Welke vissen kunnen er in mijn aquarium?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ScarB25
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2020 15:05

Welke vissen kunnen er in mijn aquarium?

Bericht door ScarB25 »

Hallo!

Ik zal mij even voorstellen; mijn naam is Scarlett en ik heb 2,5 week geleden mijn eerste aquarium aangeschaft! Het is een SuperFish Start 70 (er staat dat er 70 liter in zou moeten kunnen, maar ik heb gemerkt dat dit in de praktijk minder is). Na de aankoop heb ik de bodem erin gedaan (zwart klein grind met daaronder een voedingsbodem voor de planten) en heb ik wat planten geplant. Afgelopen weekend heb ik er 5 japonicagarnalen aan toegevoegd (de waterwaarden waren helemaal goed). Nu wil ik over een tijdje graag vissen toevoegen, maar ik vind het lastig om in te schatten welke vissen leuk zijn én gelukkig worden in dit aquarium. Het lijkt mij leuk twee verschillende soorten vissen aan te schaffen, die moeten natuurlijk wel met elkaar kunnen leven. Het liefst vissen die actief zijn en misschien zelfs bijzonder gedrag vertonen, zodat ik wat leuks heb om naar te kijken.

Hebben jullie tips over leuke vissoorten, hoeveel vissen ervan ik het beste kan kopen en hoe ik ervoor kan zorgen dat ze gelukkig zijn? De watertemperatuur is momenteel 25 graden.

Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke vissen kunnen er in mijn aquarium?

Bericht door amber98 »

Welkom! Ik heb even je onderwerp verplaatst naar visventers voorleggen/samenstellen omdat het daar beter bij past. Als je wil mag je nog een apart onderwerp openen om je voor te stellen. ;)

Allereerst wil ik je echt aanraden om nog wat langer te wachten voordat je er vissen in doet. Garnalen zijn erg gevoelige voor stijgende waterwaardes, wat vaak bij 2,5 weken nog kan gebeuren. Hou ze dus goed in de gaten en wacht nog zeker een week/2 weken voordat je er vissen in doet.

Als je wil gaan voor 2 vissoorten zou ik kiezen voor een schooltje in de Middenlaag die zich prettig voelen in een klein aquarium en daarbij 1 of 2 blikvangers. Kijk bijvoorbeeld naar een stuk of 15x de paracheirodon Innesi (neon tetra), paracheirodon simulans (valse neon) of hyphessobrycon Amandae (vuurtetra). Dit zijn voorbeelden dus er is nog meer mogelijk als je deze niks vind. Kies er wel maar 1 en pak daar dan een grotere school van. Vaak zie je dat mensen ervoor kiezen om 5 van die te pakken, 5 van deze, pak nog maar 3 van die en we ronden het af met 2 van dat. Dat is niet prettig voor de vissen en ziet er ook heel erg rommelig uit. ;) Meeste mensen gaan zich er later ook aan storen. Bij die school kun je dan kiezen voor bijvoorbeeld 1x betta man of misschien 2x honinggourami ;) (Niet beide)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ScarB25
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2020 15:05

Re: Welke vissen kunnen er in mijn aquarium?

Bericht door ScarB25 »

Hoi Amber,

Bedankt voor de tips! Ik zal zeker wachten tot de garnalen twee weken in de bak zitten voordat er vissen bij komen. En natuurlijk de waterwaarden in de gaten houden. Goed om te weten dat je beter een grotere groep van dezelfde vissen kan nemen :) Zijn zalmpjes net zo goed als groep in de bak als tetra’s of hebben die meer ruimte nodig?
Twee honinggourami’s lijken me erg leuk, ik ga me eens inlezen in de soort :)

Groeten, Scarlett

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke vissen kunnen er in mijn aquarium?

Bericht door amber98 »

Dat ligt geheel aan welke zalmsoort. Als je een idee hebt wat je leuk lijkt, kun je het hier vragen en dan kunnen we je zeggen of het wel of niet mogelijk is. (Vraag het liever hier dan in de winkel want een winkel moet altijd denken aan zijn portemonnee)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”