Daarom wil ik het nu eens omgekeerd doen en specifiek een bestand om de sumatranen heen puzzelen.
Alles wordt dus afgestemd op de sumatranen.

Vandaar de volgende vragen:
1. Is het mogelijk om sumatranen in een bak van 1 meter te houden, of is dit te klein voor ze?
2. Als het kan, hoeveel sumatranen zouden er dan in kunnen?
3. Met welke bodemvissen zijn ze te combineren? Zijn bijvoorbeeld kuhli's opgewassen tegen hun actieve gedrag en hun vraatzucht?

Mijn testkoffertje is nog onderweg met de post, dus de exacte waterwaarden weet ik nog niet op dit moment.
Mochten die te veel afwijken, dan kan ik die natuurlijk proberen aan te passen.
Momenteel staat de temperatuur op 23 graden, maar indien noodzakelijk kan dit nog altijd aangepast worden.
Het aquarium is voorzien van een bodem van filterzand, de plantjes komen er de volgende week in.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Alle tips en kritiek zijn welkom :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sumatranen in een Vivaline 180 (1 meter) ?

Bericht door amber98 »

Sumatranen, mooi maar pittig haha. Ja ze kunnen in 1m maar zoals je waarschijnlijk al weet, is het combineren met andere vissen nogal lastig. Als bodemvissen kun je eventueel corydoras proberen, deze hebben een pantser ipv normale huid, dus raken minder snel gewond. Ook zijn ze niet schuw en bang, dus grote kans dat ze minder last hebben van de sumatranen dan bijv kuhlii die juist heel angstig aangelegd zijn. Ik heb zelf altijd nog eens de combinatie willen proberen met een label bicolor of frenatus erbij, dit zijn ook erg pittige vissen die misschien de sumatranen op hun plek zetten. Nadeel is wel dat als het niet goed gaat, je Snel een nieuw huis moet kunnen regelen.

Je kan uiteraard wel meerdere kleuren sumatranen samen houden. Je hebt oa de wildkleur, groen, albino en goud. Mocht je meer kleur willen, dit zijn dezelfde vissen dus combineren is geen probleem.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaJantje91
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 jul 2021 14:59
Locatie: Enschede

Re: Sumatranen in een Vivaline 180 (1 meter) ?

Bericht door AquaJantje91 »

Goed om te weten dat combineren met kuhlis niet zo'n goed idee is.
Ik wil uiteraard de medebewoners er niet als proefkonijnen inzetten, maar zeker weten dat ze zich veilig voelen in de bak.
Om dezelfde reden zet ik er in ieder geval geen vissen bij in de bovenste waterlaag.

Van wat ik tot nu heb kunnen vinden is het gedrag van de sumatranen erg afhankelijk van het aantal soortgenoten en van de temperatuur.
En als ze te warm gehouden worden, worden ze schijnbaar hyperactief (en dus vervelend).
Blijkbaar als ze genoeg soortgenoten hebben om zich druk over te maken laten ze andere vissen meer met rust.
Hoeveel zou ik er dan eventueel in de bak kunnen zetten, een stuk of 15? Of is dat te veel?

De vuurstaartlabeo vind ik een prachtige vis en ik zou de combi wel willen proberen.
Maar vraag ik mij af of 100 cm niet te krap is voor één vuurstaart icm sumatranen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Als het absoluut niet kan, dan hoor ik dat ook graag :vis:

Als alternatief lijkt mij qua waterwaarden en grootte de Corydoras aeneus een mooie optie.
Hoeveel zouden er daarvan passen bij de sumatranen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sumatranen in een Vivaline 180 (1 meter) ?

Bericht door amber98 »

Uiteindelijk blijft het met sumatranen gewoon altijd een gok, als je er zeker van wil zijn dat alle vissen zich gewoon 100% zeker fijn voelen, zul je het bij sumatranen moeten houden. Een stuk of 20 moet dan wel gaan. 15stuks sumatranen is vaak al te weinig om hun pestgedrag te minderen.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”