Kan ik dit allemaal tegelijk toevoegen aan mijn bestand?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jeske
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2020 15:56
Locatie: Waalwijk

Kan ik dit allemaal tegelijk toevoegen aan mijn bestand?

Bericht door Jeske »

Hoii,
Vrienden van ons willen hun aquarium weg doen en hebben gevraagd of wij het bestand over willen nemen :lol: hier zitten een stuk of 6 guppen en 2 otocinclus (concama's? Ze zijn al volgroeid dus als ze zich hier gehuisvest hebben even verder onderzoeken) Bij. Ook een aantal garnaaltjes en planten.
Kan er een probleem ontstaan als ik in 1x teveel plantjes en garnaaltjes toe ga voegen (ik denk een stuk of 4 planten, garnalen weet ik niet hoe veel maar dat zullen er misschien 10/15 zijn)
Ik was al van plan om dit in 2x te doen dus:
1ste keer : 2 otocinclussen + garnalen en misschien alvast 1 kleiner plantje
2de keer : 6? guppen en plantjes
Hoeveel tijd moet hier minstens tussen zitten en is dit een goede verdeling?

Ik heb al veel research gedaan, alles kan bij het bestand wat ik nu heb! :)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Kan ik dit allemaal tegelijk toevoegen aan mijn bestand?

Bericht door Muppet1987 »

Garnalen zijn eigenlijk verwaarloosbaar qua belasting, dus die hoef je niet mee te rekenen. Qua planten geldt: hoe meer hoe beter! En dat mag rustig in één keer toegevoegd worden. Ik denk haast dat alles wel in één keer toegevoegd kan worden. Want als je een school hebt van ca 15 vissen, doe je dat ook in één keer.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Kan ik dit allemaal tegelijk toevoegen aan mijn bestand?

Bericht door Neil »

Zelf zou ik het ook in 1 keer doen. Je bak is denk ik groot genoeg zo te lezen.
Als de vissen erbij zitten niet je filter gaan schoonmaken. De bacteriën die in een goed draaiend filter zitten heb je nodig.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jeske
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2020 15:56
Locatie: Waalwijk

Re: Kan ik dit allemaal tegelijk toevoegen aan mijn bestand?

Bericht door Jeske »

Ik heb een bak van 60x30x40, er zit nu niet heel erg veel in (5 gupjes en 3 dwergklauwkikkertjes) dus als dit erbij komt is het wel zo'n beetje een vol bestand.

Het zou dus goed moeten komen om alles in 1x te doen, goed op het nitriet te letten, filter lekker met rust laten en ik ben van plan weer elke dag bacterien toe te voegen voor de zekerheid de eerste 2 weken. Is het slim om ook wat vaker water te verversen? :)

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Kan ik dit allemaal tegelijk toevoegen aan mijn bestand?

Bericht door Neil »

Hoi, de planten zijn het probleem niet, die kunnen gewoon erin. Of er moeten nog planten overblijven in de andere bak.
Als je je huidige bestand gaat verdubbelen dan een paar vissen per keer erin doen.
Tussenstappen met 5 a 7 dagen. Je bacteriën in je filter hebben dan de tijd om de belasting weg te werken.
Vissen scheiden ammoniak uit via hun kieuwen. Ammoniak wordt weer omgezet in nitriet. Nitriet wordt weer omgezet in nitraat. De bacteriën die nitriet maken groeien sneller dan de bacteriën die nitraat maken.
Je kan er extra bacteriën erbij doen maar als je het rustig aan doet gaat het proces vanzelf. De bacteriën zijn er al, maar niet genoeg.
Dit omzetten van ammoniak omzetten naar nitriet en dan naar nitraat heet de stikstof kringloop. Hier heb ik het basaal uitgelegd.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”