Welke vissen kan ik toevoegen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BjornDG
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2021 11:25
Locatie: Brugge

Welke vissen kan ik toevoegen

Bericht door BjornDG »

Hallo,

Ik heb een nieuwe grotere bak aangeschaft en wil mijn visbestand gaan uitbreiden. Dit gaat om een gezelschapsbak en heb helemaal niet de intentie om naar een specifieke biotoop te gaan.
De nieuwe bak is een aquatlantis splendid 150 (150b*40d*60h) effectieve waterinhoud 300l

Vandaag zitten onderstaande vissen erin (overgezet uit mijn oude juwel vision 180)
- 2 x maanvis marmer
- 5 x platty
- 1 x black molly
- koppel dwerggourami
- 2 x siamese algeneter gold
- 1 x corydora (weet dat deze niet alleen mag zitten dus er komen er bij :) )

Bak is nu een 5-tal weken aan het draaien en mijn waterwaardes zitten OK denk ik
Nitriet en Nitraat 0
PH 7
GH waarde tussen 10 en 14 (moeilijk te bepalen met strips)

Graag had ik onderstaande visjes toegevoegd

- 5 x Cory's: de vraag hier is of ik exact dezelfde soort moet hebben of mag ik een andere soort erbij steken en zal mijn eenzaat dan meegaan in het schooltje?
- 6 x Boesemani regenboogvis: vind ik prachtige soort maar zie op internet veel verschillende meningen of deze samen kunnen met maanvissen
- 3 extra maanvissen: eventueel zou ik er 3 willen toevoegen om tot schooltje te komen. Echter de 2 die ik nu hebben amuseren zich goed in mijn bak maar toch beter een schooltje denk ik.
- koppeltje apistogramma ramirezi
- Exra dwergcyclide: ik vraag me af of ik nog een extra koppeltje mag toevoegen, geen ramirezi maar denk dan bijvoorbeeld aan kersenbuikcyclide

Dan wil ik nog graag een schooltje toevoegen (dus dit is zeker een of lijstje en geen en lijstje)
- kardinaal tetra (altijd mooi vind ik)
- gevorkte blauwoog regenboogvis
- rasbora espei
Als jullie nog ideën hebben laat maar weten :D

Als grondvissen vind ik kuhli's ook wel leuk maar zou dat lukken met ramirezi en/of kersenbuikcyclide's?


Wil ik alles toevoegen "nee" bak zou beetje te vol worden denk ik

Hier wat foto's van mijn bak en vissen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke vissen kan ik toevoegen

Bericht door amber98 »

Ik zou geen maanvissen erbij zetten, grote kans dat dit fout gaat met de maanvissen die je al hebt. Kersenbuiken zijn heel erg agressief als ze jongen hebben, dit kan flink gaan botsen met oa de maanvissen. Ramirezi is vrij gevoelig en het kan zijn dat ze de corydoras niet prettig vinden in hun omgeving (zelfde waterlaag) wel kun je eventueel andere corydoras toevoegen, de soort hoeft niet hetzelfde te zijn. Kuhlii kunnen er dan ook wel bij. Regenboogvissen kunnen pittig zijn, dit zul je moeten uitproberen. Met kardinalen, epei ed moet je uitkijken dat de maanvissen ze niet opeten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BjornDG
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2021 11:25
Locatie: Brugge

Re: Welke vissen kan ik toevoegen

Bericht door BjornDG »

De maanvissen zijn opgegroeid samen met kardinaal tetra's en heeft altijd goed gelopen. Spijtig genoeg witte stip gehad in oude bak en geen enkel heeft dit overleeft. Op zaterdag avond vastgesteld en pas op maandag aan medicijn geraakt maar was al te laat mijn schooltje kardinaal tetra's zijn allemaal gestorven.
Heb gelezen indien ze samen zijn opgegroeid de maanvissen de tetra's wel met rust laten.
Spijtig van de Ramirezi dat die het moeilijk zouden hebben met de Corydoras. Soms een ander leuk kleurrijk visje die je kent om beetje de onderste waterlaag te bevolken?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke vissen kan ik toevoegen

Bericht door amber98 »

Alles wat in de bek past gaat er bij maanvissen normaal gewoon in, of ze er wel of niet mee op zijn gegroeid. Als je nieuwe kardinalen koopt zijn deze vaak erg klein en dan heb je grote kans dat ze opgegeten worden.

Je zou kunnen proberen een leatacara soort erbij te houden. Zoals leatacara dorsigera

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BjornDG
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2021 11:25
Locatie: Brugge

Re: Welke vissen kan ik toevoegen

Bericht door BjornDG »

Er staan redelijk wat planten in mijn aquarium en mogelijks wil ik zelfs nog wat toevoegen. leatacara ziet er mooi uit maar is cichlide en er is me altijd verteld dat deze de planten uit de gronden woelen en trekken. Of klopt dat niet?
Vandaar dat ik eerder voor de dwergcycliden had gekozen.

Wil wel graag een scholen visje erbij voegen. zouden Hemigrammus rhodostomus – Roodneuszalm bij de maanvissen lukken?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke vissen kan ik toevoegen

Bericht door amber98 »

Laetacara is vergelijkbaar qua gedrag met apistogramma soorten. Deze valt namelijk ook gewoon onder de dwergcichliden. Alle cichliden die bodembewonend zijn zullen wat graven, daarom kun je hier het beste een zandbodem voor hebben. (Ook apistogramma dus)

Roodkopzalmen zal hetzelfde zijn als kardinalen. De vorm is hetzelfde. Vissoorten die moeilijker in de bek passen zijn bijv grote kegelvlekbarbelen, fantoomzalmem, rouwtetras. Deze hebben een hoger gebouwde vorm. Als je het niet erg vind dat een deel als voer eindigt kun je natuurlijk wel kardinalen of iets dergelijks pakken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BjornDG
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2021 11:25
Locatie: Brugge

Re: Welke vissen kan ik toevoegen

Bericht door BjornDG »

Intussen reeds wat toegevoegd:
- 4x Corydoras Julii
- 12 maal BOEHLKEA FREDCOCHUI - Blauwe tetra (deze denk ik ben niet zeker, zie mijn posts over mijn aquarium) Filmpje van deze vissen hieronder.

https://photos.app.goo.gl/SBovW7ySUATC6sza9

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”