Juwel rio 240

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Juwel rio 240

Bericht door Ilse »

Ik ga mijn huidige bestand in mijn rio 120 binnenkort deels overzetten en wil dit aanvullen met een aantal nieuwe vissen. Ik zou graag tot het volgende bestand willen komen, is dit een goede verhouding denken jullie?

2 Diamant gourami's (of 4?)
20 Paracheirodon simulans
2 Microgeophagus altispinosa (of 4? Één paartje heb ik al)
10 Corydoras panda (ik heb er al een paar die ik dan wil uitbreiden)
2 Ancistrussen (1 gold heb ik al, nog even afwachten of dit een m of v is, dan zou ik er later een dolichopterus v bij willen)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Juwel rio 240

Bericht door Linda »

Ik zou het bij één koppel altispinosa houden wanneer je ook goerami's neemt. Beide zijn territoriaal.

Verder ziet het er goed uit. Ik heb zelf weinig ervaring met ancistrussen behalve dat ze mijn planten opaten😅

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel rio 240

Bericht door amber98 »

Ik zou kiezen voor 2 diamantgouramis en inderdaad ook maar 2 altispinosa. Ik denk dat je dan toch de ancistrus het best solitair kan houden. Ze zijn alleen lief tegen elkaar als ze willen paren en je gaat met de combinatie man en vrouw waarschijnlijk wel jongen krijgen (dan zijn ze niet lief tegen de corydoras en de altispinosa) zou je tegelijkertijd ook nog jongen hebben van de altispinosa, worden de corydoras helemaal in een hoek van de bak geduwd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Juwel rio 240

Bericht door Ilse »

Dankjulliewel! Daar zat ik idd aan te denken..

En als ik 2 ancistrus vrouwen zou hebben?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel rio 240

Bericht door amber98 »

Zowel mannen als vrouwen willen hun eigen territorium en vechten ook vaak over voedsel.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Juwel rio 240

Bericht door Ilse »

Ok bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Juwel rio 240

Bericht door Ilse »

Ik zit toch nog wat te twijfelen over mijn aankomende bestand. 😊 Wat ik als enige meeneem uit mijn oude aquarium, zijn de 2 Altispinosa. Deze wil ik toch gaan aanvullen met nog 4 stuks. Ik wil ze dan tegelijk met zijn 6’en (2m 4v) overzetten in de nieuwe bak, zodat ze allemaal op nieuw/neutraal terrein zijn. Ik wil ze dan de gehele bodem geven, dus er komen geen cory’s meer bij. De 2 die ik al heb, lijken het niet altijd even gezellig met elkaar te hebben.. ik betwijfel dan ook of het wel een koppel is. Ik ben wel vrijwel zeker dat het een m en v zijn, daar ligt het dus niet aan. Ik dacht, dan is het misschien alleen maar goed als ze straks opnieuw koppels kunnen gaan vormen.

De Diamantgourami’s komen er sowieso.. ik twijfel alleen over het aantal. Het lijkt me ontzettend gaaf om een groepje te hebben en verder geen school voor het midden te nemen, dus enkel een groepje Diamantgourami’s en de Altispinosa (evt met nog een groepje Otocinclus of een Ancistrus en garnalen). Zouden de Gourami’s kunnen met 2 mannen en 3 vrouwen? Ik lees ontzettend verschillende adviezen, waar in de literatuur meerdere mannen bijna altijd wordt afgeraden, maar uit de ervaringen lijkt het juist vaak te slagen. Ik heb veel schuilmogelijkheden, veel drijfplanten (bijna hele oppervlak) en veel beplanting in het algemeen. Als jullie echt zeggen niet doen.. dan worden het er denk ik 2 en dan ga ik toch nog even opzoek naar een passend schooltje.

De combi Altispinosa en Gourami ging bij mij uitstekend in geval van Dwerggourami’s, dus met de diamanten lijkt me dit dan ook geen probleem. Ze hebben beide hun eigen waterlaag voor zich en de Alti's heb ik nog nooit naar andere vissen dan elkaar zien uitvallen. Ik ervaar ze als erg vreedzaam, vriendelijk en rustig.

Wat denken jullie???? 😊
Even concreet op een rij, ik dacht dan dus aan:

5 Diamantgourami (2m 3v)
6 Altispinosa (2m 4v)

evt groepje Otocinclus of Ancistrus
evt garnalen

Gebruikersavatar

Freek
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2019 14:50

Re: Juwel rio 240

Bericht door Freek »

Diamand gourami zou ik op zeker spelen 1m2a3v
Altispinosa die van jouw zullen ook al volwassen zijn en je gaat er kleintjes bij doen waarschijnlijk hou het in de gaten
Ik persoonlijk zou nog wat kleur missen dus ik had voor een kleinblijvende scholenvis gekozen zoals de trigonostigma espei of de neon Simulans
En als opruimers/algeneters zeker een aantal japonica garnalen en naar een aantal maanden en leuk groepje otocinclus

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Juwel rio 240

Bericht door Ilse »

Dank voor het meedenken! :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel rio 240

Bericht door amber98 »

Ik weet niet hoe groot de altispinosa worden, maar mijn anomalochromis thomasi (7/8cm) eten met gemak japonica garnalen. Let dus even op de grootte van je cichliden, zou duur voer zijn.

Gebruikersavatar

Freek
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2019 14:50

Re: Juwel rio 240

Bericht door Freek »

Ik heb het over deze garnaal Caridina multidentata wordt plusminus 4,5cm

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel rio 240

Bericht door amber98 »

Ja ik heb het over de zelfde garnaal ;)

Gebruikersavatar

Freek
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2019 14:50

Re: Juwel rio 240

Bericht door Freek »

Ik heb ze samen met maanvissen al 2 jaar 10 stuks en zie ze nog regelmatig dat is mij ervaring wel samen op gegroeid

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel rio 240

Bericht door amber98 »

Misschien ligt het aan voedsel aanwenning, ze krijgen hier regelmatig kleine garnalen levend te eten en zowel klein als groot diepvries garnalen.

Gebruikersavatar

Freek
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2019 14:50

Re: Juwel rio 240

Bericht door Freek »

Conclusie geen voer geven wat naar garnalen smaakt heeft :D

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”