Z-A bak, hulp gezocht van Apisto-kenners!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EdwinB
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2019 16:18

Z-A bak, hulp gezocht van Apisto-kenners!

Bericht door EdwinB »

Hallo,

Ik heb mijn hele huidige visbestand goed kunnen verkopen en kan plotseling gaan beginnen aan een heel nieuwe bak. Hout ligt al in het water te weken, vanmiddag bioloog schoonmaken, morgen laatste vissen weg en de eerste setjes planten zijn al besteld.

Ik wil een groot aquarium gaan inrichten met kleine vissen, waarbij ik een, of meerdere Apistogramma-soorten als grootste/hoofdbewoners wil positioneren. Ik heb eerst nog Australië/PNG overwogen, maar dat gaat hem niet worden.

Het gaat een bak (225b*90d*80h) worden met temp 23-26 graden, lage waterbelasting qua aantallen vissen, behoorlijk wat planten, stenen, hout, drijfplantjes en stromingspomp aan oppervlakte. Alles gefilterd over een bioloog welke 25% van bakinhoud is.

Ik wil graag weten hoe het zit met:
- Benodigde ruimte per koppel/harem Apistogramma's
- Risico's op kruisingen
- Soorten welke juist wel/niet goed samen gaan
- Vreedzamere en rustigere Apistogramma-soorten hebben mijn absolute voorkeur

Ik hoop dat hier kenners zijn van Apistogramma's, of mensen die mij naar een goede site voor dit soort info kunnen doorverwijzen. Ik heb zelf tot nu toe niet heel veel gevonden hierover.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Z-A bak, hulp gezocht van Apisto-kenners!

Bericht door amber98 »

Echte kenner ben ik niet, ik heb enkel ervaring met Anomalochromis thomasi (afrikaan). Ik wil wel even schetsen wat ik mooi zou vinden, misschien brengt het je op ideeën of weet je juist wat je niet wil:

Ik zou ervoor kiezen om 1 soort te nemen en daar dan een wat grotere groep van. (Meerdere soorten kan ik jouw bak natuurlijk wel, ik zelf vind het niet mooi) Bijv 4 mannen 10 vrouwen. In 225x90cm kun je zeker grotere aantallen kwijt, maar dan hou je het relatief rustig qua bezetting, er is genoeg plaats voor territoriums en voor andere vissoorten. Je houd ook wat ruimte over voor evt nakomelingen. Daarbij dan één grote school van een kleine vissoort voor de middenlaag en misschien een school vissen voor de bovenlaag. Zo zijn de cichliden de blikvangers.

Het is natuurlijk afhankelijk van de soort en inrichting hoeveel cichliden je kwijt zou kunnen. Met veel zichtbrekers, verstopplekken en planten, kun je vaak een groter aantal succesvol houden. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”