Advies voor 60 cm bak (70L)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Advies voor 60 cm bak (70L)

Bericht door saar77 »

Nou ben ik hier weer tot leven gekomen (na drie jaar :oops: ) de 35L bak die ik toen had, heb ik nog steeds. De betta leeft inmiddels echter niet meer, hoewel hij het nog 2,5 jaar stug heeft volgehouden en zijn vinnen zo goed mogelijk waren hersteld.

Inmiddels heb ik een Juwel aquarium van 70L weten over te nemen van een goede kennis en dit willen we gebruiken als een aquarium om echt eens iets leuks te proberen. Hij is nog in de indraaifase en hier wil ik ook zeker genoeg tijd voor bieden. De planten mogen eerst lekker hun ding doen en ik heb een CO2 diffuser geplaatst.
We willen het eerst goed ingericht hebben (zijn al goed op weg met mooie stenen en een basis van zandkleurig grind (geen zand, al dat dichtslibben e.d. trekt me nooit zo)). Dan kijken naar wat erin kan. Het lijkt mij zelf erg leuk om hier een soort 'speciaalbak' van te maken. Een vissoort die eigenlijk niet echt met anderen kan. Of gewoon sowieso leuk is op zichzelf (maar niet compleet solitair, één vis is toch wel echt maar één vis).

Mijn vriend zag de slakkenhuiscichlide, maar ik weet dat hier wél echt zand voor nodig is en daarvoor is het grind dus te grof. Er zijn verschillende soorten meervallen die hij ook leuk vindt, dat idee sta ik nog wel bij, mits de meerval niet te groot wordt...

Dwergkogelvisjes fascineren me al langere tijd en ondanks alle 'kapsones' blijft deze soort voor mij iets heel interessants, maar ik weet dit simpelweg niet goed aan te pakken. Hiervoor zal ik me heel goed moeten inlezen en ik ben bang dat de bak zelfs dan nog te klein zal zijn of niet de juiste plaats kan bieden.

Tussen al die wilde ideeën ben ik het wel een beetje kwijt en mijn vraag is eigenlijk of jullie wat leuke ideeën, tips of inspiratie hebben. Alles is welkom :) Ik ben heel erg benieuwd!
En als je een foto wil hebben, kan ik dat altijd proberen bij te voegen

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Advies voor 60 cm bak (70L)

Bericht door amber98 »

Je zou kunnen kijken voor gouramis te houden. Afhankelijk van de soort een koppel of harem. Zoiets als honinggouramis, chocoladegourami of knorgourami. Eigenlijk alles wat grotendeels op de bodem leeft, zoals meerval soorten of cichliden hebben echt zand nodig. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar77
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:04
Locatie: Zeeland

Re: Advies voor 60 cm bak (70L)

Bericht door saar77 »

Dat laatste was inderdaad ook mijn gedachte.
De gourami's die je noemt heb ik even opgezocht. De chocolade gourami was me nog onbekend. Wat een leuk beestje! Nu ken ik wel wat soorten maar deze is me blijkbaar nooit opgevallen. Ik lees dat ze wat gevoelig zijn, maar het is zeker een overweging waard. :D

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”