visbestand Eheim240 Vivaline

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gertcl
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2021 17:17

visbestand Eheim240 Vivaline

Bericht door gertcl »

Ik was al enkele jaren van plan om een aquarium te zetten. Nu heb ik eindelijk de tijd en plaats gevonden om me hier mee bezig gaan te houden. Ik heb ondertussen een Eheim240 Vivaline (120x40x50) in bestelling. Ik ben om te beginnen van plan om er een niet al te ingewikkeld gezelschapsaquarium van te maken. Ik ben me ook al een tijdje aan het inlezen maar je vindt zo veel informatie dat je op den duur als beginner door het bos de bomen niet meer ziet. Ik ben dus nog op zoek naar wat tips voor een goede visbezetting.
Ik was van plan om volgende al zeker er in te zetten:

20-tal vuurneons
8-tal panda corydoras
5-tal kuhli's (het lievelingsvisje van mijn petekind en blijkbaar zou dit ook moeten lukken om die samen met de cory's te houden)

Nu ben ik eigenlijk nog op zoek om ietwat kleur toe te voegen. Mijn eerste idee was om hier nog wat verschillende kleuren platy's of molly's bij te zetten. Ik vind ook honinggourami's wel mooi.

Maar ik zou dus graag weten of jullie tips en ideeën hebben naar verdere bezetting en aantallen toe.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: visbestand Eheim240 Vivaline

Bericht door amber98 »

Je kan levendbarende erbij zetten, maar liever niet de gouramis ermee combineren. Op je bak maat kun je ook ipv levendbarende of honing gouramis een koppel diamant gouramis houden, ook een mooie blikvanger. Kuhlii en corydoras gaat prima

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: visbestand Eheim240 Vivaline

Bericht door Hans »

---
Ten eerste-----Welkom hier op het forum :mrgreen:

Heb je om te beginnen al je "plannen" klaar voor het inrichten van je bak,

want dat is in eerste instantie het belangrijkste lijkt mij :roll:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gertcl
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2021 17:17

Re: visbestand Eheim240 Vivaline

Bericht door gertcl »

Ik heb al wel een "plan" in mijn hoofd maar dat staat zeker nog niet helemaal vast. In grote lijnen: ik vind een donkere bodem het mooiste maar daar ben ik nog niet uit wat ik het daar beste voor gebruik om de cory's en de kuhli's tevreden te houden. Dus daarover zijn zeker ook nog tips welkom.
Qua planten en verdere aankleding had ik het idee om de twee achterste hoeken te beplanten, één hoek met cabomba en de andere met vallisneria. Daarvoor aan de ene kant richting midden iets van hout met daarop javavaren of anubias en aan de andere kant richting midden stenen met daarop javavaren of anubias. Daarvoor nog een paar kleinere plantjes. Bedoeling is dus om het middenstuk wat opener te houden als zwemruimte. Ik vind ook de drijfplanten met de rode wortels (weet niet hoe ze heten) wel mooi dus dat zou er ook nog wel bij kunnen komen, als dat geen overkill wordt dan toch.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: visbestand Eheim240 Vivaline

Bericht door amber98 »

Als bodem voor corydoras en kuhliis is zand altijd het beste. Je kan filterzand gebruiken of colorsand van de hornbach, deze slibben niet dicht en dan kun je wel voor een donkere bodem gaan. Drijfplanten kunnen er altijd bij, gaat je goed helpen tegen algen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gertcl
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2021 17:17

Re: visbestand Eheim240 Vivaline

Bericht door gertcl »

Bedankt voor de tips Amber98

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”